جزئیاتی از گوانتانامو، گران‌ترین بازداشتگاه جهان

گروه جهان الف،   3980626113 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

زندان گوانتانامو که ۱۸ سال پیش برای نگهداری بازداشت‌شدگان به اتهامات تروریستی تاسیس شد، گران قیمت‌ترین زندان جهان شده است.

جزئیاتی از گوانتانامو، گران‌ترین بازداشتگاه جهان

به گزارش ایسنا، هزینه نگهداری هر یک از ۴۰ زندانی که در زندان گوانتانامو نگهداری می‌شوند حدود ۱۳ میلیون دلار است. 

بنا بر گزارش روزنامه نیویورک تایمز، هزینه کلی نگهداری زندانیان گوانتانامو، نیروهای نگهبانی، دادگاه جنگی و هزینه‌های تاسیساتی در سال گذشته میلادی بیش از ۵۴۰ میلیون دلار بوده است.

با توجه به هزینه ۱۳ میلیون دلاری برای هر زندانی، می‌توان گفت که گوانتانامو گران‌ترین تاسیسات بازداشتی جهان است.

به دلیل دور افتاده بودن این تاسیسات به لحاظ موقعیت مکانی، ارتش آمریکا حدود ۱۸۰۰ سرباز را در این مرکز مستقر کرده که معادل ۴۵ سرباز به ازای هر زندانی است.

نیروهای این زندان دارای عبادتگاه، سینما، تاسیسات اقامتی، دو سالن غذاخوری و یک تیم سلامت روان هستند.

قضات، وکلا، خبرنگاران و نیروهای خدماتی نیز می‌توانند به طور هفتگی به خارج از این منطقه تردد داشته باشند.

تمامی ۴۰ زندانی گوانتانامو غذای حلال دریافت می‌کنند، به شبکه‌های ماهواره‌ای خبری و ورزشی دسترسی دارند و امکانات ورزشی و بازی‌های ویدئویی نیز برای آن‌ها فراهم است.

هزینه سالانه‌ای که برای این تاسیسات تخمین زده شده، ۵۴۰ میلیون دلار است و شامل هزینه‌هایی که به طور محرمانه پوشش داده می‌شوند، نیست.

این آمار نشان می‌دهد که هزینه‌های زندان گوانتانامو طی سال‌هایی که از ساخت آن می‌گذرد، به رغم کاهش تعداد زندانیان پیوسته افزایش یافته است.

یک گزارش وزارت دفاع آمریکا در سال ۲۰۱۳ حاکی از آن است که هزینه سالانه زندان گوانتانامو و سیستم دادگاهی آن ۴۵۴.۱ میلیون دلار بوده است. در آن زمان ۱۶۶ زندانی در گوانتانامو بازداشت بوده‌اند و بر این اساس هزینه نگهداری هر زندانی در آن سال ۲.۷ میلیون دلار بوده است.

بر این اساس می‌توان گفت که هزینه‌های این زندان از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ حدود ۹۰ میلیون دلار افزایش داشته است.