آینده مبهم نتانياهو در انتخابات سرنوشت‌ساز رژیم صهیونیستی

گروه جهان الف،   3980625188 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
آینده مبهم نتانياهو در انتخابات سرنوشت‌ساز رژیم صهیونیستی

انتخابات پارلمانی اسرائیل قرار است روز سه شنبه 17 سپتامبر( 26 شهریور ماه) برگزار شود. این انتخابات برای بنیامین نتانیاهو به بازی مرگ و زندگی تبدیل شده است. در صورت پیروزی رهبر حزب لیکود، پرونده های فساد وی بایگانی می شود و مصونیت به نتانیاهو اعطا می شود اما احتمال اینکه با شکست روانه دادگاه و زندان شود وجود دارد.

نتانیاهو در روزها و هفته های اخیر به شدت درگیر تبلیغات انتخاباتی بود و تلاش داشت به زعم خود برگه هایی برای پیروزی در انتخابات رو کند. طبق معمول نیز بنیامین نتانیاهو بر حوزه سیاست خارجی تاكید داشت. اصولاً ر‍ژیم صهیونیستی بدلیل عدم پیوند با آب و خاك منطقه دچار و گرفتار ترس دائمی است و نتانیاهو نیز با بزرگ نمایی تهدیدات خارجی خود را به عنوان تنها ناجی معرفی می كند و این گونه موفق به پیروزی در انتخابات های اخیر شده است.

 سفر به سوچی و دیدار با ولادیمیر پوتین یکی از سفرهای مهم نتانیاهو در هفته های اخیر بوده است. سفری که گفته می شود چندان موفقیت آمیز نبوده و نخست وزیر اسرائیل برای دیدار با رئیس جمهور روسیه چند ساعت معطل شده و همچنین پوتین به وعده جدید نتانیاهو برای الحاق اراضی اشغالی وقعی ننهاد و آن را رد کرد. از سوی دیگر روسیه برنامه هسته ای ایران را صلح آمیز اعلام كرد در حالی كه نتانیاهو دوباره با برگزاری یك شو تبلیغاتی و اعلام اینكه مركز مخفی هسته ای در نزدیكی آباده شیراز وجود دارد در پی جلب توجه بود.

نتانیاهو وعده داده بخشی از کرانه باختری رود اردن را به اسرائیل اضافه کند. این وعده در راستای جلب آرای شهرک نشینان تندرو صورت گرفته است.

رهبر حزب لیکود همچنین در هفته های اخیر در پی ارائه چهره ای قدرتمند از  خود برای شش میلیون رای دهنده اسرائیلی بود و به همین دلیل حملاتی علیه فلسطین، لبنان و ... انجام داد اما با واکنش قاطع حزب الله و فلسطینی ها، ضربه ای اساسی به هیمنه پوشالی وی وارد شد و نتانیاهو نتوانستاز این گونه اقدامات بهره برداری تبلیغاتی کند.

سخنان دونالد ترامپ و اعلام این که قرارداد دفاعی با رژیم صهیونیستی بعد از انتخابات منعقد می شود نیز به عنوان اقدامی جهت حمایت از رهبر لیكود و تلاش برای رای آوری وی به حساب می آید. به همین دلیل بود که بلافاصله نتانیاهو از ترامپ تشکر کرد و اعلام کرد تا کنون رژیم صهیونیستی چنین دوستی در کاخ سفید نداشته است.

با تمامی تلاش های نتانیاهو اما اوضاع و شرایط چندان بر وفق مراد نیست و نظرسنجی های انتخاباتی نشان دهنده رقابت بسیار نزدیک حزب لیکود با ائتلاف آبی-سفید است. هر حزبی برای پیروزی در انتخابات باید موفق شود 61 كرسی از 120 كرسی پارلمان را بدست بیاورد. احتمال این كه لیكود به چنین موفقیتی دست یابد وجود دارد اما بیشتر نظرسنجی ها بر این تاكید دارند هر کدام از این احزاب نیز که پیروز شوند در نهایت باید دولتی ائتلافی تشکیل دهد و همین عامل می تواند موجب تداوم شکنندگی فضای سیاسی رژیم صهیونیستی در سال های آینده باشد. با شرایط فعلی احتمال این که دوباره آرای حزب آویگدور لیبرمن(یسراییل بیتنو) تعیین کننده باشد وجود دارد. مشكل جدیدی كه نتانیاهو پیدا كرده این است كه لیبرمن در پی ائتلاف با جناح چپ به رهبری بنی گانتس، نظامی سابق است.

به گزارش الف، نتانیاهو در پی پیروزی در انتخابات 9 آوریل 2019(20 فروردین) نتوانست رضایت لیبرمن را برای تشكیل كابینه ائتلافی جلب كند و به همین دلیل ناچار به انحلال پارلمان شد و دستور برگزاری دوباره انتخابات را داد. محل اختلاف نیز به یهودیان ارتدوكس باز می گردد كه لیبرمن خواستار اعزام آنها به خدمت سربازی است اما نتانیاهو با چنین امری مخالف است. نتانیاهو از سال 2009 نخست وزیر رژیم صهیونیستی است.