پهپادهایی که رویای آمریکا را به باد داد

گروه جهان الف،   3980625147

درحالی که بازار در بهت از دست رفتن نیمی از نفت تولیدی بزرگ‌ترین تولیدکننده جهان فرورفته و آمریکا ادعای کنترل بازار دارد، کارشناسان می گویند نه ذخایر استراتژیک آمریکا و نه تولید نفت شیل، توانایی تامین این کمبود عظیم را ندارند.

به گزارش فارس، بازارهای نفتی امروز را با هیجانی جدید آغاز کردند، در تعطیلات آخر هفته غربی‌ها، بزرگترین پالایشگاه و تأسیسات فرآوری نفت جهان در مناطق «البقیق» و «الخریص» به وسیله ۱۰ فروند پهپاد تهاجمی ارتش و گروه‌های مردمی یمن به آتش کشیده شد.

همانطور که انتظار می‌رفت، قیمت نفت در اولین روز کاری بازارهای جهانی یعنی امروز به شدت افزایش یافت.

بلومبرگ در این رابطه نوشت این اتفاق بدترین شوک برای بازارهای نفتی از زمان حمله صدام، دیکتاتور معدوم عراق، به کویت در سال ۱۹۹۰ است. این میزان نفت از دست رفته، حتی از کسری عرضه نفت ایران، ناشی از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ نیز بیشتر است.

درحالی‌که عربستان تلاش می‌کند، این حملات را  بر عرضه نفت بی‌اثر نشان دهد و آمریکا می‌کوشد تا کنترل بازار را به دست گرفته یا حداقل اینگونه وانمود کند که می‌تواند آن را مدیریت‌ کند، بازارها در بهت چگونگی تامین این حجم از نفت فرو رفته‌اند.

بزرگترین پالایشگاه و تأسیسات فرآورش نفت جهان در عربستان در این حملات به شدت آسیب دید و حدود نیمی از صادرات 10 میلیون بشکه‌ای نفت این کشور به کما رفت.

به نوشته راشاتودی، منطقه البقیق و تاسیسات آن در واقع نگین تاج پادشاهی سعودی‌ها بر صنعت نفت جهان به شمار می‌رود که برای بازارهای جهانی نیز بسیار اهمیت دارد.

به گفته باب مکنالی مشاور امور اقتصادی و انرژی جرج بوش پسر، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، حمله  پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان در واقع چیزی شبیه به یک حمله قلبی به صنعت نفت سعودی‌ها، بازار نفت و اقتصاد جهانی بود.

گفته می‌شود به دنبال این حملات می‌تواند قیمت نفت به بالای 100 دلار در هر بشکه برسد.

 

سعودی‌ها اعلام کرده‌اند در تأسیسات البقیق روزانه 7 میلیون بشکه نفت و در تاسیسات خریص روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت برای صادرات فرآوری می‌شده است.

به گفته وزیر انرژی عربستان، حمله پهپادهای یمنی 5.7 میلیون بشکه روزانه از صادارت نفت عربستان کاسته است.

به گفته کارشناسان، بازگشت آرامکو به تولید در طی یکی دو هفته آینده امکان پذیر نیست و بازسازی تاسیسات هفته‌ها طول خواهد کشید.

همچنین کارشناسان پیش بینی می‌کنند تامین 5 میلیون بشکه در روز به راحتی امکان پذیر نخواهد بود و میزان ذخایری که کشورها دارند کافی نیست و حتی اگر آمریکا بخواهد با افزایش تولید و صادرات، نفت بیشتری به بازار تزریق کند، ماه‌ها طول خواهد کشید بازار واکنش مثبتی بدهد.

 

این حملات اثرات خود را بر بازار بورس عربستان هم گذاشته به طوری‌که ارزش کل سهام بورس عربستان سعودی در پی این حملات 2.3 درصد کاهش یافته است.

هرچند آمریکا مدعی است که می‌تواند کسری ناشی از نبود نفت عربستان را جبران کند اما بر اساس اعلام وزارت انرژی آمریکا، در حال حاضر ذخایر نفت استراتژیک آمریکا حدود 644 میلیون بشکه است که این رقم معادل تولید 52 روز آمریکا به حساب می‌آید.

تحلیل‌گران و تجار معتقدند که در صورت قطعی ادامه‌دار تولید نفت آرامکو، تولید نفت آمریکا و صادرات این کشور افزایش خواهد یافت، اما ماه‌ها زمان خواهد برد تا شرکت‌های آمریکایی بتوانند سیگنالی برای قیمت به بازار ارسال کنند.

 

همچنین رویترز طی گزارشی نوشت به گفته کارشناسان، تولیدکنندگان نفت شیل در سال‌های اخیر میلیون ها بشکه نفت به بازارهای جهانی عرضه کرده‌اند، اما این بدان معنا نیست که این تولیدکنندگان می‌توانندبه سرعت بشکه‌های نفت از دست رفته ناشی از حملات پهپادی به آرامکو را جبران کنند.

تولیدکنندگان نفت شیل، پس از سال‌های هزینه‌های سنگین، امسال هزینه‌ها، کارگران و اهداف تولیدی خود را کاهش دادند و همچنان تحت فشار قرار دارند.

تولیدکنندگان نفت با افزایش تقاضا به ویژه از سوی خریداران آسیایی روبرو خواهند شد اما به 90 تا 180 روز برای حفاری، تکمیل و به خط آرودن تولیدات جدید نیاز دارند.

در نتیجه، تولیدکنندگان آمریکایی توانایی تامین سریع کمبود نفت ناشی از از دست رفتن نفت عربستان را ندارند.

* جنگ روایت‌ها در بازار نفت پس از حملات پهپادی

در این میان، رسانه‌های غربی به ویژه رویترز تلاش می‌کنند تا بازار نفت را آرام کنند و اطمینان دهند که بازار توانایی هضم این کاهش عظیم عرضه نفت را دارد؛ آژانس بین المللی انرژی نیز بیکار نمانده و بدون اشاره به برنامه‌ای برای آزادسازی ذخایر، تنها با گفتن اینکه بازار را به خوبی رصد می‌کند و وضعیت خوب است، تلاش در آرام‌تر کردن بازار دارد.

 

آمریکا مدت‌هاست که تلاش می‌کند تا از طرق مختلف، کنترل بازار نفت را در دست بگیرد. واشنگتن با کاهش مصرف داخلی نفت که از زمان اوباما کلید خورد، همچنین با کاهش هزینه های سربار بر تولید نفت شیل مانند مالیات بر این نوع نفت، با تحریم کشورهای تولیدکننده نفت نظیر ایران و ونزوئلا به بهانه‌های مختلف و حتی با ارعاب و تهدید دیگر کشورهای تولیدکننده مانند توئیت‌های تهدید‌کننده ترامپ در زمان نشست‌های اوپک تلاش می‌کند تا بازار نفت را در کنترل خود نگه دارد اما حملات پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان تمامی این نقشه‌ها را نقش بر آب کرد.

این حملات به دولت ترامپ نشان داد اگر درگیری و تنش ها در خاورمیانه را افزایش دهند، باید برای پیامدهای غیرقابل اجتناب آن آماده شوند.

حال ترامپ تلاش می‌کند تا با آزادسازی ذخایر استراتژیک نفت این کشور، بحران کمبود نفت در بازار را جبران کند اما آزادسازی  این ذخایر تا چه زمانی می‌تواند ادامه یابد؟  نکته مهمتر این است که این ذخایر باید دوباره بازسازی شوند.

آمریکا اگر از ذخایر استراتژیک نفت خود استفاده کند، باید آن را با افزایش تولید و واردات نفت پر کند که این اقدامات در بلند مدت باعث افزایش تقاضا در بازار و به دنبال آن بالا رفتن قیمت نفت در بازار می شود.

از طرفی، از کار افتادن تاسیسات نفتی عربستان، ریاض را به وارد کننده عمده فرآورده‌های نفتی تبدیل خواهد کرد.

موسسه مستقل «انرژی اسپکت» در این رابطه نوشت پس از حمله پهپادی به آرامکو عربستان که نیمی از تولید نفت این کشور را از کار انداخته است، این کشور به وارد کننده عمده محصولات فراوری مانند بنزین، گازوئیل و نفت سنگین تبدیل می‌شود.

این شرایط نیز باعث افزایش تقاضای فرآورده‌های نفتی در بازار و به تبع آن افزایش قیمت این محصولات خواهد شد.

 

اما چالش‌های پیش روی بازار نفت به اینجا ختم نخواهد شد، چراکه حملات تاثیرات دیگری بر بازار داخلی آمریکا نیز خواهد داشت.

آیهام کامل، یکی از مقامات موسسه گروه اورآسیا می‌گوید، حمله‌ای که روز شنبه شاهد آن بودیم این پتانسیل را دارد تا قیمت بنزین در آمریکا را به ازای هر گالن تا 25 سنت افزایش دهد.

 

به نظر می‌رسد که صحبت‌های مقامات آمریکایی در این چند روز، تنها بلوف‌هایی برای آرام کردن بازار به هیجان آمده‌ی نگران است که نیمی از تولید بزرگ‌ترین تولیدکننده خود را از دست داده و نفت ایران و ونزوئلا را به علت تحریم‌های آمریکا در اختیار ندارد و ذخایر استراتژیکی که آمریکا از آن حرف می‌زند نیز توانایی تامین کمبود عرضه را هم ندارد.