باند «بی» در سراشیبی

گروه جهان الف،   3980624221

تحلیلگران برخی رسانه‌های عربی می‌گویند اخراج «جان بولتون» سومین مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ» و یکی از چهار عضو تیم «بی» که در کنار «بنیامین نتانیاهو»، «محمد بن‌زاید» و «محمد بن‌سلمان» نقش مهمی در استراتژی «فشار حداکثری» علیه ایران ایفا کرد، می تواند سایه جنگ را از سر منطقه دور کند و دومینویی از فروپاشی این تیم را به دنبال آورد.

ایرنا: «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا نوزدهم شهریور با یک پیام توئیتری بولتون مشاور امنیت ملی خود را برکنار کرد. ویژگی ضدایرانی بولتون باعث شد ترامپ در مارس سال گذشته میلادی وی را به سمت مشاور امنیت ملی و سیاست خارجی کاخ سفید منصوب کند.

بولتون پس از حضور در دولت ترامپ زودتر از آنچه تصور می رفت کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه انداخت. تیم او متشکل از تندروهایی که از سوی وزیر امور خارجه ایران گروه «ب» خوانده شد گستاخانه تیر اتهام های خویش را به سمت جمهوری اسلامی روانه کردند. بولتون در کنار نخست‌وزیر اسرائیل، ولیعهد عربستان و ولیعهد ابوظبی به عنوان اعضای تیم ب بیشترین تلاش ها را برای بر هم زدن فضای گفت و گو و نابودی برجام کرده اند. اکنون با اخراج بولتون از کاخ سفید موضع جنگ طلب‌ها و تندروهای ضد ایرانی تضعیف شده و نشانگان فروپاشی تیم بی که به دنبال آرایش نظامی در منطقه بودند، بروز کرده است.

 تیم بی در سراشیبی سقوط

تارنمای «لبنان الجدید» نوشت ایران با برکناری بولتون از یکی از سرسخت ترین دشمنان خود رهایی یافت. ظریف با حمله رسانه ای گسترده علیه بولتون و تیم بی توانست به طور عملی در برکناری بولتون نقش آفرین باشد. تیم بی تنها زبان جنگ می فهمید و تشنه جنگ بود و دیپلماسی را به حاشیه رانده بود. ظریف تیم بی را مسوول هم اشتباه های راهبردی ترامپ و کاخ سفید معرفی کرد. ظریف بارها تاکید کرد که ترامپ به دنبال جنگ نبود، بلکه بولتون او را به سوی جنگ هدایت می کرد. ترامپ هم این موضوع را تایید کرده است و گفته بود که اگر امور در دست بولتون بود تاکنون آمریکا را وارد سه جنگ کرده بود. تاکنون وزیر امور خارجه ایران به موفقیت رسیده است. او توانست بن زاید را به سوی ایران بکشاند. همچنین او توانست است در برکناری بولتون از کاخ سفید نقش آفرین باشد. همچنین او پیام های مثبتی را درباره صلح میان دو کشور به بن سلمان ارسال کرده است و با این وجود اکنون نتانیاهو در تیم بی تنها مانده است.

به نوشته روزنامه «السودان الیوم»، بولتون به همراه دوستان عرب خود روی موفقیت طرح «معامله قرن» حساب باز کرده بود اما با کنار رفتن بولتون، طرح شوم تندروهایی چون بولتون، بن سلمان، بن زاید و نتانیاهو سقوط کرده است.

روزنامه «الاخبار» لبنان در تحلیل خود آورد: اهمیت دور شدن خطرات یکی از اضلاع مربع جنگ علیه ایران تنها به این دلیل نیست که بولتون دارای اندیشه های افراطی است و از سیاست جنگ حمایت می کند بلکه اهمیت دور شدن وی به این دلیل است که وی دشمنی خود با ایران و توافق هسته ای را عملی کرد. او معمار خروج آمریکا از توافق هسته ای بود.

روزنامه «البناء» لبنان در گزارشی به قلم «وفق ابراهیم» با عنوان «محمد بن سلمان در مسیر همپیمانش بولتون» نوشت: آل سعود همه تلاش های خود را برای جلوگیری از پیامدهای شکست های بزرگ سیاسی خود انجام می دهد. شکست سیاست های عربستان در سوریه، پایان نقش این کشور در عراق و پایداری قطر در برابر تحریم های عربستان و همپیمانان آن دلایل نگرانی بن سلمان است. یمن نیز طی ۵ سال گذشته با مقاومت خود عربستان را روبه فرسایش برده است. پایداری ایران هم به طور کامل به بن سلمان ضربه وارد کرده است. آمریکا وارد جنگ علیه ایران نشد و ایران توانست از سواحل خود دفاع کند و پهپاد آمریکایی را سرنگون سازد و نقش منطقه ای خود را با قدرت بازی کند. در چنین شرایطی اکنون با کنار رفتن بولتون، محمد بن سلمان از پیامدهای شکست طرح های خود در منطقه که سبب به خاک و خون کشیدن هزاران تن و رشد افراط گرایی و تنش در سراسر جهان عرب شده است در امان نخواهد بود. اگر حمایت های آمریکا نبود مردم عربستان می توانستند به حضور وی در قدرت پایان دهند. اما ظلم و ستم به پایان خواهد رسید و بن سلمان در لبه پرتگاه قرار خواهد گرفت.

 شکست ماموریت جنگ‌سالاران و چشم پوشی ترامپ از آنان

روزنامه «العربی الیوم» نوشت برکناری بولتون، سیلی محکمی به صورت جنگ طلبان در آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی بود که روی جنگ آمریکا علیه ایران حساب باز کرده بودند.

 به نوشته روزنامه العربی الیوم، نظام سوریه سقوط نکرد. حزب الله و جریان های مقاومت فلسطین هنوز بالنده اند. طرح داعش در عراق و سوریه با کمک ایران شکست خورده است. طرح سعودی ها در یمن با شکست روبرو شده است. اما بزرگترین شکست جنگ سالاران در عرصه اقتصادی و نظامی در برابر ایران رخ داده است. پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی و ناتوانی ترامپ برای مقابله با ایران، بولتون مجبور شد با همکاری برخی جنگ سالاران در واشنگتن و لندن به توطئه توقیف نفتکش ایران در تنگه جبل الطارق روی آورد تا شاید بتواند ترامپ را به جنگ علیه ایران وارد سازد. دسیسه های نتانیاهو به عنوان همپیمان بولتون هم راه به جایی نبرد. او دست به حمله های هوایی در سوریه، لبنان و عراق زد. او از رئیس جمهوری آمریکا هرچه را می خواست از جمله انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس و به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان دریافت کرد. اما رئیس جمهوری آمریکا به یقین رسید که همه این ها نتیجه ای ندارد. او به تماس های تلفنی خود با نتانیاهو پایان داد و اعلام کرد که قصد دارد با انصارالله در عمان مذاکره کرد. او همچنین بارها تمایل خود برای مذاکره با ایران را اعلام کرد. ترامپ همچنین بولتون را از کاخ سفید اخراج کرد و «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه را هم در فهرست انتظار قرار داده است. این نشان می دهد که ترامپ روی شعار انتخاباتی خود تمرکز خواهد کرد و با عقب نشینی از خاورمیانه در زمان مناسب از اسرائیل هم چشم پوشی کرده و برای مذاکره با ایران و عادی سازی روابط با این کشور تلاش خواهد کرد. همچنین او از ابزارهای واشنگتن در منطقه خلیج فارس یعنی بن سلمان و بن زاید هم چشم پوشی و آنان را ساقط خواهد کرد. زیرا آنان به همراه نتانیاهو در ماموریت های خود در منطقه خاورمیانه با شکست روبرو شده اند. ترامپ به عنوان یک دلال و تاجر اجازه نخواهد داد بن سلمان و بن زاید به راه خود ادامه دهند و از آنان باج خواهی خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن، برکناری بولتون نشان داده است که دیگر کالایی به نام بولتون نزد دولت آمریکا مرغوب نیست. دولت آمریکا با برکناری ترامپ نشان داد که به ماجراجویی نظامی که به آرمان های انتخاباتی وی ضربه می زند، تمایلی ندارد. در چنین شرایطی به نظر می رسد ایران در بهترین جایگاه راهبردی به سر می برد. تحریم های پیوسته به آخر خط رسیده اند و شکست این تحریم ها نشان داده اند که کشوری مانند ایران می تواند در همه زمینه ها به خود کفایی برسد.

روزنامه «العرب» چاپ لندن هم نوشت آنچه درباره بولتون رخ داد این موضوع را ثابت می کند که کشورهای عربی باید با ترامپ با هشیاری تمام تعامل کند زیرا وی مردی است که تا پایان راه قابل اعتماد نیست. بهتر است که در تعامل با او بسیار اندیشه کرد و همه تخم مرغ ها را در سبد آمریکا قرار نداد.