اعتراض روحانی به رئیسی درباره مبارزه با فساد/ آمار وزیر کشور از حجاب/ گزینه جدید برای ریاست آینده صدا و سیما

گروه سیاسی الف،   3980624184 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

اعتراض روحانی به رئیسی درباره مبارزه با فساد/ آمار وزیر کشور از حجاب/ گزینه جدید برای ریاست آینده صدا و سیما

یک سوال از وحید جلیلی

در پی مجادلات قلمی اخیر میان وحید جلیلی و برخی از فعالان فرهنگی درباره عملکرد صدا و سیما و حسین محمدی، معاون دفتر رهبری، مسعود فروغی، سردبیر فرهیختگان در این روزنامه نوشت: «چرا حرف‌های جلیلی مورد مناقشه قرار گرفت؟‌ وحید جلیلی می‌گوید صداوسیما تحت مدیریت یک گروه «رانتی» است و لیدر آن معاون بیت است، طول عمر این «رانت» هم ۲۶ سال معرفی می‌شود، کافی است برای صحت‌سنجی این گزاره به سه نکته توجه کنیم: اولا جناب جلیلی سال‌ها از همکاران اصلی همان معاونت بیت رهبری بوده، چنانچه در زمانی که این گروه رانتی(!) در حال توزیع رانت بوده‌اند وی آنجا بوده. شاید کسی بگوید خب این اطلاعات حاصل همکاری نزدیک وی است اما این فرضیه به دو دلیل رد است؛ هم اینکه جلیلی دفتر بزرگ «راه» را مدیون استراتژی دفاع حداکثری بیت رهبری از فعالان فرهنگی انقلابی است، بعید است منظور جلیلی این باشد که «من مصداق رانتم» و هم اینکه دعوای الان او این است که «چرا کم دادید؟»

جشنواره عمار که از فتنه ۸۸ پا به میدان گذاشت ایده جلیلی بود اما ایده خالی امکان تحقق ندارد، بدون‌شک اگر معاون بررسی بیت نبود اصل برگزاری این جشنواره نبود تا جناب جلیلی در جایگاه یک مقام ارشد فرهنگی 10 سال جشنواره برگزار کند. جالب‌تر اینکه تلویزیون به‌عنوان بهانه دعوای اخیر «افتتاحیه»، «اختتامیه» و تمام حاشیه‌های عمار را پوشش گسترده می‌دهد. بخش‌های خبری مهم تلویزیون که اتفاقا سریع‌ترین جایی است که باید منویات دفتر رهبری را اجرا کند، تمام‌قد حامی «عمار جلیلی» است. من اشکال ذاتی به این حمایت ندارم، بیشتر در مقام توصیف و «به ‌رو آوردن» نمکی هستم که ایشان میل کرده. ناظران فرهنگی اما می‌توانند از بودجه میلیاردی در اختیار جلیلی سوال کنند که آیا در «راه» استفاده شده یا «بیراه»؟ شاید سال‌ها ماندگاری جناب جلیلی در مقام سوال‌کننده این وهم را برای ایشان ایجاد کرده که فقط دیگران باید جواب دهند و ما چون «عماریم» فقط باید فریاد بزنیم! شاید جلیلی برای این فریاد می‌زند که کسی نپرسد مهم‌ترین دستاورد حضرتعالی در طول یک دهه «میل بودجه» چه بوده؟ آیا گذاشتن «گریم منتقد صداوسیما» توجیه مناسبی برای به‌حاشیه بردن اصل مطلب است؟...

در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن منظور جناب جلیلی این است که کل کار را به ما بدهید، چون در حال حاضر شبکه افق با دستگاه فکری دفتر «راه» اداره می‌شود و برنامه‌هایی دیگر در چندین شبکه دیگر هم برای این دوستان است. منظور خوش‌بینانه جلیلی این است که بقیه تلویزیون را به ما بدهید، یعنی مدیریت فکری جشنواره عمار و شبکه افق بر تمام تلویزیون حاکم شود. میزان بیننده فعلی افق و برنامه‌هایی با ایده «جلیلی» آینده این صداوسیما را نمایان می‌کند، توضیح دیگری نیاز نیست!»

***

اعتراض روحانی به رئیسی درباره مبارزه با فساد

روز گذشته جلسه شورای هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا به میزبانی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد. خبرنگار فارس کسب اطلاع کرده که در جلسه دیروز شورای هماهنگی اقتصادی برخی افراد از جمله رئیس جمهور نسبت به روند دادگاه‌های مفاسد اقتصادی به آیت الله رئیسی انتقاد کردند که با واکنش رئیس قوه قضائیه و اژه ای معاون اول مواجه شدند.

رئیس جمهور معتقد است که با مفاسد اقتصادی برخورد جناحی شده است. در این جلسه آیت الله رییسی ضمن توضیحاتی در رد این ادعا از دولتمردان و آقای روحانی خواسته است که هر پرونده‌ای که دولت مدعی است با آن برخورد جناحی شده، اعلام نماید تا مورد رسیدگی قرار گرفته و در انتها نتیجه نیز به اطلاع مردم برسد.

برخی تحلیل گران معتقدند نزدیک شدن به زمان اعلام پرونده برخی چهره ها نظیر حسین فریدون در روزهای آتی از دلایل مقاومت دولت در برابر اقدامات اخیر قوه قضائیه در برخورد با فساد است.

در همین رابطه یک منبع خبری مطلع به فارس گفت: عده ای از مسئولین علیرغم ادعای مبارزه با فساد و شفافیت تلاش می کنند دادگاه‌های مفاسد را که از شفاف ترین دادگاه‌ها است و کاملا علنی برگزار می‌شود و باعث امید و بازگشت اموال غارت شده به بیت المال شده را متوقف نمایند.

بیشتر بخوانید:

اتمام حجت رئیسی درباره برخورد با مفاسد اقتصادی در حضور سران قوا

***

نظر زیباکلام درباره تعامل اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان

صادق زیباکلام در گفت‌وگو با نامه‌نیوز درباره تشکیل کمیته تعامل با شورای نگهبان در شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: «اینها همه اش برای دلخوش کردن پایگاه اجتماعی جریان اصلاحات است. در واقع شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان می خواهد به سرمایه اجتماعی این جریان بگوید که در حال انجام اقداماتی برای ورود پرقدرت به عرصه انتخابات مجلس است اما واقعیت مطلب را باید در جای دیگر جستجو کرد. این شورا نمی تواند بابت حمایت از لیست امید و حسن روحانی به مردم پاسخ دهد و حالا نمی داند با چه زبانی از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کند و به آنها بگوید که مانند سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ پای صندوق های رأی بیایند و به فهرست مورد تأیید اصلاح طلبان رأی بدهند.

شورای نگهبان اگر در تأییدصلاحیت نامزدها از انتخابات مجلس دهم سختگیری بیشتری نکند، قطعا سختگیری اش کمتر نخواهد بود بنابراین همه این حرفها با هدف دادن روحیه به کسانی است که از اصلاح طلبان قطع امید کردند.

چند هفته پیش هم اعلام کردند که با وزیر کشور دیدار کردیم و دیدار با آقای روحانی و آقای جهانگیری هم در دستورکار است اما این دیدارها هیچ تأثیری ندارد و صرفا کاربردش دادن روحیه به پایگاه اجتماعی مستأصل و ناامید جریان اصلاحات است.

جواب همه این حرف ها را آقای کدخدایی در یک جمله داد و اعلام کرد «نیاز به این دیدارها نیست و اصلاح طلبان اگر راست می گویند به قانون تمکین کنند». معنای حرف آقای کدخدایی این است که شورای نگهبان هر کسی را ردصلاحیت یا تأیید صلاحیت کرد در چارچوب قانون بوده است.»

***

عبدالله ناصری: اگر مشروط در انتخابات شرکت نکنند، نامرد سیاسی هستند

 عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با ایلنا درباره مبارزه با فساد در دوره جدید قوه قضائیه گفت: «موقعیت افراد در جرم آنها هیچ نقشی ندارد. در کشورهای توسعه یافته به راحتی مقام‌های عالی آن کشور را به دادگاه فرا می‌خوانند، مخصوصا وقتی جرم اقتصادی و مالی است.

هر چه دادگاه‌ها علنی‌تر باشد مردم راضی‌تر خواهند بود. معتقدم هیچ فرقی بین داماد آقای شریعتمداری با دو نماینده مجلس و آقای فاضل لاریجانی با مردم عادی نیست همه اینها در محکمه عمومی باید محاکمه بشوند تا همه باور کنند که مبارزه با فساد واقعی است.مردم باید شاهد و ناظر دادگاه‌ها از طریق رسانه‌های عمومی باشند تا مبارزه با فساد آقای رئیسی را به معنای واقعی باور کنند.»

ناصری درباره مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس گفت:‌«اصلاح‌طلبان باید بپذیرند اگر شرکت در انتخابات را مشروط نکنند، نزد جامعه مدنی و مردم به عنوان نامردان و پفیوز‌های سیاسی قلمداد خواهند شد.

 بنابراین شرایط تاریخی اینگونه است که اصلاح‌طلبان نباید تنور انتخابات را برای جریان مقابل گرم کنند بلکه باید شرایط معقول بگذارند.

معتقدم اگر یاران اصلی و اصیل اصلاحات  بنشیند شرایطی را برای انتخابات تعریف کنند می‌شود امیدوار بود که در سرنوشت مجلس تعیین‌کننده خواهند بود اما اگر اینگونه نباشد حتما باید نسبت به پیروزی اصلاح‌طلبان تردید کرد.

این دفعه یک جریان سومی که آقای احمدی‌نژاد آن را مدیریت می‌کند وارد عرصه انتخابات خواهد شد و در مجموع شرایط را برای اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان سنتی سخت خواهد کرد.»

***

وزیر کشور: بیش از ۹۰ درصد مردم حجاب را رعایت می‌کنند

به گزارش تسنیم، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در صد و بیست و سومین جلسه شورای اجتماعی کشور که صبح امروز در وزارت کشور با موضوع حجاب و عفاف برگزار شد، طی سخنانی گفت: موضوع حجاب یک مسئله بین‌بخشی بوده و گزارش‌ها حاکی است که حداکثر 10 درصد افراد در جامعه نسبت به حجاب بی‌توجه هستند.

وزیر کشور گفت: موضوع کشف حجاب برای ما در اولویت است که باید برخورد جدی و پیشگیرانه داشته باشیم و اولویت بعدی، موضوع سازمان یافته عمل کردن در این موضوع می‌باشد و اماکن عمومی نیز از اولویت‌های مدنظر ما در این زمینه ست.

وی با تاکید براینکه مسئله حجاب یک موضوع اعتقادی، قانونی و اجتماعی ماست، تصریح کرد: باید با این موضوع اجتماعی، به صورت اجتماعی برخورد و باید با مشارکت مردم و با ایجاد مشوق های برای مردم به این موضوع ورود کرد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، مجلس، قوه قضائیه بر این موضوع تاکید داشته و بیش از 90 درصد مردم هم حجاب را رعایت می‌کنند. نقش فضای مجازی در این مسئله مشهود است و فضای مجازی می‌تواند وسیله‌ای برای افزایش علم و سهولت باشد ولی دستگاه‌ها برای مقابله با آسیب‌های فرهنگی آن برنامه‌ریزی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

وزیر کشور: ۱۰ درصد جامعه به حجاب بی‌توجه هستند/ باید از دو قطبی شدن موضوع حجاب پرهیز شود

***

گزینه جدید برای ریاست آینده صدا و سیما

تابناک نوشت: «گمانه‌زنی‌ها درباره انتصاب رئیس تازه صداوسیما از ماه‌های پیش آغاز شده بود؛ اما برای نخستین بار «تابناک» بود که در قالب گزارشی با اشاره به عدم صدور حکم پنج ساله برای علی عسکری و عدم درج مدت مسئولیت در حکم رئیس کنونی صداوسیما، از سیدمحمد حسینی، وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان گزینه این مسئولیت یاد کرد که واکنش‌هایی را نیز در پی داشت و البته هیچ‌ یک از ذینفعان با قاطعیت آن را رد نکردند!

با این حال مدت‌ها پیش از علنی‌سازی این موضوع، کشمکش‌ها شروع و نقدها به حسین محمدی معاون بررسی‌های بیت رهبری و چهره فرهنگی دفتر رهبر انقلاب و ساختار تصمیم‌گیر در حوزه فرهنگی دفتر رهبر انقلاب که در این حوزه نیز فعال است، از سوی چهره‌هایی نظیر وحید جلیلی برادر کوچک سعید جلیلی و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و احسان محمدحسنی، مدیر مؤسسه اوج شروع شده بود. اکنون حجت الاسلام محمدرضا زائری می‌گوید محمدحسنی که منتقد آتشین این روزهاست، گزینه ریاست صداوسیماست...

این روحانی در ادامه گزاره ریاست محمدحسنی بر صداوسیما و مطرح بودن او برای این پست را مطرح کرده و در دفاع از این انتخاب نوشته است: «كاش امثال احسان محمدحسنی در اطراف رهبری باشند و كاش آنچه درباره احتمال رياست او بر صداوسيما شنيده ام راست باشد. جواني مانند او با تجربه سالها مديريت فرهنگي و آشنايي با رسانه و سابقه طولاني در ارتباط با هنرمندان و اهل فرهنگ شايسته ترين كسي است كه در گزينه هاي نقل شده براي اين سمت مي توان يافت.»

احسان محمدحسنی سی و هشت ساله در مقطعی رئیس فرهنگسرای پایداری شد. او همچنین برای دوره‌ای معاون هنری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و برای دوره‌ای نیز معاونت اطلاع رسانی و تبلیغات همین بنیاد بود اما او نه با این مسئولیت‌هایش و نه با برخی برنامه‌های محدودی که در تولید آنها مشارکت مستقیم داشته شناخته شد، بلکه مطرح شدنش با مؤسسه اوج و توان مالی بالایی بود که در اختیار این مجموعه برای طیف متنوعی از تولیدات قرار داشت.»