آخرین وضعیت دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا

گروه سیاسی الف،   3980623152

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا گفت: هفت سال پیش که مسعود سلیمانی برای یک پروژه تحقیقاتی به کالیفرنیا سفر کرد پیشنهادات بسیار خوبی برای همکاری داشت که با آن‌ها موافقت نکرد، با شناختی که از وی دارم حتی اگر در زندان بپوسد همکاری با ایالات متحده را قبول نخواهد کرد.

آخرین وضعیت دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا

به گزارش فارس، رسول سلیمانی بعد از ظهر امروز در نشست خبری پیرامون وضعیت مسعود سلیمانی دانشمند ایرانی زندانی در آمریکا اظهار کرد: فاکتور فیبروبلاست رشد برای کشت سلولی استفاده می‌شود و به گفته «اوفک» جزو موارد تحریمی نیست اما به همین دلیل وی را به حدود یک سال است که کرده‌اند.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا ادامه داد: برادر ما خبر از فوت مادر ندارد ما نیز نمی‌توانیم در شرایط سخت بازداشتگاه این خبر را به ایشان بدهیم چرا که از عواقب آن اطلاعی نداریم.

وی تصریح کرد: پدر خانواده اطلاعی از زندانی شدن برادر ما ندارد و توانسته‌ایم خانواده را مدیریت کنیم، مادر نیز پنج ماه از موضوع بی خبر بود و پس از اطلاع سکته مغزی کرد و به کما رفت.

سلیمانی تأکید کرد: مسعود از بیماری IBS (سندروم روده تحریک‌پذیر) رنج می‌برد و دردهای عصبی شدیدی را تحمل می‌کند، برادرم از خوردن دارو نیز امتناع می‌کند چرا که داروها در زندان بدون جعبه به وی داده می‌شود، اگرچه مسعود را شکنجه جسمی نکرده‌اند اما بارها او را شکنجه روحی داده‌اند و ما انتظار داریم رسانه‌ها این حقیقت را به مردم بگویند.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا در تشریح نحوه ارتباط با برادرش عنوان کرد: تماس با ما ایشان تلفنی هزینه تماس به ازای هر ده دقیقه یک میلیون تومان است، البته در ابتدای این مکالمه گفته می‌شود که مکالمات ضبط و شنود خواهد شد به همین دلیل گفت‌وگوها منحصر به احوال‌پرسی است.

وی افزود: حافظ منافع نیز به مسأله ورود کرده اما ما مجبور هستیم از وکلای آمریکایی استفاده کنیم که آن‌ها نیز در هر صورت جانبداری آمریکا را می‌کنند و بنابر گفته وکلا، قاضی از سوی دولت فدرال تحت فشار است.

سلیمانی اظهار کرد: فرآیندهای قضایی در آمریکا لخت و زمان‌بر است، البته دو دانشجوی همراه ایشان که همسران آمریکایی دارند با وثیقه های 250 و 300 هزار دلاری آزاد هستند و تنها پروفسور سلیمانی است که در اسارت به سر می‌برد.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا خاطرنشان کرد: همه مسؤولیت را متوجه وزارت امور خارجه نمی‌دانیم اما محور فعالیت‌ها باید وزارت امور خارجه باشد، به ما گفته شده بود این اتفاق را بزرگ نکنید تا خواسته‌های آمریکایی‌ها بیشتر نشود اما وقتی 8 ماه از آن صحبت‌ها گذشت و تغییر خاصی را شاهد نبودیم این موضوع را رسانه‌ای کردیم.

وی ادامه داد: ده سال بود که نهادهای امنیتی از به صلاح نبودن سفرهای خارجی مسعود سلیمانی صحبت می‌کردند، این بار نیز از سمت دستگاه‌های امنیتی به وی هشدار داده شده بود اما انتظار داشتیم که اگر نیاز است ایشان را ممنوع‌الخروج کنند.

سلیمانی در پاسخ به این پرسش که هدف شما از رسانه‌ای کردن موضوع چیست، بیان کرد: حداقل نتیجه این کار اطلاع نخبگان کشور از حقیقت آمریکا است تا شاید المپیادی‌ها و نخبگان ایران از مهاجرت به چنین کشوری منصرف شوند.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا عنوان کرد: خبرگزاری ‌های فارس و ایسنا اولین رسانه‌هایی بودند که به مسأله ورود کردند و صدا و سیما به دلیل دولتی بودن و ملاحظات خاص خودش با فاصله زمانی بیشتری به زندانی شدن مسعود سلیمانی پرداخت.

وی در تشریح اقدامات انجام شده برای همراه کردن دانشمندان ایران سایر کشورها افزود: طوماری از سوی فعالان و اساتید دانشگاهی تهیه شده تا توسط رئیس‌جمهور به سازمان ملل برده شود، دانشمندان ایرانی مقیم آمریکا نیز گفته‌اند زمانی پیگیری اثرگذار خواهد بود که دولت ایران به موضوع ورود کند و پس از آن فشار مجامع علمی آغاز شود.

سلیمانی یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی وزارت امور خارجه وکیل حافظ منافع 10 آگوست با مسعود سلیمانی دیدار خواهد کرد.

برادر دانشمند ایرانی زندانی شده در آمریکا اضافه کرد: برادرم در نامه‌ای از زندان که در آن آمریکا را شیطان بزرگ نامیده بود، جامعه علمی ایران را به تحقیق بیشتر و پیشبرد علم دعوت کرد.

وی خاطرنشان کرد: دولت آمریکا دانشمندان تمام حوزه‌ها را رصد می‌کند تا جلوی حرکت قطار علمی ایران را بگیرد، در حوزه سلول‌های بنیادی نیز حرف‌هایی برای گفتن داریم و حوزه فعالیت برادر من نیز مهندسی بافت است.

سلیمانی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر این‌که آیا پیشنهادی از سوی دولت آمریکا برای همکاری مسعود سلیمانی با مؤسسات تحقیقاتی این کشور ارائه شده، عنوان کرد: هفت سال پیش که ایشان برای یک پروژه تحقیقاتی به کالیفرنیا سفر کرد پیشنهادات بسیار خوبی برای همکاری داشت که با آنها موافقت نکرد، با شناختی که از وی دارم حتی اگر در زندان بپوسد همکاری با ایالات متحده را قبول نخواهد کرد.