ممدوحی: ایران یکجانبه‌گرایی را عامل رشد تروریسم دانست

گروه سیاسی الف،   3980623025

دیپلمات جمهوری اسلامی ایران، رشد تروریسم و خشونت افراطی را نتیجه سیاست یکجانبه‌گرا و مداخله‌گر دانست و گفت رشد یکجانبه‌گرایی یکی از تهدیدهای روز افزون جهان کنونی است.

ایران یکجانبه‌گرایی را عامل رشد تروریسم دانست

به گزارش ایرنا، فرهاد ممدوحی روز جمعه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با موضوع فرهنگ صلح برگزار شد، افزود: امروز ، اصول دموکراتیک جهان و قوانین بین المللی به طور فزاینده و آشکارا نادیده گرفته می شوند.

وی با بیان اینکه چالش های بزرگی برای صلح در شرایط کنونی جهان مشاهده می شود، ادامه داد: حاکمیت قانون به شدت و به طور مداوم تضعیف می شود. تهدیدهای موجود و در حال ظهور در سطح بین المللی و منطقه ای همچنان مانع تلاش دولتها برای ارتقاء صلح و امنیت می شود که شالوده توانمندسازی بشریت مبتنی بر توسعه پایدار است.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: یکی از این تهدیدات بزرگ ، رشد روزافزون یکجانبه گرایی است. در حقیقت، اقدامات تحمیل شده یکجانبه ، استفاده و تهدید به استفاده از زور و تحریم‌های اجباری یکجانبه به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاست ملی ، بر ارتقای صلح در سطح منطقه ای و بین المللی تاثیر جدی نامطلوبی دارند.

ممدوحی تاکید کرد: آنها موانع اساسی برای ایجاد جهانی صلح آمیز و مرفه و همچنین نظم بین المللی عادلانه و برابر هستند که یک پیش نیاز اساسی برای توسعه پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: تهدید روز افزون تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز در سراسر جهان  به ویژه در خاورمیانه ، نتیجه یکجانبه گرایی همراه با سیاست های مداخله گرانه ، ناقص و کوتاه بینانه است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد ادامه داد: خروج از سازمان های بین المللی به ویژه یونسکو و شورای حقوق بشر و همچنین توافق‌های بین المللی همچون توافقنامه پاریس ، نمونه هایی از سیاست " اول من " ، خود محورانه و متکبرانه است که ناشی از یکجانبه گرایی است.

ممدوحی تاکید کرد: تهدید حاکمیت و استقلال کشورها و همچنین آزادی تجارت و سرمایه گذاری آنها و در عین حال مانع شدن از اعمال حق آنها برای تصمیم گیری با اراده آزاد و سیستم های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود ، برخی از موانع قابل ملاحظه در زمینه "توسعه" کشورهای هدف است چه رسد به "توسعه پایدار" آنها.

وی خاطرنشان کرد: از این نظر، باید به طور مستقیم به ریشه های عامل چالش‌های صلح مورد توجه قرار گیرد. با رویکرد "خود محوری" و " اول من " که در اصل مغایر فرهنگ صلح است ، صلح پایدار حاصل نمی شود.

این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه صلح و امنیت می تواند براساس مشارکت جمعی و همکاری دولت‌ها با جایگاه مساوری ارتقا یابد، اظهار کرد: این امر می تواند به سادگی با تشخیص نیاز به احترام به منافع همه کشورها حاصل شود که به خودی خود به ثبات منجر می شود.

ممدوحی افزود: ما باید با ترویج و تقویت چند جانبه گرایی با یک فرآیند تصمیم سازی چند جانبه  فراگیر مبتنی بر ارزش های اخلاقی بالا و همکاری، قاطعانه به پدیده "یکجانبه گرایان افراطی" بپردازیم.

وی ادامه داد: ما باید نقش فعالانه‌ای را برای ترویج و دفاع از چند جانبه گرایی به عنوان چارچوب مناسب ارائه روش‌های پایدار برای حل چالش‌های موجود ایفا کنیم. در همین راستا، این چارچوب می تواند از طریق گفت‌وگو و همکاری، زمینه‌های اطمینان بخشی را برای تامین صلح و توسعه پایدار در سراسر جهان ارتقا بخشد.