رژیم گیاه‌خواری احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

گروه سلامت الف،   3980622087 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

محققان بتازگی دریافتند که افرادی که در رژیم غذایی خود به طور کلی از گوشت پرهیز می‌کنند،‌ بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

رژیم گیاه‌خواری احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ مطالعات جدید محققان نشان می‌دهند "گیاه‌خواری" احتمال سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

نتایج یک پژوهش جدید، نقاط ضعف و قوت رژیم فاقد گوشت را نمایان کرده است؛ محققان به تازگی دریافته‌اند که افرادی که در رژیم غذایی خود، به کلی از گوشت پرهیز می‌کنند،‌ بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.

در حالیکه کسانی که از گوشت استفاده می‌کنند، احتمال ابلا به بیماری‌های قلبی در آنها بیشتر است.

گیاه‌خواری در سالهای گذشته از محبوبیت رو به رشدی در جهان برخوردار بوده است؛ بخشی از این محبوبیت، به‌خاطر فواید آن برای سلامتی همچنین نگرانی‌ها برای محیط زیست و حقوق حیوانات بوده است.

سایت "هلث لاین" که به اخبار حوزه سلامت می‌پردازد، در تازه‌ترین گزارش خود به مسئله رژیم غذلیی گیاه‌خواری پرداخته است؛ طبق نتایج به‌دست آمده، گیاه‌خواران و کسانی که در رژیم غذایی خود تنها از گوشت ماهی استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که گوشت می‌خورند کمتر به بیماری قلبی دچار می‌شوند اما گیاه‌خواران 20 درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی هستند.

این نوع سکته مغزی که به سکته "هموراژیک" معروف است، به علات پارگی یک رگ خونی ضعیف شده در مغز رخ می‌دهد؛ به گفته دکتر "سانکارا" عصب‌شناس و عضو تیم تحقیقات تندرستی تگزاس، عوامل مشترک این سکته می‌تواند فشار خون بالا، پارگی در اثر انقباض مغز یا پارگی یک رگ خونی در مغز باشد؛ سانکارا توضیح می‌دهد که این نوع از سکته نسبت به سکته‌های ناشی از نارسایی و لختگی خون، آسیب بیشتری به مغز وارد می‌کند و احتمال خطر خطر مرگ بر اثر این نوع سکته بیشتر است.

بر اساس نتایج بدست آمده از آخرین تحقیق، اگرچه سطح کلسترول پایین از بیماری قبلی پیشگیری می‌کند اما کلسترول بسیار پایین، خطر بروز سکته مغزی از نوع هموراژیک را افزایش می‌دهد؛ رژیم‌های گیاه‌خواری فاقد برخی مواد غذایی مورد نیاز بدن است؛ این رژیم‌ها، فرد را در معرض کمبود ویتامین‌های B-12‌، ‌D و سایر مواد مغذی قرار می‌دهند که می‌تواند منجر به بیماری‌های عصبی و سکته شوند.

گوشت چگونه به سلامت مغز کمک می‌کند؟

مغز انسان یک عضو بسیار چرب بدن است و حدود 60 درصد مغز از چربی است که 20 درصد این چربی از یک ماده خاص به‌نام "دکوساهگزئونیک" که یک اسید چرب امگا سه تشکیل شده است؛ وظایف حیاتی این ماده عبارتند از: تشکیل یک قلاف چربی برای محافظت از رشته‌ها و سلولهای عصبی، حفظ لایه مابین مغز و خون همچنین رشد "کرتکس" مغز که بخش تفکرات را شامل می‌شود.

بدون دکوساهگزئونیک، اتصالات پیچیده مغزی برای تمرکز کردن و توانایی حل مسئله به درستی شکل نمی‌گیرند و غذاهای گیاهی این ماده را ندارند؛ برای برخورداری از سلامتی مطلوب و رشد مناسب، مغز به دکوساهگزئونیک نیاز دارد که این ماده تنها در "گوشت قرمز" یافت می‌شود.

برای گیاه‌خواران بسیار حیاتی است که بدانند اسید چرب موجود در گیاهان همچون لوبیا قرمز و تخم کتان، "آلفا لینولیک اسید" نام دارد و برای بدن بسیار دشوار است تا آن را به دکوساهگزئونیک تبدیل کند.