نقش محمود عباس در پیمان ننگین اسلو و ترور عرفات

گروه جهان الف،   3980621140

مشاور رئیس قبلی تشکیلات خودگردان فلسطین از نقشی که محمود عباس در امضای توافق ننگین اسلو و ترور عرفات ایفا کرده است، پرده برداشت.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه شهاب، بسام ابوشریف مشاور یاسر عرفات رئیس قبلی تشکیلات خودگردان فلسطین، دست به افشاگری جدیدی زد.

وی گفت: کمیته خیانت عالی به ریاست محمود عباس و عضویت نبیل شعث و برخی دیگر در تونس تشکیل شد و به همراه برخی از اعضای کمیته مرکزی فتح فشار زیادی به یاسرعرفات برای امضای پیمان اسلو وارد کردند.

ابوشریف تاکید کرد: اینها از موضوعی که عرفات بسیار بر روی آن حساس بود، بهره بردند و به دنبال بازی با آن بودند و این رویایش برای ایجاد دولت مستقل با حاکمیت کامل برای ملت فلسطین بود. عرفات در این دام افتاد و آنها وی را به سمت آن سوق دادند، زمانی که عرفات حقیقت را فهمید و تصمیم به مقاومت علیه دولت اسرائیل گرفت تصمیم به ترورش گرفتند.

وی افزود: ترور عرفات با همکاری افرادی صورت گرفته که در توطئه و نقشه ریزی های خود غوطه ور بودند و عرفات را به اسلو کشاندند. همان کسانی که به آمریکا تکیه دارند. من مخالف پیمان اسلو بودم و به عرفات گفتم که این دام برای سازمان آزادی بخش است.

ابوشریف خواستار پایان توافق اسلو شد.

شایان ذکر است که فردا جمعه بیست و ششمین سالروز امضای توافق ننگین اسلو است که در سال ۱۹۹۳ به امضا رسید.

پیمان اسلو با نام رسمی «بیانیه اعلام اصول اولویت‌های موقت دولت خودگردان (فلسطین)»، نخستین موافقتنامه رودروی دولت رژیم صهیونیستی و سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) بود که در سال ۱۹۹۳ به امضای دو طرف رسید. پیمان اسلو تلاشی برای تعیین یک چارچوب مشخص بود که به سازش کامل فلسطین با رژیم صهیونیستی بیانجامد.

مذاکراتی که منجر به امضای این پیمان شد به طور مخفیانه در اسلو پایتخت نروژ انجام شد و در ۲۰ اوت ۱۹۹۳ به پایان رسید و این پیمان به طور رسمی در ۱۳ سپتامبر ۹۳ در واشینگتن دی‌سی با حضور یاسر عرفات (رئیس پیشین تشکیلات خودگردان)، اسحاق رابین (نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی) و بیل کلینتون (رئیس‌جمهور وقت آمریکا) به امضا رسید.