۵ شخصیت تأثیرگذار در تاریخ تکنولوژی معاصر

گروه فناوری الف،   3980621075 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

ما در برترین‌ها سعی کردیم با بررسی دقیق تاریخ فناوری و روند پیشرفت و تأثیرگذاری شخصیت‌های مهم دنیای فناوری، ۵ فرد تأثیرگذار در تاریخ فناوری معاصر را به شما معرفی کنیم.

شاید تا ۱۰ سال قبل می‌شد به‌راحتی تأثیرگذارترین شخصیت‌های دنیای فناوری مدرن را معرفی کرد، اما امروزه علم و فناوری آن‌قدر پیشرفت داشته که نمی‌توان روی نام بسیاری از بزرگان فناوری خط کشید و تنها ۵ شخصیت تأثیرگذار در تاریخ تکنولوژی را معرفی کرد.

فناوری آن‌قدر در زندگی ما تنیده شده که تقریباً هیچ محصولی نیست که به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم، از پیشرفت‌های تکنولوژی بهره نبرده باشد. این پیشرفت‌ها مدیون اشخاصی هستند که با تلاش، پشتکار و البته علم بسیار زیاد، ناممکن‌ها را به ممکن تبدیل کرده‌اند.

در نظر داشته باشید که بسیاری از فناوری‌های امروزی، تا چند دهه پیش به‌عنوان یک آرزو و رؤیا، در فیلم‌های علمی و تخیلی به نمایش در می‌آمد. حتی تا یکی دو دهه پیش، موبایل‌های امروزی، شبکه‌های های اجتماعی، وسایل نقلیه خودران و دیگر پیشرفت‌های مدرن فناوری، در تخیل ما نیز نمی‌گنجید، اما امروزه به لطف بزرگان دنیای فناوری، این پیشرفت‌ها به زندگی روزمره ما وارد شده است.

به‌هرحال ما در برترین‌ها سعی کردیم با بررسی دقیق تاریخ فناوری و روند پیشرفت و تأثیرگذاری شخصیت‌های مهم دنیای فناوری، ۵ فرد تأثیرگذار در تاریخ فناوری معاصر را به شما معرفی کنیم.

بیل گیتس (William Henry "Bill" Gates III)

۵ شخصیت تأثیرگذار در تاریخ فناوری معاصر

بیل گیتس چه در شرکت مایکروسافت و چه در مجموعه Bill and Melinda Gates، مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت دنیای فناوری امروزی به حساب می‌آید. او چه در جایگاه مدیر و چه در شخصیت یک دانشمند، از محبوبیت زیادی در دنیای فناوری برخوردار نیست، اما حتی کسانی که به نحوی از بیل گیتس متنفر هستند هم نمی‌توانند تأثیرگذاری او در پیشرفت فناوری را انکار کنند.

بدون وجود گیتس، مایکروسافت، آمازون، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی، لپ‌تاپ، موبایل و دیگر پیشرفت‌های فناوری ممکن نبود یا حداقل به‌سرعت فعلی همه‌گیر نمی‌شد. تأثیر مایکروسافت و گیتس آن‌قدر در دنیای ما قابل لمس است که هنوز هم خانه‌ای را نمی‌توانید پیدا کنید که به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم، تحت تأثیر محصولات این شرکت و گیتس، قرار نگرفته باشد.

ویلیام هنری «بیل» گیتس سوم، در ۲۸ اکتبر ۱۹۵۵ در آمریکا متولد شد و یک کارآفرین، بازرگان، سرمایه‌دار، نیکوکار، دانشمند و مهم‌تر از همه، یک مدیر بسیار کارآمد در دنیای فناوری به حساب می‌آید. او در سال ۱۹۷۵ با مشارکت پل آلن، شرکت مایکروسافت را تأسیس کرد و برای سال‌ها به عنوان ثروتمندترین فرد جهان شناخته می‌شد.

گیتس تا سال ۲۰۰۰، مدیرعامل شرکت مایکروسافت بود و تا سال ۲۰۱۴ نیر در هیئت مدیره این شرکت فعالیت می‌کرد. مدت زمان مدیرعاملی گیتس در مایکروسافت را می‌توان از موفق‌ترین دوران مدیریت در تاریخ فناوری جهان به‌حساب آورد. مایکروسافت در سال‌های مدیریت بیل گیتس، موفق‌ترین شرکت فناوری جهان به‌حساب می‌آمد. هرچند با تغییر مدیریت این شرکت، شاهد افت مایکروسافت بودیم، اما همین موضوع نشان می‌دهد که گیتس را باید تأثیرگذارترین شخصیت در تاریخ فناوری جهان به‌حساب آورد.


استیو جابز (Steven Paul Jobs)

۵ شخصیت تأثیرگذار در تاریخ فناوری معاصر

بدون شک دنیای امروزی را می‌توان به تاریخ پیش از جابز و پس از جابز تقسیم کرد. استیو جابز با معرفی شکل جدید تلفن‌های همراه امروزی نه‌تن‌ها شرکت اپل را به شرکتی پیشتاز در دنیای فناوری تبدیل کرد، بلکه باعث شد تا دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری جهان از جمله گوگل نیز نگاهی متفاوت و رویه‌ای مشابه با جابز را پیش بگیرند. درواقع رقابت همیشگی گوگل و اپل در دنیای موبایل را باید مدیون دیدگاه استیو جابز به این صنعت دانست.

استیون پال جابز در سال ۱۹۵۵ در آمریکا متولد شد و برای سال‌ها مدیریت ارشد اجرایی شرکت اپل را به عهده داشت. جابز در سال ۱۹۷۶ به همراه استیو وزنیاک، شرکت اپل را تأسیس کردند. مهم‌ترین فعالیت‌های جابز در دنیای فناوری را می‌توان در معرفی اولین مرورگر وب در سال ۱۹۹۶، معرفی آی‌پاد در سال ۲۰۰۱، معرفی آیفون سال ۲۰۰۷ و معرفی آبید در سال ۲۰۱۰ خلاصه کرد.

استیو جابز در دنیای انیمیشن نیز تأثیرگذار بوده است. او که از مؤسسان شرکت مشهور پیکسار به‌حساب می‌آید، تا پیش از مرگ نیز از سهامداران اصلی شرکت والت دیزنی بود. بیماری سرطان جابز در سال ۲۰۰۳ تشخیص داده شد، اما او تا سال ۲۰۱۱ به مدیرعاملی شرکت اپل ادامه داد. استیو جابز در نهایت بر اثر عوارض ناشی از سرطان لوزالمعده در ۵ اکتبر ۲۰۱۱ و در سن ۵۶ سالگی درگذشت.


لینوس توروالدز (Linus Benedict Torvalds)

۵ شخصیت تأثیرگذار در تاریخ فناوری معاصر

شاید شخصیت لینوس توروالدز در مقایسه با گیتس و جابز، شخصیتی ناشناخته باشد، اما تأثیر فوق‌العاده اختراع این فرد در زندگی روزمره را نمی‌توان انکار کرد. تلویزیون‌ها، یخچال‌های هوشمند، مودم‌های اینترنت، گوشی‌های اندرویدی، هواپیما‌ها و بسیاری دیگر از وسایل ساده و پیچیده زندگی ما، همه و همه به نحوی از سیستم‌عامل لینوکس استفاده می‌کنند.

لینوس بندیکت توروالدز، یک مهندسی نرم‌افزار فنلاندی است که با آغاز و توسعه هسته لینوکس، روند فناوری جهان را تغییر داده است. دنیای فناوری امروز را، چه در سطح اینترنت و چه در سطوح بسیار پیشرفته نظامی، ترابری و پزشکی، نمی‌توان بدون لینوکس تصور کرد.

لینوس که در سال ۱۹۶۹ در فنلاند متولدشده، مدرک کارشناسی ارشد کامپیوتر دارد و در ارتش فنلاند نیز با درجه ستوان دومی، فعالیت داشته است. توروالدز صاحب نشان تجاری لینوکس است و نحوه استفاده از آن را در تمامی سیستم‌عامل‌های لینوکس کنترل می‌کند.

سیارک ۹۷۹۳ در سال ۱۹۹۶ به نام لینوس نام‌گذاری شده و علاوه بر آن نیز دانشگاه استکهلم، مدرک دکترای افتخاری را به لینوس اهدا کرده است. در نظرسنجی مهم‌ترین افراد قرن بیستم که در سال ۲۰۰۰ انجام شد، لینوس توروالدز مقام هفدهم مهم‌ترین اشخاص قرن را به خود اختصاص داده است.


ایلان ماسک (Elon Reeve Musk)

۵ شخصیت تأثیرگذار در تاریخ فناوری معاصر

هر شخصی که به نحوی با دنیای فناوری آشنا باشد، نام ایلان ماسک را در ارتباط با بسیاری از اختراعات و ابداعات نوین فناوری شنیده است. ماسک نه‌تن‌ها یک مدیر و کارشناس بین‌المللی است بلکه خود نیز یک مخترع و مهندس بسیار موفق به حساب می‌آید.

شرکت‌هایی مثل تسلا موتورز، پی‌پال و اسپیس‌اکس، از جمله موفقیت‌های بسیار با ارزش ایلان ماسک به‌حساب می‌آیند. استفاده از انرژی‌های جایگزین، روش‌های حمل و نقل مدرن، سفر‌های فضایی و زندگی در خارج از کره زمین و خودرو‌های الکتریکی بدون راننده، فعالیت‌های فعلی ایلان ماسک محسوب می‌شوند.

بر خلاف سه شخصیت پیشین معرفی‌شده در این مقاله که همه به گذشته فناوری جهان مرتبط بودند، ماسک را می‌توان مهم‌ترین شخصیت در آینده فناوری جهان به حساب آورد.

با فعالیت‌های ماسک می‌توان انتظار داشت که به زودی استفاده از انرژی‌های جایگزین در تمامی جهان همه‌گیر شود. علاوه بر این در صورت موفقیت پروژه‌های جدید او از جمله برنامه سفر به مریخ، او بزرگ‌ترین تغییر را در روند زندگی انسان‌ها ایجاد خواهد کرد.


مارک زاکربرگ (Mark Elliot Zuckerberg)

۵ شخصیت تأثیرگذار در تاریخ فناوری معاصر

اگر شخصیت‌های پیشین معرفی شده در این مقاله به پیشرفت اختراعات کمک‌کرده‌اند، در نقطه مقابل مارک زاکربرگ، پیشرفت جنبه اجتماعی فناوری را مدنظر داشته است. فیس‌بوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را می‌توان مهم‌ترین جنبه‌های مدیریتی مارک زاکربرگ دانست.

او که به همراه چند شخصیت دیگر، فیس‌بوک را در دوران دانشگاه طراحی کرد، پس از موفقیت جهانی این برنامه و وب‌سایت، به خریداری واتس‌اپ و اینستاگرام پرداخت. خرید رقیب مستقیم فیس‌بوک باعث شد تا سود فراوانی به شرکت پشتیبان فیس‌بوک برسد.

هرچند که وبگاه فوربس، او را به عنوان یکی از ۱۰ میلیاردر برتر جهان معرفی می‌کند، اما به گفته نزدیکان این شخصیت، مارک زاکربرگ بیش از ۹۹ درصد درآمد خود را به خیریه اهدا می‌کند و ادعا می‌کند که تنها ۱٪ از درآمد او برای داشتن یک زندگی کامل و شاد، کافی است. زاکربرگ در سال ۲۰۱۰ به‌عنوان شخصیت سال از سوی مجله تایم انتخاب شد.

منبع: برترین ها