انتقاد تند «ویلیام هیگ» از جانسون به دلیل اخراج نمایندگان

گروه جهان الف،   3980619070

وزیر خارجه سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ انگلیس به بوریس جانسون به دلیل اخراج ۲۱ نماینده از عضویت در حزب حاکم محافظه‌کار تاخته است.

به گزارش فارس، در حالی که ناکامی‌های «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس در پارلمان این کشور ادامه دارد، یک سیاستمدار هم حزبی نخست‌وزیر از او به دلیل اخراج ۲۱ نماینده از عضویت در حزب حاکم به شدت انتقاد کرده است.

«ویلیام هیگ» با انتشار یک یادداشت در روزنامه «تلگراف»، اخراج این تعداد نماینده پارلمان انگلیس از عضویت در حزب حاکم محافظه‌کار را «افتضاح‌ترین» و «ریاکارانه‌ترین» اقدامی خوانده که به گفته او در عمرش توسط رهبر حزب اتخاذ شده است.

از نظر او که از ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ وزیر خارجه، ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ معاون پارلمانی نخست‌وزیر و از ۱۹۸۹ تا ۲۰۱۵ نماینده مردم شهر «ریچموند» در پارلمان این کشور بوده، اخراج ۲۱ نماینده از حزب حاکم را «فضاحت‌بارترین» اقدامی بوده که یک رهبر حزب محافظه‌کار می‌توانسته انجام دهد.  

بامداد سیزدهم شهریورماه بود که نمایندگان پارلمان انگلیس در راستای تلاش در جهت محدود کردن اختیارات «بوریس جانسون» برای خارج کردن بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به طرحی رأی‌ دادند که خواستار واگذاری کنترل روند «برگزیت» به نهاد قانونگذار در انگلیس است.

طرح مذکور با ۳۲۸ رأی موافق و ۳۰۱ رأی مخالف به تصویب رسید. ۲۱ نماینده هم حزبی جانسون، مخالفان را در تصویب آن همراهی کردند که این موضوع سبب شد او به عنوان رهبر حزب حاکم، اخراج آنها از عضویت در حزب را صادر کند .

نخست‌وزیر انگلیس بارها اعلام کرده که قصد دارد به هر قیمتی ۳۱ اکتبر (نهم آبان) کشورش را از اتحادیه اروپا خارج می‌کند اما اکثریت پارلمان انگلیس مخالف خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا است.

ویلیام هیگ در یادداشت خود برای روزنامه تلگراف، در مخالفت و انتقاد شدید با اخراج 21 نماینده از حزب حاکم نوشت: «غیرممکن است بدون فکر کردن به اخراج (۲۱ نماینده) از رده‌های پارلمانی حزب محافظه‌کار، از کارنامه و شخصیت آنها آگاه شد؛ اخراجی که تا حدی به نمایندگی از افرادی انجام شده که سال‌های زیادی مشغول شورش بوده‌اند و این یک ریاکاری تعفن‌برانگیز است».

یادداشت وزیر خارجه پیشین انگلیس در حالی منتشر شده که پارلمان این کشور بامداد امروز شکست دیگری را به بوریس جانسون تحمیل کرد و دومین درخواست او برای برگزاری انتخابات زودهنگام را هم رد کرد .

از نظر هیگ، اقدام بوریس جانسون در اخراج این نمایندگان از حزب محافظه‌کار، ناشی از یک سوءمحاسبه جدی بوده و به هیچ وجه نشاندهنده «قدرت» نبوده است.

این سیاستمدار انگلیسی همچنین درباره تاثیرات مواضع جانسون بر حزب محافظه‌‌کار و احتمال «شکست و تحقیر» آن در انتخابات آتی پارلمانی هشدار داده است.