عزاداری و برگزاری نماز ظهر عاشورا در محورهای منتهی به حرم مطهر رضوی

گروه اجتماعی الف،   3980619057

دسته‌های عزاداری ارادتمند به سیدالشهدا، در روز عاشورای حسینی، به عزاداری در محورهای منتهی به حرم رضوی پرداخته و نماز ظهر را در حرم امام رضا(ع) و خیابان‌های اطراف حرم برگزار کردند.

 

 به گزارش مهر، مشهد مقدس و خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی، امروز، با حضور دسته‌های سینه‌زنی، زنجیرزنی و عزاداران و زائران حسینی که ندای حزن‌انگیز روز عاشورا را با یکدیگر زمزمه می‌کردند، غرق عزا و ماتم سیدالشهدا شد.

دسته‌های عزاداری از نقاط مختلف شهر، حومه شهر و شهرستان‌های اطراف مشهد، جهت برگزاری مراسم روز عاشورا، در اطراف حرم مطهر حضور پیدا کرده‌اند و در کنار آن‌ها، هر فردی در هر ارگان و مسئولیتی، آماده عرض ارادت به سیدالشهدا و خدمت‌رسانی به مردم است.

همچنین از طرفی، ارگان‌های نیروی انتظامی، پلیس مرزبانی، یگان ویژه و ... در حال خدمت‌رسانی جهت حفاظت و حفظ امنیت هستند و از طرف دیگر، در میان سیل جمعیت، هیئت سینه‌زنان یگان ویژه نیروی انتظامی نیز به چشم می‌خورند که یاحسین‌گویان، به سمت بارگاه مقدس امام رضا(ع) حرکت می‌کنند.

عزاداران و دسته‌های عزاداری در راه، با موکب‌هایی که با آب خنک، چای، شربت و آب طالبی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند، استقبال می‌شوند. برخی از موکب‌ها هم مشغول پخت غذا برای هیئت‌های عزاداری هستند.

در راه حرم رضوی، برخی افراد با پای برهنه مشاهده می‌شوند که به عشق امام حسین(ع)، خیابان‌های منتهی به بارگاه امام هشتم شیعیان را پیاده می‌روند تا به نماز ظهر عاشورا برسند. آستان قدس رضوی نیز، صندلی‌های چرخ‌داری را برای افرادی که توانایی پیاده‌روی ندارند، در نظر گرفته است.   

در کنار باقی عزاداران، پاکبانان شهر، مثل همیشه در صحنه حضور دارند و در خدمت به مردم و حفظ بهداشت شهر، تلاش می‌کنند، آنان ضمن  عزاداری امام حسین(ع)، دغدغه حفظ بهداشت مناطق مختلف شهر، علی‌الخصوص خیابان‌های منتهی به حرم مطهر را دارند.

یکی از این پاکبانان در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت بهداشت نسبت به سال‌های گذشته، اظهار کرد: مردم نسبت به سال‌های گذشته، در خصوص رعایت بهداشت در چنین روزهایی، بیشتر رعایت می‌کنند و وضعیت بهداشت خیابان‌ها مساعدتر شده است.

وی در خصوص کمک‌رسانی پاکبانان محیط زیست افزود: آن‌ها نیروی کمکی مناسبی برای ما هستند و در اکثر مواقع، برای جمع‌آوری زباله‌ها و حفظ بهداشت، از ما پیشی می‌گیرند و نقش مؤثری در کمک‌رسانی به ما و مردم دارند.

هنگام اذان، در حالی که نماز ظهر عاشورا به امامت آِیت‌الله علم‌الهدی در حرم مطهر رضوی برگزار شد، دسته‌های عزاداری که در راه مانده بودند، به همراه مردم حاضر در خیابان‌ها، در محورهای منتهی به حرم امام رضا(ع) به نماز ایستادند.

نماز ظهر تعدادی از هیئت‌ها و عزادارن ارادتمند، در خیابان بهجت منتهی به چهارراه شهدا، به امامت حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، برگزار شد.