آیا روسیه در مناقشه رژیم صهیونیستی و لبنان میانجی‌گری خواهد کرد؟

گروه جهان الف،   3980618126

به گفته منابع دیپلماتیک-نظامی، روسیه ممکن است برای جلوگیری از تشدید درگیری‌های نظامی بین رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان میانجی‌گری کند و این مسئله احتمالاً در نشست آتی مقامات بلندپایه امنیتی روسیه، آمریکا و اسرائیل مطرح شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» امروز در تحلیلی نوشت: روزنامه "الشرق الاوسط" عربستان به نقل از منابع دیپلماتیک-نظامی خود خبر داده که روسیه مجبور شده تا در درگیری نظامی تشدید شده بین اسرائیل و لبنان میانجیگری کند. به گفته منابع خبری این روزنامه، مقامات تل‌آویو و بیروت هر دو از روسیه خواسته‌اند تا کمک کرده و مانع از گسترش وخامت اوضاع در منطقه شود.

البته اظهارات جنگ‌افروزانه دو طرف باعث می شود که امیدواری زیادی به عدم تکرار درگیری‌های نظامی بین طرفین وجود نداشته باشد. به احتمال زیاد این مسئله در جریان نشست آتی بین مقامات روسیه، آمریکا و اسرائیل در شهر قدس (اشغالی) مطرح خواهد شد.

مقامات اسرائیلی و لبنانی از طریق کانال‌های دیپلماتیک به طرف روسی خبر داده‌اند که قصد ندارند درگیری‌ها تشدید شود و خواستار کمک و میانجی‌گری مقامات مسکو در این باره شده‌اند. در این رابطه نمایندگان جنبش حزب‌الله لبنان نیز با طرف روسی در این باره گفت‌وگو کرده‌اند. بدین ترتیب روسیه مجبور شده تا تلاش‌های دیپلماتیکی را آغاز کند تا مانع از وارد شدن این مناقشه به مرحله تازه‌ای شود.

"الکساندر زاسیپکین" سفیر روسیه در بیروت در گفتگو با رسانه‌های گروهی عرب‌زبان، امکان بروز جنگ بین اسرائیل و لبنان را بعید دانسته، ولی منابع دیپلماتیک و نظامی روسی روزنامه "الشرق الاوسط" معتقدند که درگیری‌های مرزی اخیر بین ارتش اسرائیل و نیروهای نظامی حزب‌الله می تواند خطرناک باشد و دو طرف «در یک قدمی» یک جنگ تمام عیار قرار گرفته‌اند.

روسیه با کمک ایران، تلاش تازه‌ای را برای کمک به لبنان آغاز کرده است

این منابع یادآور شده‌اند که مقامات مسکو واقعاً فعالیت بیشتری را برای کمک به حل و فصل مناقشه جدید بین اسرائیل و لبنان آغاز کرده‌اند. در این رابطه مقامات تهران هم که ارتباط نزدیکی با جنبش حزب الله دارند، کمک زیادی کرده‌اند. به گفته ناظرین، میانجی‌گری روسیه توانسته به خاطر روابط خوب مسکو با دو طرف اسرائیلی و لبنانی، درگیری‌ها را تا حدودی فرو بنشاند. البته این بدان معنا نیست که دور دیگری از درگیری بین طرفین در آینده درنگیرد.

مقامات اسرائیلی در حال آماده سازی مقدمات برگزاری انتخابات جدید پارلمانی (کنست) در اواسط ماه سپتامبر (مهرماه) هستند. مواضع متزلزل "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل در عرصه سیاست داخلی می تواند وی را مجبور به اقدامات شدیدالحن‌تری در مقابله با جنبش حزب‌الله کند. اخیراً اظهارات تند و جنگ افروزانه‌ وی افزایش پیدا کرده است.

"سعد حریری" رئیس شورای وزیران جمهوری لبنان در اواخر ماه آگوست (اوایل شهریور) در جریان گفت‌وگوی تلفنی با "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه، خواستار کمک مسکو به جلوگیری از افزایش وخامت اوضاع بین اسرائیل و لبنان شده است. وی از از روسیه خواست تا از اعتبار و نفوذ خود به منظور ممانعت از ادامه وخامت اوضاع بین اسرائیل و لبنان که امنیت در کل منطقه را به خطر می‌اندازد، استفاده کند.

بر اساس اطلاعات وزارت خارجه روسیه، لاوروف در این مذاکره تلفنی، بر لزوم پایبندی به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی کشور لبنان و ضرورت رعایت حقوق بین الملل از جمله مفاد قطعنامه شماره 1701 شورای امنیت از سوی همه طرفین تاکید کرده و یادآور شده که این خط مشی اصولی مسکو است که در تماس با همه طرفین بر آن تاکید می‌شود.

تهدیدات اسرائیل باعث تقویت همکاری کشورهای منطقه با روسیه شده است

به تازگی مقامات تل‌آویو اعلام کرده‌اند که در حال فراهم سازی مقدمات نشست سه‌جانبه دیگر (روسیه-آمریکا-اسرائیل) در سطح روسای ساختارهای امنیت ملی برای بررسی مشکلات منطقه هستند. به نظر می رسد که اصلی ترین موضوع این دور از مذاکرات، فایق آمدن بر اختلافات سه طرف درباره سیاست ایران در سوریه و لبنان باشد. دیدگاه مقامات مسکو در این باره با طرف اسرائیلی و آمریکایی متفاوت است. مذاکرات مشابهی در چنین سطحی پیش از این در اواخر ماه ژوئن برگزار شده بود که همانطور که مشخص است، نتوانسته بود مواضع طرفین را به یکدیگر نزدیک کند. مقامات مسکو دلیلی نمی بینند که در باره «مسئله ایران» با طرف آمریکایی و اسرائیلی زبان مشترک پیدا کنند.

علاوه بر این، انتظار می رود که طی چند روز آینده نیز نتانیاهو در سفر به سوچی، با "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در این باره گفت‌وگو کند.