تغییرات اساسی در اداره امنیت داخلی ارتش آلمان

گروه جهان الف،   3980618087

خطر نفوذ راست‌گرایان در ارتش آلمان بازسازی اداره امنیت و ضداطلاعات ارتش این کشور را ضروری کرده است. قرار است که صدها شغل جدید در این اداره ایجاد شوند و سرپرستی شعبه حفاظت پرسنلی هم بر عهده یک غیرنظامی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری دویچه وله، آلمان درصدد تغییر اساسی در ساختار اداره اطلاعات -امنیت (MAD) در ارتش این کشور است. این اداره که کوچک‌ترین سازمان امنیتی-اطلاعاتی در آلمان محسوب می‌شود، وظیفه مقابله با جاسوسی در ارتش و بررسی وضعیت نظامیان را بر عهده دارد.

به گفته مقامات آلمانی رخنه نیروهای افراط‌گرا به درون ارتش بازسازی این اداره امنیتی را بیش از پیش ضروری کرده است.

قرار است صدها شغل جدید در این اداره ایجاد شود و پستی به عنوان معاونت این اداره شکل گیرد که ریاست آن بر عهده یک غیرنظامی خواهد بود. بوکهارد اون که تاکنون سرپرست بخش مقابله با جاسوسی در اداره امنیت داخلی آلمان (اداره حفاظت از قانون اساسی) بوده است، نخستین غیرنظامی به عنوان معاون اداره امنیت ارتش خواهد بود.

بنا به گزارش خبرگزاری آلمان قرار است دست‌کم ۳۰۰ تا ۴۰۰ شغل جدید ایجاد شود. نیروی لازم برای این محل‌های شغلی توسط کارشناسان غیرنظامی تامین خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین تغییرات ایجاد هماهنگی و تبادل اطلاعاتی میان اداره امنیت ارتش و اداره امنیت داخلی آلمان است. در پی انتقاد از نفوذ نیروهای راست‌گرا در بدنه ارتش آلمان، ضرورت کنترل بیش‌تر بر پرسنل نظامی بدل به یکی از خواست‌های نمایندگان پارلمان آلمان شده است. پارلمان آلمان به‌زودی گزارش مبسوطی را منتشر خواهد کرد که بر احتمال وجود شبکه راست‌گرایان در ارتش این کشور اشاره دارد.

در ماه‌های گذشته یک افسر ارتش آلمان متهم شد که خود را به عنوان یک پناهجوی سوری جا زده و قصد انجام فعالیت‌های تروریستی را داشته است. به گفته دادستانی کل آلمان، این افسر با انگیزه‌های راست‌گرایانه قصد کشتن سیاستمداران و مردم را داشته است.

یکی دیگر از تغییرات مهم که از اوایل اکتبر ۲۰۱۹ اجرایی خواهد شد مربوط به تمایز میان مقابله با جاسوسی در ارتش و جلوگیری از نفوذ نیروهای افراطی به درون صفوف نظامیان است. از این پس امور مربوط به حفاظت پرسنلی و مقابله با جاسوسی در دو شعبه مختلف پیگیری خواهند شد.

در مورد حفاظت پرسنلی توجه بیش از همه مربوط به فعالیت نیروهای راست‌گرا در ارتش است. تاکنون در ۴۵۰ مورد نظامیان آلمان متهم به فعالیت‌های راست‌گرایانه شده‌اند. پاسداری از معیارهای دمکراتیک و آزادی‌خواهانه در ارتش یکی از دغدغه‌های اصلی شعبه حفاظت پرسنلی خواهد بود. این به این معنا خواهد بود که از این پس فعالیت‌های نظامیان خارج از پادگان‌ها نیز زیر نظر قرار خواهد گرفت. البته این شعبه حفاظت اجازه بخش مقابله با جاسوسی در ارتش هم‌چنان بر عهده یک نظامی خواهد بود.

در ماه اوت دادستانی آلمان اعلام کرد یک شهروند آلمانی - افغان که سال‌ها به عنوان مترجم و مشاور آشنا با فرهنگ و مسائل افغانستان با ارتش آلمان همکاری می‌کرد به اتهام جاسوسی برای سرویس‌های امنیتی جمهوری اسلامی محاکمه می‌شود. در این مورد مشخص اعلام شد که اداره امنیت ارتش آلمان توسط سرویس‌های اطلاعاتی خارجی کمک‌هایی دریافت کرده است.