تلاش‌های ترامپ برای توقف آدریان دریا شکست خورد

گروه جهان الف،   3980618040 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

شبکه «یو اس ای تودی» روز یکشنبه گزارش کرد، رئیس جمهوری آمریکا از هر روشی برای توقیف و یا متوقف کردن کشتی «آدریان دریا ۱» استفاد کرد اما تمام این تلاش‌ها به شکست منجر شد.

به گزارش شبکه آمریکایی، دولت ترامپ برای متوقف کردن جریان فروش نفت ایران و توقیف کشتی آدریان دریا ۱ دست به دامن فشار دیپلماسی، اقدام حقوقی، تحریم های اقتصادی و دادن رشوه نقدی به کاپیتان کشتی شد اما سرانجام نتوانست در جریان حرکت کشتی آدریان دریا ایران با محموله دو میلیون تن نفت خام اختلالی ایجاد کند.

شبکه یو اس ای تودی تصمیم وزارت امور خارجه آمریکا برای دادن رشوه نقدی به کاپیتان آدریان دریا برای توقیف کشتی را آخرین اقدام شکست خورده واشنگتن برشمرد.

بر اساس این گزارش، توقیف این کشتی یکی از بخش های کوچک تلاش های دولت ترامپ در پیشبرد سیاست های فشار حداکثری بر ایران برای به صفر رساندن صادرات نفتی این کشور به حساب می آید.

دولت آمریکا بر این باور بود که با تحت فشار گذاشتن اقتصاد ایران از طریق ایجاد مانع در صادرات نفتی، می تواند رهبران ایران را برای بازگشت به میز مذاکره با دولتمردان آمریکا متقاعد کند اما نتیجه تمام این اقدامات جواب معکوس بوده است.

کارشناسان می گویند توانایی ایران برای کنترل کشتی آدریان دریا، دور از دسترسی دولت آمریکا، کاستی استراتژی ایالات متحده را نشان می دهد و این در حالی است که رهبران ایران بار دیگر مذاکرات با واشنگتن را رد کردند و گفتند که ترامپ ابتدا باید تحریم ها را لغو کند.

باربارا سالوین مدیر شورای آتلانتیک در همین مورد گفت: ایرانیان بخوبی توانسته اند سیاست های ترامپ را با شکست همراه کنند و آنان بر خلاف دیگر کشورها از رئیس جمهوری آمریکا درخواست دیدار و داشتن مذاکره نمی کنند.

آمریکا در اردیبهشت سال گذشته با تصمیم ترامپ به صورت غیرقانونی و یکجانبه از برجام که مورد تأیید قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت نیز بود، خارج شده و همه تحریم‌هایی را که به واسطه این توافق رفع شده بود علیه ملت ایران بازگرداند.

به دنبال خروج آمریکا از توافق هسته ای و عدم پایبندی کشورهای اروپایی به تعهدات خود در توافق برجام، حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۱۸ اردیبهشت ۹۸ تعلیق برخی تعهدات برجامی ایران را اعلام کرد؛ در گام نخست، ایران با عبور از ذخیره ۳۰۰ کیلوگرمی تلاش کرد تا نشان دهد که سیاست کاهش تدریجی اما آرام تعهدات را انتخاب کرده است.

در همان زمان مهلتی شصت روزه به طرف های برجامی اعلام شد تا سرعت عمل به تعهدات خود را افزایش دهند و ۱۶ تیرماه پس از پایان آن مهلت، جمهوری اسلامی ایران گام دوم یعنی عبور از غنی سازی ۳.۶۷ ذکر شده در برجام را اعلام کرد.

اما با گذشته دومین مهلت شصت روزه و در اجرای گام سوم، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز شنبه (۱۶شهریور) گفت که در چارچوب این گام، نخستین اقدام، آغاز تولید مواد غنی شده از زنجیره های تحقیقاتی و عدم اخلاط بود که از روز جمعه آغاز و این روند به آژانس اعلام شده است.

دومین اقدام، شروع گازدهی ماشین (IR۶S) و اقدام سوم، راه اندازی زنجیره ۲۰ تایی ماشین (IR۴) بود که هر دوی اینها هم قرار بود از ابتدای سال یازدهم انجام شود.

اقدام پایانی در مرحله سوم کاهش تعهدات برجامی نیز، گازدهی به زنجیره ۲۰ تایی ماشین (IR۶) بود که آن هم دو ماه زودتر از قرار قبلی ذیل تعهدات برجامی انجام می شود.

به گفته کمالوندی، ایران ایجاد زنجیره ۳۰ تایی را در برنامه بعدی دارد که طبق مفاد برجام منطبق بر پاراگراف ۳۶ توافق هسته ای، این اقدام ها را در دستور کار خود دارد.