استاد دانشگاه سانفرانسیسکو: کشورهای منطقه تمایل به مشارکت در ائتلاف امریکا ندارند

گروه جهان الف،   3980618034

«رابرت اسمیت» معتقد است: بعد از خروج امریکا از برجام تشکیل اتحاد نظامی گسترده علیه ایران در منطقه خلیج فارس دشوار خواهد بود.

مهر نوشت: آمریکا از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» بارها تلاش کرده با همراهی متحدان سرسپرده منطقه‌ای خود ائتلاف‌های نظامی علیه ایران راه بیندازد که با عدم همراهی کشورهای مستقل منطقه، این تلاش‌ها تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

برای نمونه رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا جولای ۲۰۱۹ گفت: کشورش در حال بررسی طرحی است که به ادعای او «آزادی دریانوردی آب‌های بین المللی اطراف ایران و یمن» را با ایجاد یک ائتلاف نظامی تأمین کند.

ژنرال دانفورد در ادامه افزوده بود در هفته‌های آینده احتمالاً مشخص می‌شود چه کشورهایی اراده سیاسی برای حمایت از این ابتکار را دارند؛ سپس ما با نیروهای نظامی برای شناسایی توانایی‌های ویژه که از این طرح پشتیبانی می‌کند، کار خواهیم کرد.

با گذشت دو ماه از سخنان رئیس ستاد مشترک امریکا فقط تعداد اندکی از کشورها به این ائتلاف پیوسته اند. به راستی دلیل عدم مشارکت کشورها در ائتلاف نظامی امریکا در منطقه خلیج فارس علیه ایران چیست؟

در این راستا گفتگویی با پروفسور «رابرت اسمیت» استاد روابط بین الملل دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکو تنظیم نموده که در ادامه می‌آید.

*آمریکا ائتلاف نظامی خود در خلیج فارس را با تعداد اندکی از کشورها از جمله بحرین، انگلیس و استرالیا تشکیل داده است. این در حالی است که در ابتدا اعلام شده بود بیش از ۷۰ کشور در این ائتلاف مشارکت خواهند کرد. به نظر شما دلیل مشارکت اندک کشورها در این ائتلاف چیست؟

بعد ازخروج ایالات متحده امریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) تشکیل اتحاد نظامی گسترده علیه ایران در منطقه خلیج فارس برای واشنگتن دشوار خواهد بود. اکثر کشورها، به ویژه در اروپا، دوست دارند دیپلماسی را ببینند نه جنگ یا تهدیدهای جنگی را.

*چشم انداز ائتلاف نظامی امریکا در خلیج فارس چیست و چرا کشورهایی چون عربستان و امارات که از متحدان آمریکا در منطقه هستند در این ائتلاف شرکت نکردند؟

چشم انداز روشنی برای تشکیل ائتلاف نظامی گسترده ایالات متحده امریکا در خلیج فارس وجود ندارد. شاید یکی از دلایل عدم مشارکت عربستان و امارات در ائتلاف نظامی امریکا تغییر سیاست قدرت در منطقه خلیج فارس و تمایل امارات به حل مسائل با ایران باشد.

*اروپا هم درصدد تشکیل ائتلافی نظامی در خلیج فارس با هدایت و رهبری فرانسه و آلمان بود. آیا این ائتلاف تشکیل می‌شود؟

به دلیل اینکه کشورها مخصوصاً کشورهای اروپایی از راه حل های دیپلماتیک حمایت می‌کنند نه جنگ، شکل گیری اتحاد نظامی فرانسه و آلمان علیه ایران نیز بعید است.

به جز انگلیس، احساسات کمی برای چنین اتحاد بین قدرتهای بزرگ و اروپایی وجود دارد. به طور مثال رئیس جمهور فرانسه مسیر دیپلماتیک را به طور جدی دنبال می‌کند و احساس من این است که دونالد ترامپ دوست دارد دیپلماسی را دنبال کند.