علاوی: ستاد کل نیروهای مسلح عراق، شامل پیشمرگه و الحشد تشکیل شود

گروه جهان الف،   3980616136

نخست وزیر پیشین عراق که مواضع خصمانه علیه نیروهای سازمان الحشد الشعبی داشت، خواستار تشکیل فرماندهی ستاد کل نیروهای مسلح عراق شد که شامل نیروهای پیشمرگه و الحشد الشعبی باشد.

به گزارش فارس، «ایاد علاوی» نخست وزیر اسبق عراق، پیشنهاد تازه‌ای درباره نیروهای مسلح این کشور مطرح کرد.

علاوی که رهبر ائتلاف الوطنیه است، در صفحه شخصی خود در «توئیتر» اعلام کرد که «از دیرباز بر لزوم حفظ هیمنه و آوازه وطن و ممانعت از تعدد نیروهای نظامی هشدار داده بودم».

وی با بیان اینکه این تعدد، «پیامدهای سلبی خطرناکی دارد»، تأکید کرد: «تنها راهکار جبران این مسئله، تشکیل ستاد کل نیروهای مسلحی است که شامل نمایندگانی از پیشمرگه و الحشد [الشعبی] رزمنده و تحت فرماندهی، وزیر دفاع و فرماندهی کل نیروهای مسلح باشد».

این مسئول پیشین عراقی تصریح کرد که برای ثبات عراق، هیچ راهی جز «عراق واحد، ارتش واحد، تصمیم واحد و فرماندهی وجود ندارد».

این پیشنهاد علاوی در حالی مطرح شده که از زمان تشکیل الحشد الشعبی تا کنون، مواضع متناقضی در قبال این سازمان عراقی اتخاذ کرده است.

نخست وزیر اسبق عراق اواسط فروردین ماه 1398 اظهار داشت، حالا که ماموریت نیروهای الحشد الشعبی با پیروزی عراق بر گروه تروریستی داعش به پایان رسیده زمان انحلال این سازمان فرا رسیده است.

علاوی اعلام کرد که انحلال الحشد الشعبی، سرآغاز تحقق دولت مدنی در این کشور دانست؛ اظهاراتی که اعتراض ائتلاف «الفتح» و جنبش «النجباء» را به همراه داشت. النجباء و الفتح درخواست علاوی را از سر ورشکستگی و به منظور نزدیکی به کشورهای دشمن عراق توصیف کردند .

وی تیر ماه 1396 اما ضمن اعتراض به فعالیت الحشد الشعبی، اعلام کرد (+) که «نمی‌توان برای عراق دو ارتش متصور شد. یکی رسمی و دیگری تحت عنوان الحشد الشعبی ... نتیجه وجود دو ارتش برای عراق، یکی رسمی و یکی تحت نام الحشد، کاملا مشخص است بین این دو ارتش، برخورد به وجود خواهد آمد».

این اظهار نظر در حالی مطرح شده بود که  پارلمان عراق از آذر ماه همان سال، با ادغام نیروهای الحشد در ارتش این کشور موافقت و فرماندهی الحشد بارها اعلام کرده بود که تحت فرمان «حیدر العبادی» فرمانده کل نیروهای مسلح کشور و نخست‌وزیر وقت عراق هستند.