توکلی: پیشنهاد اروپایی‌ها به ایران از پیشنهاد «نفت در برابر غذا» به عراق هم بدتر است/ مذاکرات ایران و فرانسه نتیجه نمی‌دهد

گروه سیاسی الف،   3980616062 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: اروپایی‌ها از صدام هم با ما دارند بدتر برخورد می‌کنند. صدام نفت را به آنها می داد و در عوضش دارو و غذا می گرفت اما حالا اروپا به ما می گوید در عوض پول نفت، غذا و دارو می دهد آن هم با مبلغی که خودش تعیین می کند. اروپایی‌ها هیچ کدام از تحریم‌های شان را علیه ایران برنداشتند بنابراین اروپا فرقی با ترامپ ندارد. در مجموع معتقد نیستم که مذاکرات ایران و فرانسه نتیجه بدهد.

توکلی: پیشنهاد اروپایی‌ها به ایران از پیشنهاد «نفت در برابر غذا» به عراق هم بدتر است/ مذاکرات ایران و فرانسه نتیجه نمی‌دهد

نامه‌نیوز نوشت: دور جدیدی از دیپلماسی بین ایران و غرب آغاز شد اما خیلی زود نشانه های ناموفق بودن آن بروز و ظهور کرد. از یک طرف آمریکا با هر گونه کاهش تحریم ها مخالفت کرد و از طرف دیگر ایران نیز گام سوم کاهش تعهدات برجامی را برداشت.

احمد توکلی معتقد است: نباید به پیشنهاد فرانسه دل بست چون در داخل کشور سوءتدبیر در مدیریت به حدی است که جز اتلاف منابع حاصل دیگری ندارد.

احمد توکلی در پاسخ به این سئوال که «مذاکرات ایران و فرانسه به کجا می رسد؟ آیا نتیجه بخش می شود به طوری که بگوییم پروژه توافق با غرب جان تازه ای می گیرد؟» به نامه نیوز گفت: من اعتقادی به این کار ندارم چون هم مشکل  اصلی ما کمبود ارز نیست بلکه مدیریت داخلی است. دولت سال گذشته می دانست از 14 مردادماه تحریم ها برمی گردد و اولین تحریم هم منع تجارت با دلار و طلا بود اما بر اثر سوء تدبیرش 18 میلیارد دلار ارز و 62 تن طلا به تاراج رفت چون بی حساب و کتاب به هر کسی ارز داد. حالا به فرض دولت با فرانسه هم توافق کند و 15 میلیارد دلار طی 5 ماه بگیرد، این 15 میلیارد دلار نیز پیش آن 18 میلیارد دلار می رود و اتفاقی نمی افتد. باید در گام نخست داخل را محکم کنیم چون ادامه این نوع مدیریت حاصلش فقط ادامه از دست دادن منابع است.

وی ادامه داد: از طرفی در این مذاکرات، فرانسه ایران را تحقیر کرد. دفتر مکرون در قالب بیانیه 2 شرط گذاشت و دستور داد «ایران باید در موضوع صلح خاورمیانه با ما همراهی کند». ما برای حفظ عزت ملی این همه هزینه دادیم اما متأسفانه این طور توسط فرانسه تحقیر می شویم. مکرون بعد از گفتگوی تلفنی با آقای روحانی، کنار ترامپ در کنفرانس خبری می ایستد و به صراحت می گوید «فشار اقتصادی آمریکا نتیجه داد و حالا باید ایران را به سمت مذاکره راجع به موضوعات دیگر بکشیم». این مسیر به نظر من سرانجام خوبی ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: به فرض که 15 میلیارد دلار برای فروش نفت خط اعتباری به ما بدهند اما مستقیم پول نفت را به ما نمی دهند می گویند «از اینستکس بگیرید»، اینجا اینستکس مایه بدبختی برای ما می شود چون به شکل یک شرکت انحصاری عمل می کند و فقط کالاهایی را که می خواهد به ما می فروشد. مثلا می گوید «در عوض دلار فقط دارو می دهیم» حال آنکه در وضعیت تحریم نباید دارو و غذا را در تحریم بگذارند اما سر ما منت می گذارند که غذا و دارو را می توانیم از طریق اینستکس بخریم.

وی ادامه داد: اروپایی‌ها از صدام هم با ما دارند بدتر برخورد می کنند. صدام نفت را به آنها می داد و در عوضش دارو و غذا می گرفت اما حالا اروپا به ما می گوید «در عوض پول نفت، غذا و دارو می دهد آن هم با مبلغی که خودش تعیین می کند» با این روش ما بدهکار اروپا می شویم چون ماده اولیه دارو را نمی دهند، داروی «برند» را با بیش از 3 برابر قیمت مواد اولیه در اختیار ما می گذارند یعنی مصرف 1.8 میلیارد دلار در سال برای دارو به 7 میلیارد دلار افزایش پیدا می کند.

نماینده ادوار مجلس اظهار کرد: دولت می گوید اروپا 11 تعهد به ما داد اما هیچ یک را عمل نکرد و هیچ کدام از تحریم های شان را هم علیه ایران برنداشتند بنابراین اروپا فرقی با ترامپ ندارد. در مجموع معتقد نیستم که مذاکرات ایران و فرانسه نتیجه بدهد.

وی در پاسخ به این سئوال که «اگر مذاکرات ایران و فرانسه به شکست بخورد روی معادلات انتخابات مجلس اثر می گذارد یا خیر؟» گفت: معتقدم کسانی که خدمتگزار صادق مردم هستند و درست تصمیم می گیرند، به صدارتشان ادامه دهند اما اگر این طور باشد که آبروی نظام را جایی گرو بگذارند تا طرف هر طوری دلش می خواهد با ما برخورد کند، چنین کسانی صلاحیت ندارند که صدارت و حاکمیت شان ادامه پیدا کند.