ادامه سکوت‌ها در قبال ۱۱ ماه بازداشت بی‌دلیل دانشمند ایرانی در آمریکا

گروه سیاسی الف،   3980616051 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

تعداد ایرانیانی که در زندان‌های خارج از کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند و اسامی آن‌ها در کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور به‌صورت رسمی ثبت شده، سه‌هزار و ۱۳۱ نفر است. این آماری است که دو سال پیش رسانه‌های معتبر داخلی منتشر کردند.

ادامه سکوت‌ها در قبال ۱۱ ماه بازداشت بی‌دلیل دانشمند ایرانی در آمریکا

روزنامه صبح‌نو نوشت: تعداد ایرانیانی که در زندان‌های خارج از کشور دوران محکومیت خود را سپری می‌کنند و اسامی آن‌ها در کنسولگری‌های ایران در خارج از کشور به‌صورت رسمی ثبت شده، سه‌هزار و 131 نفر است. این آماری است که دو سال پیش رسانه‌های معتبر داخلی منتشر کردند. دراین‌میان، برخی ایرانیان به جرم‌های واهی و بعضا بدون دلیل در بند به‌سر می‌برند. آخرین نمونه دستگیری آقای مسعود سلیمانی، استاد دانشگاه تربیت‌مدرس، به‌دست پلیس آمریکا در مهر1397 بود؛ بازداشتی که پس از گذشت تقریبا 11 ماه، هنوز دلیلش دقیق معلوم نشده است.

استاد مسعود سلیمانی، استاد تمام دانشگاه تربیت‌مدرس و یکی از محققان برجسته حوزه سلول‌های بنیادی کشورمان، به‌عنوان یکی از دانشمندان برتر دنیا که عضو انجمن سلول‌های بنیادی اروپاست، تقریبا یک سال قبل برای انجام پروژه‌ای در کلینیکی که با آن بسیار همکاری کرده بود، به آمریکا سفر می‌کند؛ اما در آنجا به‌بهانه جاسوسی و دورزدن تحریم‌های کشور دستگیر می‌شود و اکنون از سال گذشته در زندان به‌سر می‌برد.

این در حالی است که این استاد به‌عنوان یکی از دانشمندان ایرانی که جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان هم است، برای اهداف بشردوستانه فعالیت می‌کرد؛ اما آمریکایی‌ها دانشمند ایرانی را دستگیر کردند؛ به‌طوری‌که با گذشت چند روز از فوت مادرش، هنوز از این موضوع بی‌خبر است. همچنان‌که اعضای هیأت‌مدیره انجمن بیوتکنولوژی و کادر علمی و اجرایی سومین همایش بین‌المللی و یازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی به پاس تلاش صادقانه و علمی آقای مسعود سلیمانی، دانشمند فرهیخته ایرانی، در درمان بیماران، پژوهش در حوزه هماتولوژی و تحقیق در موضوعات خون و فرآورده‌ها و مشتقات خونی جایزه چهره تأثیر‌گذار زیست‌فناوری را به وی اهدا کردند. این جایزه با عنوان دوره یازدهم جایزه زنده‌یاد کاظمی آشتیانی و در مراسم اختتامیه همایش بیوتکنولوژی اهدا شد که البته به‌دلیل درگذشت مادر این دانشمند ایرانی، در فراق فرزندش این جایزه برای خانواده آنان ارسال شد.  دکتر مسعود سلیمانی مهر1397 با ویزای رسمی تحقیقاتی و هماهنگی دانشگاه تربیت‌مدرس، وارد فرودگاه شیکاگوی آمریکا شد؛ اما FBI در اقدامی غیرقانونی، او را به زندان «دیتون» جورجیا در ایالت آتلانتا منتقل کرد. از همه بدتر آنکه این نخبه علمی ایران درکنار قاچاقچیان و اراذل‌و‌اوباش و کارتن‌خواب‌ها در این ندامتگاه زندانی شده است؛ در‌حالی‌که وی به بیماری مزمن آی. بی. اس دچار است و از لحاظ روحی، وضعیت بسیار ناراحت‌کننده‌ای دارد. دکترسلیمانی جزء یک درصد دانشمندان برتر جهان است که تحقیقات گسترده‌ای درسلول‌های بنیادی انجام داده است. او به‌اتهام داشتن چند ویال هورمون رشد بازداشت شده که این داروها به‌هیچ‌عنوان تحریمی نیستند. 

فرانکو، وکیل مسعود سلیمانی می‌گوید: «هورمون رشد نه در ایالات متحده آمریکا و نه در ایران ممنوع نیست و به‌طورانحصاری برای تحقیقات پزشکی استفاده می‌شود و در فهرست تحریم‌ها قرار ندارد. واقعا این موضوع را درک نمی‌کنم. به‌نظر می‌رسد گویی استدلال دادگاه سیاسی است».

 پس از ماه‌ها حضور در زندان، سرانجام در 24اردیبهشت1398 دادگاه دکترسلیمانی برگزار شد؛ اما قاضی پرونده که تحت‌تأثیر FBI است، حکمی صادر نکرد و پرونده را مسکوت گذاشت. آمریکایی‌ها به سلیمانی گفته‌اند راه را برای توافق‌کردن باز بگذارد و بپذیرد این هورمون‌های رشد برای دورزدن تحریم‌ها بوده است؛ اما وی زیر با نرفت و اعلام کرد کاری نکرده و گناهی مرتکب نشده است.

تا‌به‌حال، هم نامه‌های زیادی به سازمان ملل، صلیب سرخ و انجمن هماتولوژی اروپا ارسال و هم مجرم‌نبودن این فرد اعلام شده است. همچنین، گفته شده با‌توجه‌به بیماری سلیمانی، حتما باید دارو به این فرد برسد؛ اما همچنان به‌ هیچ‌کدام از نامه‌ها جواب داده نشده است. همچنان‌که دانشجویان دکتر مسعود سلیمانی هم به سازمان ملل نامه نوشته و دوهزار و 600 امضای الکترونیک را ضمیمه‌اش کرده‌اند؛ اما به این نامه هم پاسخی ارسال نشده است. گفته شده است سلیمانی در این چند ماه، پنج نفر را به دین اسلام تشویق کرده و هر پنج نفر مسلمان شدند و این کار، امری بزرگ در زندان‌های آمریکاست.

دکتر مسعود سلیمانی البته تنها تبعه ایرانی نیست که در سال‌های اخیر، به‌اتهام بی‌پایه‌واساس در کشورهای خارجی در بازداشت به‌سر می‌برد. یکی دیگر از موارد مهم این گزارش، مورد خانم نگار قدسی‌کنی است. از 23تیر1396، مقام‌های قضایی استرالیا نگار قدسی‌کنی، شهروند ایرانی مقیم استرالیا را به‌اتهام نقض قوانین تجاری ایالات متحده بازداشت کرده‌اند. مقام‌های استرالیایی تقاضاهای مکرر جمهوری اسلامی ایران برای بهبود شرایط نگهداری قدسی‌کنی را نادیده گرفته‌ و پس از گذشت نزدیک دو سال از بازداشت او، هیچ حکمی صادر نکرده‌اند. همچنین، مهندس جلال روح‌الله‌نژاد به‌بهانه «تأمین تجهیزات راداری مقابله با پهپاد» درفرانسه زندانی و به آمریکا مسترد شد. 

آنچه درباره مورد دکترسلیمانی و مهندس روح‌الله‌نژاد جالب به‌نظر می‌رسد، بازداشت آن‌ها به‌بهانه لغو تحریم‌ها بوده است؛ در‌حالی‌که اقدامات این دو ایرانی صرفا علمی بوده و چسباندن شائبه سیاسی‌بودن فعالیت‌های آن‌ها وهن محض است. مسوولیت پیگیری وضعیت این دانشمند ایرانی و دیگر ایرانیانی که به‌بهانه واهی در زندان به‌سر می‌برند، برعهده وزارت امورخارجه کشورمان است و انتظار می‌رود برای آزادی شهروندان ایرانی در بند غرب با جدیت تلاش کنند. البته، وزیر امورخارجه ایران اردیبهشت امسال در نیویورک پیشنهاد مبادله زندانیان را مطرح کرد. او گفت اکثر اتهامات زندانیان ایرانی جعلی و نادرست است. این اظهارات دکترظریف در واکنش به اتهامات مطرح‌شده علیه افرادی است که در آمریکا زندانی شده‌اند که ‌اتهام اکثرشان نقض محدودیت‌های آمریکا علیه صادرات به ایران است.

وزیر امورخارجه کشورمان به طرف آمریکایی تأکید کرد: «بیایید تبادل کنیم. من پیش‌از‌این، همین کار را انجام داده‌ام و اکنون نیز قدرت و اختیار لازم برای اجرای آن را دارم». بعد از آن نیز سخنگوی وزارت امورخارجه ایران پیشنهاد دکترظریف برای مبادله زندانیان ایران و آمریکا را جدی و مسبوق به سابقه توصیف کرد. البته، وزارت خارجه آمریکا در واکنشی شتاب‌زده به این درخواست ایران و درراستای سیاست یک‌جانبه‌گرایی این کشور، با انتشار بیانیه‌ای ابتدا خواستار آزادی فوری شهروندان آمریکایی شد. وزارت خارجه ایران در واکنش به بیانیه آمریکا نیز تأکید کرد: اگر اراده‌ای در رژیم آمریکا وجود داشته باشد، پیشنهاد وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران واضح است و به تفسیر و تأویلی نیاز ندارد.