دادگاهی در اروپا حکم تروریست خواندن حماس را لغو کرد

گروه جهان الف،   3980616029

دادگاه بدوی اروپا در لوکزامبورگ احکام صادره در زمینه تروریست خواندن جنبش حماس و گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی آن را لغو کرد.

به گزارش ایسنا، "خالد شولی"، وکیل فلسطینی اظهار داشت که این دادگاه اروپایی حکم مهمی در مورد حماس صادر کرده است.

شولی در این باره گفت که دادگاه بدوی لوکزامبورگ در جلسه علنی چهارم سپتامبر جاری احکام صادره در زمینه تروریست خواندن حماس و شاخه نظامی آن را لغو کرد.

دادگاه مذکور در جلسه خود اعلام کرد که احکام صادره به شماره ۲۰۱۸/۴۷۵ و ۲۰۱۸/۱۰۴۸ و تصمیمات اتخاذ شده به شماره ۲۰۱۸/۴۶۸ و ۲۰۱۸/۱۰۷۱ مبنی بر درج نام حماس و قسام در لیست تروریسم باطل و مردود است.

البته به رغم اینکه حکم جدید دو  حکم صادره در سال ۲۰۱۸ را لغو می‌کند، اما این حکم، احکام صادره در سال ۲۰۱۹ را که هنوز اعتراضی به آن صورت نگرفته، شامل نمی‌شود.

در همین حال، جنبش مقاومت اسلامی حماس از حکم دادگاه بدوی اروپایی در لوکزامبورگ در زمینه لغو حکم تروریست خواندن این جنبش و گردان‌های قسام تقدیر کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، سخنگوی حماس خاطرنشان کرد که این حکم گامی مثبت و مهم در راستای حمایت از ملت فلسطین و مبارزات آن و توقف ظلم و ستم در حق این ملت است.

عبداللطیف قانوع اشاره کرد که تمامی قوانین بر حق مبارزه ملت فلسطین علیه رژیم اشغالگر صهیونیستی و دفاع از حقوق ملی خود تاکید دارد.

قانوع خواستار استناد به این حکم به منظور پایان دادن به ظلم و ستم در حق حماس به نفع رژیم اشغالگر صهیونیستی شد.

وی عنوان کرد که حماس یک جنبش اصیل فلسطینی است که طی انتخاباتی شفاف و دمکراتیک به پیروزی رسید و حاکمیت در غزه را در دست گرفت و درج نام آن در  لیست تروریسم نهایت ظلم و بی‌انصافی است.