ساخت دستگاه تصفیه آب پزشکی RO برای بخش‌های دیالیز

گروه فناوری الف،   3980615016

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به ساخت دستگاه "تصفیه‌ آب پزشکی اسمز معکوس" (Reverse Osmosis) مورد استفاده در مراکز دیالیز شدند.

شهاب سمیرکرم، رئیس این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا ضمن اعلام این خبر، توضیح داد: استفاده از آب با خلوص بالا در بسیاری از صنایع مواد غذایی، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و مصارف خانگی امروزه در اولویت نیازها قرار دارد. همچنین با توجه به اینکه کشور ما با بحران کم آبی مواجه است، میزان هدررفت آب و کاهش مصرف از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی در همین زمینه تشریح کرد: از این رو دستگاه‌هایی که به منظور تصفیه آب یا تولید آب با خلوص بالا استفاده می‌شوند، باید به لحاظ نوع مصرف آن‌ها هدررفت آب کمتری داشته باشند؛ بر این اساس توانایی تولید آب خالص بالایی داشته و نسبت به میزان تولید، حجم کمتری از آب هدر می‌رود.

رئیس این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: امروزه حجم بسیاری از دستگاه‌های تصفیه آب، غیراستاندارد و با مصرف آب زیاد برای مصارف گوناگون درکشور تولید می‌شوند که عموماً باعث ایجاد هزینه بالا برای مصرف کنندگان و از بین رفتن سرمایه طبیعی کشور می‌شوند. از بعدی دیگر، بسیاری از این دستگاه‌ها وارداتی هستند و استفاده از آن‌ها باعث خروج سرمایه‌هایی می‌شود که می‌بایست کمک‌رسان صنعت داخلی کشور باشد.

سمیرکرم سپس به سابقه تولید دستگاه تصفیه آب (ریورس اسمز RO) اشاره کرد و توضیح داد: شرکت ما با توجه به حضور چند ساله خود در فروش و خدمات پس از فروش دستگاه‌های دیالیز و سیستم‌های تصفیه آب وابسته به آن، قصد دارد تا با تولید دستگاه تصفیه آب (ریورس اسمز RO) با بازدهی بالا، در راستای تولید آب باکیفیت و کاهش هدررفت آب در سیستم‌های فوق گام برداشته و خدمت قابل توجهی به سرمایه‌های طبیعی و انسانی ارائه کند.

وی با بیان اینکه با بومی‌سازی سیستم‌های تصفیه آب مربوط به دستگاه‌های دیالیز، وابستگی صنایع داخلی در این زمینه به حداقل می‌رسد، گفت: با توجه به گستردگی این صنعت در ارائه خدمات حوزه‌های مختلف صنایع غذایی و دامی – صنایع پزشکی و آزمایشگاهی – مصارف تجاری و خانگی؛ فاز اول فعالیت شرکت تولید دستگاه‌ تصفیه آب (ریورس اسمز  RO) برای مصارف پزشکی  و آزمایشگاهی است که عمده مصرف آن در حوزه پزشکی و مربوط به بخش‌های دیالیز ، ICU و آزمایشگاه‌هایی است که نیاز به تأمین آب با خلوص بالا دارند.

مجری طرح با اشاره به اینکه هزینه تولید و قیمت فروش پایین در عین دارا بودن کیفیت و بازدهی بالا، از شاخصه‌های دستگاه تصفیه آب است، اضافه کرد: از مشخصات فنی این دستگاه می‌توان به تکنولوژی پیشرفته به کاربرده شده در آن و رعایت ملزومات و استانداردهایی اشاره کرد که باعث افزایش کیفیت و نیز ابعاد کوچک آن در مقایسه با موارد مشابه شده است.

سهم تولیدات داخلی از بازار دستگاه‌های ریورس اسمز، کمتر از ۲۰ درصد است

سمیرکرم یادآور شد: بیش‌ترین سهم بازار متعلق به دستگاه‌های ریورس اسمز (RO)  وارداتی است که اغلب فرسوده و قدیمی هستند و میزان مصرف آب بالایی دارند. این در حالی است که حجم تولیدات داخلی از سهم بازار به کمتر از ۲۰ درصد می‌رسد و بیش‌تر آن‌ها دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی هستند.

وی افزود: همچنین رشد روزافزون مراکز دیالیز و آزمایشگاهی در کشور، نیاز مراکز درمانی بالاخص بخش‌های مراقبت ویژه ICU به دستگاه‌های دیالیز، مقرون به صرفه نبودن سیستم‌های تصفیه آب قدیمی و بالا بودن هزینه‌های نگهداری آن‌ها، توجه مصرف کنندگان را به دستگاه‌های با کیفیت بالا، هزینه اندک و مصرف آب حداقلی معطوف می‌دارد .

رئیس شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد سپس با اشاره به برخی ویژگی‌های دستگاه تصفیه آب پزشکی RO، مهم‌ترین این ویژگی‌ها را استفاده از تکنولوژی کاملاً بومی در طراحی، ساخت و اجرای سیستم‌های الکتریکی و مکانیکی دستگاه، صرفه‌جویی در مصرف آب در کنار بازدهی بالا، شست‌وشوی اتومات دستگاه با مواد ضد عفونی جهت جلوگیری از رشد باکتری‌ها برشمرد و گفت: مورد آخر در نمونه‌های داخلی تولیدی وجود ندارد و این ویژگی را ما به دستگاه اضافه کرده‌ایم.

سمیرکرم همچنین ابعاد و مشخصات کوچک‌تر دستگاه نسبت به دستگاه‌های مشابه، استفاده از قطعات و لوازم با کیفیت و طول عمر بالا، هزینه نگهداری پایین و کاربری آسان و در دسترس بودن خدمات و قطعات یدکی را از دیگر مزایای دستگاه تصفیه‌ آب پزشکی اُسمُز معکوس دانست.

 

مشکل اصلی تولیدکننده دریافت مجوز است

وی مشکل اصلی تولیدکننده را رویه دشوار دریافت مجوزهای مربوط به تولید و فروش، مراحل اخذ مجوز از اداره کل تجهیزات پزشکی کشور و دریافت استانداردهای مربوط به آن و چالش‌های موجود درگرفتن مجوزهای تولید و استاندارد دستگاه از طرف مبادی صدور مجوز دانست.

رئیس شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن انتقاد از رویه و ترتیب دریافت مجوزها در کشور، گفت: تاکنون هیچ کمکی از هیچ مرکزی دریافت نکرده‌ایم و شرکت ما شرکت دانش‌بنیان صنعتی نوع ۲ است؛ تاکنون تمام مالیات‌های خودمان را پرداخت کرده‌ایم و علی‌رغم تمام ناملایمات، موفق به فروش ۳۰ دستگاه به مراکز درمانی مختلف و همچنین فروش ۲ دستگاه به کشور همسایه عراق شده‌ایم.

سمیرکرم تأکید کرد: با توجه به آن که در حال حاضر در کشور دستگاه‌های چینی وارد می‌شود و دستگاه‌های ما با نمونه‌های دیگر قابل رقابت است، امیدواریم بتوانیم باز هم به این کشور دستگاه بفروشیم.

ساخت اولین نمونه سیستم احضار پرستار دارای کلیدهای لمسی

وی گفت: در حال تولید دستگاه Nurse Call یا احضار پرستار و همچنین اعلام کد CPR هستیم و نمونه‌های مختلفی از تولیدات خود را به مراکز درمانی مختلف ارائه داده‌ایم. سیستم فوق اولین نمونه سیستم احضار پرستار دارای کلیدهای لمسی است که البته هنوز مجوز دانش‌بنیانی آن را دریافت نکرده‌ایم.

رئیس این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: همچنین در حال ارتقای خدمات این دستگاه برای سیستم بیمارستان هستیم تا قابلیت‌های بیشتری برای ارتقای خدمات در مراکز درمانی برای بیماران فراهم آید.

سمیرکرم در پایان صحبت‌های خود تأکید کرد: امیدواریم که زمینه‌ای فراهم شود تا تولیدکنندگان، انرژی و هزینه خود را به جای آن که صرف دریافت مجوز از ارگان‌ها و ادارات مختلف کنند، صرف ارتقای کیفی محصولات خود کرده و شاهد تولیداتی با کیفیت بالا و قابل رقابت در بازار مصرف‌کننده باشیم.