نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت‌وگو با الف: بازار مسکن در رکود عمیق / کاهش ۳۰درصد قیمت و ادامه آن تا پایان سال/ مردم توان خرید ندارند

محسن نظری، گروه اقتصادی الف،   3980614081 ۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۹ تکراری یا غیرقابل انتشار

بازار مسکن پس از افزایش‌ شدید قیمت‌ به دنبال افزایش چند برابر نرخ ارز و هجوم نقدینگی که سود سرشاری را نصیب دلالان و واسطه گران کرد این روزها در رکود به سر می‌برد، زیرا متقاضان با این قیمت‌ها توان خرید را ندارند با این حال نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید قیمت مسکن روند نزولی به خود گرفته که تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

بازار مسکن در رکود عمیق / کاهش ۳۰درصد قیمت و ادامه آن تا پایان سال/ مردم توان خرید ندارند

به گزارش الف، مسکن کالایی مصرفی است که به کالای سرمایه‌ای در اقتصاد ایران تبدیل شده است. بخش مسکن با بیش از ۲۶۰ صنعت ارتباط دارد که رونق در این بخش می‌تواند به سایر بخش‌های دیگر منتقل شود اما افزایش قیمت مستمر در ۳۰ سال گذشته باعث شده این بازار به دلیل نبود توازن در عرضه و تقاضا به ابزاری برای دلالی و واسطه گری تبدیل شود. براساس گزارش‌های بانک مرکزی قیمت مسکن پس از نوسانات ارزی بیش از ۱۰۰درصد رشد داشت و برخی از این بازار سودهایی آنچنانی به جیب زدند.

 براساس گزارشات ۸۰درصد معاملات مسکن در سال گذشته برای سرمایه گذاری و هجوم نقدینگی بوده است. دولت باید با ایجادابزارهای قانونی مانند مالیات بر عایدی سرمایه و اخذ مالیات از واحدهای خالی مانع سفته بازای و اسطه گری در این بازار شود. پس از افزایش قیمت‌ها توان خانوارهای کم درآمد و متوسط به شدت کاهش یافت به طوری که حتی افزایش چند برابری وام مسکن نیز نمی‌توان به افزایش قدرت خرید مردم کمک آنچنانی داشته باشد.

دولت تدبیر و امید پس از رفتن عباس آخوندی و آمدن محمد اسلامی برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی برنامه ریزی کرد که از این تعداد در چند روز گذشته با حضور حسن روحانی رئیس دولت عملیات اجرایی ۱۱۰ هزار واحد آغاز شد اما به نظر نمی‌رسد ساخت این تعداد واحد مسکونی بتواند در خانه دار شدن مردم اثر مثبتی داشته باشد البته باید همین اقدام را مثبت ارزیابی کرد زیرا دولت تدبیر و امید در زمان وزارت آخوندی نتوانست حتی انتظارات رئیس جمهور را برآورده کند.

رکود عمیق در بازار مسکن و ادامه دار بودن کاهش قیمت‌ها

حسام عقبايی، نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در مورد آخرین وضعیت بازار مسکن، اظهار کرد: رکود بر این بازار حاکم شده زیرا در تیر ماه سال ۹۸ نسبت به همین ماه در سال گذشته حجم معاملات مسکن ۷۸درصد کاهش یافته است که این روند در مرداد ماه نیز ادامه داشت.

وی با بیان اینکه در ابتدای سال‌جاری قیمت‌ها علاوه بر افزایش سال گذشته که در تهران به حدود ۱۲۰ درصد هم رسید، افزایش یافت، افزود: بازار مسکن تا پایان مرداد ماه سال۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد کاهش ۸۰ درصدی معاملات بود و عملا در یک رکود عمیقی به سر می‌برد به طوری که از اویل مرداد ماه سال جاری باعث روند نزولی و کاهش قیمت مسکن شد.

این فعال بازار مسکن در مورد کاهش قیمت‌ها، تصریح کرد: واحدهای بالای ۱۵۰ متر در شهرهای بزرگ تا اوایل شهریور ماه حدود ۳۰درصد و واحدهای کوچک متراژ هم از ۵ تا ۳۰ درصد کاهش قیمت داشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود این روند نزولی تا پایان سال ادامه یابد و کاهش قیمت باید به حدی برسد تا مردم با توجه به قدرت خریدشان بتوانند وارد شوند؛ همچنین پیش‌بینی می‌شود رکود بازار مسکن تا تابستان سال آینده ادامه داشته باشد ولی در حوزه قیمت‌ها روند کاهشی خواهد بود که در واحدهای متراژ کوچک حتی کاهش قیمت تا ۳۰درصد را می‌توان انتظار داشت.

فروکش کردن افزایش قیمت اجاره‌ها از روزهای آینده

عقبايی در مورد بازار اجاره بهای مسکن گفت: پیک نقل و انتقالات مستاجران تقربیا روبه اتمام است زیرا امسال هم مستاجران به دلیل گران شدن قیمت‌ها، فصل جابه‌جایی خود را زودتر آغاز کردند به طوری که از اوسط شهریور ماه جاری روند نزولی اجاره‌بها را داریم البته تقاضا کاهش و عرضه بیشتر خواهد شد که با توجه به روند هر ساله نیمه دوم هر سال کاهش قیمت اجاره و توقف افزایش آن را شاهد هستیم.

طرح دولت خوب اما ناکافی...

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک در خصوص تاثیر گذاری طرح وزارت مسکن با هدف ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بیان کرد: نیاز کشور به مسکن خیلی بیشتر از این عددهاست چراکه فقط در هر سال بین ۸۰۰هزار الی یک میلیون ازدواج در کشور داریم و ساخت ۴۰۰ هزار واحد پاسخگوی نیاز جامعه نیست و نخواهد بود ولی به هر صورت دولت قولی داده که باید اجرایی کند و بی‌تاثیر نخواهد بود.

وی اضافه کرد: طرح دولت می‌تواند به توازن عرضه و تقاضا کمک کند ولی به میزانی نیست که توازن خوبی را ایجاد کند و خوب نیست زیرا با توجه به روند ازدواج‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰، دو میلیون مسکن نیاز داریم و ساخت ۴۰۰ هزار واحد در مقابل آن عدد خیلی کوچکی است ولی باز هم امیدوارم دولت همین وعده خود را عملیاتی و اجرایی کند.

با وام خرید ۱۶۰میلیون تومانی فقط ۱۲ درصد یک آپارتمان را می‌توان خرید

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک کشور با اشاره به اینکه مسکن در بخش خرید و فروش از سال 97 رشد داشته و این رشد در تهران بیش از 120 درصد و در کل کشور بیش از 60 درصد بوده است گفت: همین موضوع باعث شده امروز مردم توان خرید خود را از دست دهند، از طرف دیگر80 درصد خرید و فروش های مسکن در سال 97 مربوط به بازار سرمایه ای بوده که تحت تاثیر گرانی دلار و جابه جایی نقدینگی بوده است، چراکه مردم توان خرید نداشته و تنها 20 درصد بازارخرید و فروش مسکن مصرفی بوده است.

عقبایی در خصوص تاثیر وام خرید مسکن در افزایش قدرت خرید مردم گفت: متقاضان وام امروز می‌توانند ۱۶۰ میلیون تومان تسهیلات خرید دریافت کنند که با توجه به افزایش قیمت‌ها این رقم فقط ۱۲ درصد هزینه یک واحد را تامین می‌کند در حالی که واحد ۱۵ میلیون تومانی سال ۸۳ بیش از ۴۵ درصد قیمت یک اپارتمان را پوشش می‌داد که نشان می‌دهد بین افزایش قیمت و افزایش میزان وام خرید هیچ تناسبی وجود ندارد و خود آن عامل به رکود بازار مسکن دامن می‌زند و دولت باید چاره اندیشی کند.