کلاه‌برداری میلیونی به بهانه بخت‌گشایی

گروه حوادث الف،   3980614071

شرق: زنی که با راه‌اندازی کانال تلگرامی با عنوان دعانویسی و گره‌گشایی از شهروندان در فضای مجازی کلاه‌برداری می‌‌کرد، روانه زندان شد.

تحقیقات درباره این پرونده در پی شکایت دختری مبنی بر کلاه‌برداری ۴۰۰ میلیون‌ریالی یک رمال و فالگیر با وعده بخت‌گشایی و ازدواج او در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان مرکزی قرار گرفت.

مأموران در بررسی‌های ابتدایی وقتی فهمیدند فرد رمال از طریق کانال تلگرامی فعالیت می‌کند، به تحقیق درباره صفحه مدنظر پرداختند و مظنون اصلی پرونده را که یک زن است، شناسایی کردند.

کارشناسان پلیس فتا پس از هماهنگی با مرجع قضائی، مظنون پرونده را که ساکن تهران بود، احضار کردند و به بازجویی از او پرداختند. این زن در‌باره وجه واریزی و پیام‌های ردوبدل‌شده میان خودش و شاکی اظهار بی‌اطلاعی کرد؛ اما با مشاهده ادله پلیس به‌ناچار به جرمش اعتراف کرد. با انجام تحقیقات تکمیلی و بررسی‌های به‌عمل‌آمده از سوی کارشناسان پلیس فتا روی حساب بانکی متهم، مشخص شد مبالغ زیادی به ‌حساب او واریز و برداشت‌ شده و او از افراد زیادی کلاه‌برداری کرده‌ است. متهم انگیزه خود از این عمل مجرمانه را کسب درآمد اعلام کرد و برای سیر مراحل قضائی روانه دادسرا شد.

سرهنگ احسان آنقی، رئیس پلیس فتای استان مرکزی، با تأیید این خبر گفت: دعانویسی و رمالی ازجمله اعمالی است که در دسته جرائم کلاه‌برداری جای می‌گیرد. رمالی سنتی و مجازی با هم فرقی ندارد و در هر دو حال متهم مرتکب جرم شده است. ازاین‌رو هر‌کس فردی را با وعده واهی به موضوعی امیدوار یا از امری واهی بترساند و از این طریق از او پول یا امکانات خاصی دریافت کند، مرتکب کلاه‌برداری شده و مطابق قانون مجازات خواهد شد.

او خاطرنشان کرد: به‌تازگی کلاه‌برداری با ادعای طالع‌بینی و دعانویسی به یکی از روش‌های مجرمان در فضای مجازی تبدیل‌ شده است؛ ازاین‌رو به کاربران توصیه می‌کنم با تقویت باورهای دینی و افزایش آگاهی، راه سوءاستفاده و سودجویی را از این کلاه‌برداران گرفته و به تبلیغاتی که از طریق فضای مجازی به‌ویژه شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اعتماد نکرده و فریب نخورند. رئیس پلیس ‌فتای استان مرکزی گفت: قربانیان حتی بعد از رسیدن به این باور که فریب‌ خورده‌اند یا به علت اینکه مبلغ ازدست‌داده را ناچیز می‌پندارند یا به‌این‌دلیل که تصور می‌کنند موضوع قابل‌ پیگیری قضائی نیست، از طرح شکایت خودداری کرده و همین مسئله باعث می‌شود تا دعانویسان و رمالان همچنان به کار خود ادامه داده و از افراد بیشتری کلاه‌برداری و کسب درآمد کنند؛ ازاین‌رو از شهروندان خواستاریم تا در صورت مواجهه با چنین مسائلی، آن را به پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش تماس با ما اطلاع دهند.