جزییات تلاش آمریکا برای تطمیع ناخدای نفتکش ایرانی

گروه جهان الف،   3980614035

وزارت خارجه آمریکا گزارش نشریه انگلیسی مبنی بر تلاش «برایان هوک» برای تطمیع ناخدای نفتکش ایرانی "آدریان دریا1" برای تحویل آن به واشنگتن را تایید کرد.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با نشریه محافظه‌کار واشنگتن فری بیکن روایت نشریه انگلیسی فایننشال تایمز از تلاش مقام آمریکایی برای تطمیع ناخدا هندی نفتکش ایرانی توقیف‌شده در جبل‌الطارق را تایید کرد.

فایننشال تایمز در گزارشی نوشت چهار روز پیش از آنکه آمریکا نفتکش ایرانی «آدریان دریا» (گریس 1 پیشین) را تحریم کند، ناخدای هندی این کشتی ایمیلی از «برایان هوک» مسئول گروه اقدام علیه ایران در وزارت خارجه آمریکا دریافت کرد که پیشنهاد داده بود چندین میلیون دلار پول دریافت کند و در ازای آن نفتکش ایرانی را به کشوری منتقل کند که ایالات متحده امکان توقیف آن را داشته باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با تایید جزئیات این گزارش به فری‌بیکن گفت: این پیشنهاد برای اخلال در فعالیت‌های غیرقانونی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داده شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا بامداد شنبه 9 شهریورماه خبر داد که نفتکش آدریان دریا (گریس 1 پیشین) و کاپیتان هندی آن «آخیلش کومار» را به دلیل حمل و نقل بیش از 2 میلیون بشکه نفت  به نفع نیروهای امنیتی ایران، تحریم کرده است.

این واقعیت نشان می‌دهد که ناخدای نفتکش ایرانی به دلیل رد پیشنهاد وقیحانه و حاکی از دزدی دریایی مقام آمریکایی باعث تحریم او شده است.

در همین ارتباط، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در پیام توئیتری در واکنش به این گزارش عنوان کرد که این عمل مثل تحریم وی به دلیل رد دعوت به کاخ سفید بوده و این مساله در حال تبدیل شدن به یک الگو است.

ظریف پیشتر در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد"رند پال" سناتور جمهوریخواه برای دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در کاخ سفید، گفت: در سفر به نیویورک به من گفته شد که ظرف دو هفته دیگر تحریم می‌شوم مگر آنکه آن پیشنهاد را بپذیرم که خوشبختانه قبول نکردم.

وزارت خزانه‌داری آمریکا 10 مردادماه اعلام کرد که نام محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران را در فهرست تحریم‌ها علیه ایران قرار داده است.

منبع: ایرنا