اردوغان: عدم برخورداری ترکیه از سلاح هسته ای «غیرقابل قبول» است

گروه جهان الف،   3980614020 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس جمهور ترکیه ممنوعیت اِعمالی از سوی کشورهای برخوردار از سلاح هسته ای بر دستیابی آنکارا به این گونه تسلیحات را امری غیرقابل قبول دانست.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» روز چهارشنبه به صراحت اعلام کرد که ممنوعیت اعمالی از سوی کشورهای برخوردار از تسلیحات هسته ای بر دستیابی آنکارا به اینگونه سلاحها امری غیرقابل قبول است.

در عین حال، اردوغان به این نکته که آیا ترکیه قصدی برای تحصیل سلاح هسته ای دارد یا خیر، اشاره ای نکرد.

اردوغان خطاب به اعضای حزب «عدالت و توسعه» ترکیه گفت: «برخی کشورها از موشکهای مجهز به کلاهک هسته ای برخوردارند؛ نه یکی یا دوتا. اما (آنها به ما) می گویند که شما نمی توانید از این (موشکها) داشته باشید. من نمی توانم آن را بپذیرم».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه افزود: «هیچ کشور توسعه یافته ای در جهان نیست که از این موشکها نداشته باشد».

گفتنی است ترکیه پیمان منع گسترش جنگ‌افزارهای هسته ای را در سال ۱۹۸۰ و پیمان منع جامع آزمایش هسته ای- منعقده در سال ۱۹۹۶ که تمام انفجارهای هسته ای را ممنوع می کند- امضا کرده است.

اردوغان در ادامه سخنان خود اشاره کرد که همچون اسرائیل، وی خواهان حفاظت و حراست از ترکیه است. او گفت: «ما اسرائیل را در همین حوالی داریم مانند سایر همسایگان. آنها می ترسند (سایر کشورها) به این سلاحها دست یابند. (از این رو) هیچکس نمی تواند حتی به آنها (سلاحهای هسته ای) نزدیک شود».

این در حالی است که تحلیل گران خارجی معتقدند که رژیم صهیونیستی دارای یک زرادخانه بزرگ هسته ای است؛ ً اما با پیگیری «سیاست ابهام آفرینی تعمدی» پیرامون بحث هسته ای، از تأیید یا انکار مقدورات هسته ای خود سرباز می زند.