دیپلمات فرانسوی: اجرای اف ای تی اف، پیش شرط اینستکس است !

  3980613170 ۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

در حالی که ایران خود را آماده برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی کرده و دیگر امیدی به اینستکس ندارد یک منبع دیپلماتیک فرانسوی گفت تا زمانی که تهران استانداردهای بین المللی را در خصوص پول شویی و تامین مالی تروریسم برآورده نکند، مکانیزم تجاری مورد نظر اروپا برای داد و ستند اقلام انسانی با ایران عملیاتی نخواهد شد!

دیپلمات فرانسوی: اجرای اف ای تی اف، پیش شرط اینستکس است !

به گزارش الف به نقل از  رویترز، این منبع گفت:" ساختار شفافیت ایران عملیاتی نیست. روزی که آنها شرایط کارگروه ویژه اقدم مالی  (FATF) را امضا کنند، درباره اش صحبت خواهیم کرد، و زمانی هم که اطمینان یابیم نخستین معامله از طریق اینستکس تحت تحریم های آمریکا نیست، باز هم درباره آن گفت و گو خواهیم کرد."

وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه گفته بود که این ساختار شفاف سازی، هنوز اجرا نشده است.

انگلیس، فرانسه و آلمان که همراه با آمریکا، روسیه و چین امضا کنندگان برجام هستند، تلاش میکنند تا نشان دهند ضررهای خروج آمریکا از برجام را در سال گذشته جبران خواهند کرد و منافع تجاری وعده داده شده به ایران را براساس برجام محقق خوهند کرد.

امانئول ماکرون رئیس جمهور فرانسه پیشرو تلاش هایی است که هدف آن جبران خسارات ناشی از تحریم های شدید آمریکا علیه ایران، و اعطای خط اعتبار 15 میلیارد دلاری به تهران است.

علاوه بر آن، اروپایی ها  از یک سال پیش تلاش کرده اند تا مکانیسم تجاری اینستکس را ایجاد کنند اما این سیستم هنوز عملیاتی نشده است. اینستکس پیش از هر چیز تسهیل کننده فروش اقلام خوراکی و دارویی به ایران است، و نه نفت.

مقامات فرانسوی تاکنون می گفتند عمل به قوانین اف ای تی اف، پیش نیاز اینستکس نیست، گرچه ساز و کار راه اندازی آن را تسهیل خواهد کرد.

به ادعای رویترز، سخنان این دیپلمات نشان می دهد که اروپایی ها برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به تعدیل سیاست "فشار حداکثری" علیه ایران، چه دشواری هایی دارند.

این دیپلمات فرانسوی افزود: " می توان همواره گفت این تقصیر اینستکس است و اینکه اروپایی ها هیچ کاری انجام نمی دهند، اما واقعیت آن است که این یک مواجهه سیاسی است."

وی گفت:" ما موارد عملیاتی آماده ای در دست داریم که بخشی از اینستکس است، اما این ساز و کار برای صادرات نفت نیست. ایرانی ها به صورت سمبلیک ترجیح می دهند که نشان دهند، اینستکس کارآیی ندارد زیرا در این صورت تصور می کنند که می توانند به ما اعمال فشار کنند."