علائم خاموش آب‌مروارید را بشناسید

گروه سلامت الف،   3980613078

داشتن آب مروارید معمولاً یکی از مسائلی است که برای افراد بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد، اما برطرف کردن آن می‌تواند کمی دشوار باشد.

داشتن آب مروارید معمولاً یکی از مسائلی است که برای افراد بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد، اما برطرف کردن آن می‌تواند کمی دشوار باشد، بنابراین بهتر است که فرد هر چه سریع‌تر از وجود آن باخبر شود تا بتواند در زمان مناسب برای بهبود آن تلاش کرده و سلامت چشم خود را مجدداً به دست آورد. در این مطلب تصمیم داریم شما را با ۷ علامت خاموشی آشنا کنیم که نشان می‌دهند چشمان شما آب مروارید دارد!

آب مروارید چیست؟

آب مروارید یکی از شایع‌ترین اختلالات چشمی است که معمولاً در سنین بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد. آب مروارید در واقع یک لایه مات بر روی لنز کریستالی چشم است که بر اثر مرور زمان شکل می‌گیرد. علی‌رغم شایع بودن این اختلال، معمولاً آب مروارید‌ها تا زمانی که بسیار پیشرفت نکنند فرد را خیلی اذیت نخواهند کرد، اما در نمونه‌های پیشرفته‌تر، این اختلال می‌تواند مشکل‌ساز شود. ناگفته نماند که آب مروارید می‌تواند برای یک و یا هر دو چشم رخ دهد.

*** علائم

تاری چشم

قبل از هر چیز شما باید برای مراقبت از چشم خود قدم‌هایی بردارید تا به قول معروف بتوانید به شعار پیشگیری بهتر از درمان است دست یابید. به طور کلی راه‌های بسیاری وجود دارد که می‌تواند در تقویت بینایی شما تاثیرگذار باشد.

علائم آب مروارید می‌تواند گریبان‌گیر تاری نقطه‌ای چشم و یا حتی کاهش عمومی بینایی شود. در هر صورت، اختلال در بینایی به هر شکلی که باشد اولین نشانه وجود آب مروارید خواهد بود. متخصصان و چشم پزشکان معتقدند که تاری دید می‌تواند ناشی از عوامل بسیار متعددی باشد که قطعاً یکی از آن‌ها وجود آب مروارید است. ویژگی بارز آب مروارید در این زمینه این است که به مرور زمان، تاری دید را افزایش داده و آن را تشدید می‌کند.

کاهش ادراک رنگی

از آن‌جایی که آب مروارید، لایه‌ای از روی چشم را می‌پوشاند، فرد می‌تواند بر اثر گذر زمان کم‌کم رنگ‌ها را با کمی ضعف مشاهده کند، این یعنی فرد مبتلا به آب مروارید دچار کاهش ادراک رنگی می‌شود. معمولاً رنگ‌هایی مانند سفید برای این افراد کمی زردتر به نظر می‌رسند.

از آن‌جایی که فرآیند کاهش ادراک رنگی در افراد مبتلا به آب مروارید بسیار کند و تدریجی رخ می‌دهد، اکثر این افراد تا زمانی که آب مروارید خود را برطرف نکنند، متوجه وجود آن نخواهند شد، بنابراین باید اعتراف کرد که یکی از مهم‌ترین نتایج بهبود آب مروارید، درک درست رنگ‌های موجود در محیط است.

حساسیت به نور و تابش مستقیم آفتاب

یکی دیگر از علائم وجود آب مروارید حساسیت به نور مستقیم است. ممکن است فرد احساس کند که پیش از این زمانی که در معرض نور مستقیم قرار می‌گرفت، کمتر اذیت می‌شد، اما حالا اصلاً نمی‌تواند آن را تحمل کند! معمولاً نوری که از چراغ‌ها و یا هر منبع نوری دیگری می‌آید در چشمان افراد مبتلا به آب مروارید به شکل هاله‌ای ظهور می‌کند. متخصصان معتقدند که آب مروارید سبب پراکندگی نور در چشم فرد می‌شود و به همین دلیل هم حساسیت به نور یکی از شایع‌ترین علائم آن به شمار خواهد رفت.

رانندگی دشوار در شب

از آن‌جایی که آب مروارید تعادل بین تاریکی و چراغ‌های روشن در ترافیک را سخت می‌کند، اغلب افراد مبتلا به آن نمی‌توانند به راحتی در طول شب رانندگی کنند. بسیاری از مبتلایان به آب مروارید با نور ماشین‌های روبه‌رو در طول شب و همین‌طور خواندن علائم راهنمایی و رانندگی دچار مشکل هستند، بنابراین اگر چنین نشانه‌هایی را در خود مشاهده می‌کنید، حتماً به سراغ پزشک متخصص بروید و از سلامت چشم‌هایتان اطمینان خاطر حاصل کنید.

مشکل در خواندن نوشته‌های چاپی

لنز‌هایی که به طور طبیعی در چشم‌های ما وجود دارند باعث می‌شوند که نور بر روی شبکیه چشم ما متمرکز شود و در نتیجه بتوانیم همه چیز را به وضوح دور یا نزدیک مشاهده کنیم. آب مروارید می‌تواند در این فرآیند اختلالاتی ایجاد کند و مشکلاتی در تشخیص چیز‌های جزئی و کوچک فراهم آورد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد مبتلا به آب مروارید نمی‌توانند نوشته‌های ریز چاپ‌شده را به خوبی تشخیص داده و مطالعه نمایند. در واقع وضوح این نوشته‌ها در چشم این افراد کاهش می‌یابد و آن‌ها را صرفاً صفحه‌ای نامشخص تشخیص می‌دهند.

بینایی دوگانه

یکی دیگر از علائم خاموش آب مروارید دید دوگانه است. متخصصان معتقدند که آب مروارید در ابتدا به شکل ایجاد یک لایه تاری در دید فرد ایجاد می‌شود، اما هر چه این اختلال بیشتری پیشرفت کند می‌تواند مشکلات دیگری را نیز فراهم آورد، برای مثال عبور نور از روی لنز‌های چشمی با تحریک رو‌به‌رو می‌شود که همین مسئله در ایجاد بینایی دوگانه تاثیرگذار است، حتی اگر فقط یکی از چشمان فرد دچار آب مروارید باشد.

تغییرات مکرر در تجویز عینک یا لنز‌های تماسی

وقتی فردی دچار آب مروارید هسته‌ای می‌شود احتمالاً با بهبود موقت در دید نزدیک برخواهد خورد، در نتیجه افرادی که پیش از این برای مطالعه خود از عینک استفاده می‌کردند دیگر نیازی به آن نخواهند داشت، اما این فرآیند همیشگی نیست و ضعف دید فرد می‌تواند مجدداً بازگردد.

این مسئله نشان‌دهنده آن است که بر اثر وجود آب مروارید، چگالی لنز‌های درون چشم شما در حال تغییر است. باید این را بدانید که تشخیص این مسئله تنها توسط پزشک امکان‌پذیر است، بنابراین اگر حس کردید که چشمان ضعیف شما در حال بهبود است حتماً آن‌ها را به پزشک متخصص نشان دهید.

به طور کلی از آن‌جایی که علائم ناشی از وجود آب مروارید، خاموش است، توصیه می‌شود که افراد به طور سالانه برای معاینه چشم‌هایشان به پزشک مراجعه کنند. برای پیشگیری آب مروارید راهکار مستقیم و مشخصی وجود ندارد، اما قرار نگرفتن در برابر اشعه ماوراء بنفش، مصرف مکمل‌های غذایی، ترک سیگار و... می‌توانند در این مسیر به کمک شما بیایند.

منبع: برترین‌ها