نظر علی مطهری درباره پارازیت ماهواره/ روایت قوچانی از دوگانه ظریف-سلیمانی/ اژه‌ای: نمی‌خواهیم با بگیر و ببند فضای منفی ایجاد کنیم

گروه سیاسی الف،   3980612194 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

نظر علی مطهری درباره پارازیت ماهواره/ روایت قوچانی از دوگانه ظریف-سلیمانی/ اژه‌ای: نمی‌خواهیم با بگیر و ببند فضای منفی ایجاد کنیم

انتقاد تند شرق از کارگزاران

احمد غلامی، سردبیر شرق در مقاله‌ای در این روزنامه انتقاداتی جدی به حزب کارگزاران مطرح کرد. شرق در بخشی از این مقاله با مرور مناظره محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی این حزب در خبرگزاری تسنیم آورده است: «گزینش این تکه نمونه‌ای از جای‌جای این میزگرد است که هدفش تبیین استراتژی یکسان‌سازی است؛ البته با حداقل خسارت به اصلاح‌طلبان.

اما در لایه‌های زیرین آن اعتمادسازی و جلب‌توجه نهادهای رسمی و جناح‌های اصولگرا دیده می‌شود. اعتمادسازی که اگر قرین به موفقیت شود، نامزدهای سازندگی در انتخابات مجلس از فیلتر شورای نگهبان به‌راحتی عبور خواهند کرد. اگر این خواسته محقق شود، آنان به لحاظ عدد دست بالا را خواهند داشت و مهم‌تر از همه با این اعتمادسازی در میان جناح رقیب و نهادهای رسمی حزبی فرادست اصلاح‌طلبان خواهند شد.

کارگزاران سازندگی همواره دغدغه آن را داشته‌اند که با تبعیت از حکومت در ساختارهای آن نقش‌آفرینی کنند. این خواسته تا زمان حیات هاشمی‌رفسنجانی کار چندان دشواری نبود. شاید یکی از نکات قابل‌تأمل تکنوکرات‌های سازندگی این باشد که آنان درصدد جلب توجه توده‌های مردم برنیامده‌اند و همواره این نقیصه را با توان مردمی دیگر جناح‌های اصلاح‌طلب جبران کرده‌اند.

در انتخابات پیش‌رو که مشارکت مردم چندان قابل ارزیابی نیست، کارگزاران در پی آن‌اند که با پیوندهای فرااصلاح‌طلبانه پیروزی خود را حتی در مشارکت حداقلی نیز تضمین کنند. این فرضیات برمبنای کنش‌های رفتاری و کرداری کارگزاران سازندگی در این ماه‌های اخیر صورت گرفته است؛ چه‌بسا ممکن است همه این مفروضات بیش از آنکه استراتژی کارگزاران باشد، صرفا ایده‌ رسانه‌ای اصولگرایان برای تنوع و تکثر‌بخشیدن به دیدگاه‌های آنان بوده یا هیچ‌کدام و شاید همه امور تصادفی است. این را آینده روشن خواهد کرد.»

***

اژه‌ای: نمی‌خواهیم با بگیر و ببند فضای منفی ایجاد کنیم

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، معاون اول قوه قضائیه گفت: در مقاطعی گفته می‌شود که شرایط جنگ اقتصادی است و با بگیر و ببند سعی نکنید بر سرمایه‌گذاری تاثیر منفی داشته باشد یا با این اقدام کارها درست نشده، فساد از بین نمی‌رود و مرحله ورود دستگاه قضا باید آخر باشد. ما این موارد را رد نمی‌کنیم و درست هستند. قوه قضاییه از این امر که در آخرین مرحله وارد شود، استقبال می کند تا جایی که سایر دستگاه‌ها خصوصا دستگاه‌های اجرایی کار خود را به نحو احسن انجام دهند و نیازی نباشد قوه قضاییه وارد شود.

اژه‌ای افزود: ما استقبال می‌کنیم که مرحله آخر باشیم و قوه قضاییه تا جایی که‌ ممکن است بگیر و ببند انجام ندهد اما اگر بخشی از دستگاه‌های ما کار خود را انجام ندادند، نمی‌توانیم وارد نشویم، این وظیفه ملی قوه قضاییه است و اگر وارد نشود، باید از او سوال کنند که چرا این کار را انجام نداده است.

بیشتر بخوانید:

معاون اول قوه قضائیه: برهم‌زنندگان بازار ‌ارز زیر نظر بانک مرکزی فعالیت می‌کردند/ نمی‌خواهیم با بگیر و ببند تاثیر منفی ایجاد کنیم

***

طرح انتزاع سازمان زندان‌ها از قوه قضاییه اعلام وصول شد

به گزارش فارس، علی اصغر یوسف نژاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی در نشست علنی (سه شنبه) خانه ملت موارد وصولی را اعلام کرد. بر این اساس، طرح انتزاع سازمان زندان ها از قوه قضاییه و الحاق به وزرات کشور اعلام وصول شد.

در این زمینه برخی بر این باورند که با الحاق سازمان زندان‌ها به دولت، مشکل کمبود بودجه که مشکل همیشگی سازمان زبندان‌ها بوده است ممکن است درمان شود. به‌علاوه با توجه به اتفاقاتی که در سال‌های اخیر در برخی زندان‌ها رخ داده است، برخی اط صاحب‌نظران بر این باورند بهتر است سازمان زندان‌ها زیرمجموعه قوه قضائیه نباشد تا این قوه بتواند در بی‌طرفی کامل به جرم‌هایی که در زندان‌ها رخ می‌دهد رسیدگی کند.

***

نظر علی مطهری درباره پارازیت ماهواره

علی مطهری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، به موضوع پارازیت‌هایی اشاره کرد که سال‌ها اخبار ضدونقیضی درباره احتمال خطر آنها برای سلامت مردم منتشر می‌شود ولی هنوز در این‌ رابطه شفاف‌سازی نشده است: درباره اینکه امواج پارازیت برای مردم ضرر دارد یا خیر باید متخصصان نظر کارشناسی بدهند، اما معتقدم ضرورتی برای انجام این کار نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس گفت: رشد اجتماعی و سیاسی مردم ما به حدی است که با دیدن شبکه‌های خارجی فریب نمی‌خورند و به این درک رسیده‌اند که دشمنان با تبلیغات به دنبال تخریب هستند.

او توضیح داد: ما مسئولان باید به مردم آگاهی دهیم تا در قبال تبلیغات خارجی واکسینه شوند و خودشان انتخاب کنند که شبکه‌های ماهواره‌ای را تماشا کنند یا خیر. اگر درباره موضوعات مختلف به مردم اطلاعات و آگاهی دهیم و با آنها شفاف باشیم، دیگر نیازی به فرستادن پارازیت نیست که حالا سلامت جامعه را تهدید کند یا نکند و به دنبال رد یا اثبات آن باشیم.

***

اعتراض به سخنرانی یک روحانی در قم

تابناک نوشت: «روز پنجشنبه هفتم شهریور، در همایش مبلغان محرم که با حضور رئیس قوه قضائیه و با سخنرانی ایشان در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شده بود، هنگامی که رئیس دفتر تبلیغات درحال خوش‌آمد‌گویی بوده، یکی از طلاب افراطی در حضور رئیس قوه قضائیه، با اعتراض به سخنرانی حجت الاسلام «احمد واعظی» رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم از وی خواست سخنان خود را قطع کند و تریبون را به حجت الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم رئیسی» رئیس دستگاه قضایی بسپارد...

اینکه چرا کسی در قم داد می‌زند تا یک منصوب رهبری (رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه) سخنانش را قطع کند تا منصوب دیگری ایشان (رئیس قوه قضائیه)، سخن بگوید، قطعا موضوعی است که می‌توان در مورد آن این گونه تحلیل کرد که برخی در کشور، مشروعیت منصوبات رهبری انقلاب را صرفا برای دوستانشان قبول دارند و مشروعیت انتصاب‌های دیگر را با چنین رفتارهایی زیر سؤال می‌برند. این رویکرد ادامه همان دوقطبی سازی‌ها در قم بین مرجعیت و نظام و حالا بین منصوبان رهبری است.»

***

روایت قوچانی از دوگانه ظریف-سلیمانی

محمد قوچانی، سردبیر روزنامه سازندگی در مقاله‌ای مفصل به بررسی مشکلات کنونی حسن روحانی در سیاست خارجی پرداخته است. قوچانی در بخشی از این مقاله دوگانه ظریف-سلیمانی را بررسی کرده و نوشته است: «برخلاف باور مرسوم در اپوزیسیون ایران میان سرداران صلح و جنگ در ایران شکافی پرناشدنی وجود ندارد. هنگامی که از عدم وجود دوگانه‌ی ظریف/سلیمانی حرف می‌زنیم دقیقا به همین معناست که عملکرد جمهوری اسلامی ایران (چه دولت چه حاکمیت) در عراق، سوریه، لبنان، یمن و حاشیه‌ی خلیج فارس باید در چارچوب یک استراتژی امنیت ملی مورد توجه قرار گیرد که فراتر از ایدئولوژی‌های سیاسی است. نرم شدن دولت حجاز، اختلاف حجاز و امارات، تمایل حکام سعودی برای مذاکره با ایران که از طریق واسطه‌هایی مانند ماهاتیرمحمد نخست‌وزیر مالزی و عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق مطرح شده است نشان‌دهنده صحت استراتژی ایران است. به همین علت است که قاسم سلیمانی پس از تحریم محمدجواد ظریف به دیدار وزیر امور خارجه می‌رود و محمدجواد ظریف به منطقه پیام می‌دهد که اگر آماده مذاکره با او نیستند می‌توانند با حاج قاسم مذاکره کنند! با وجود همه تفاوت‌های سیاسی این یک راهبرد ملی در نیروهای سیاسی و نظامی ایران است که دست کم در شرایط یک‌ساله‌ی اخیر حاکمیت یگانه را در سیاست خارجی محقق ساخته است.»

قوچانی درباره تصور دولت از دحزب دموکرات آمریکا نوشته است: «قرار نیست روحانی یا دولتش عضو کمپین انتخاباتی ترامپ شوند. در عین حال روحانی هیچ امیدی هم به دموکرات‌ها ندارد. این یک دروغ تاریخی است که میانه‌روهای ایران دوست دموکرات‌ها هستند. اتفاقا تاریخ مذاکرات در ایران نشان می‌دهد که پدران تحریم‌ها همین دموکرات‌ها (کارتر و کلینتون) هستند و در دوره جمهوریخواهان (ریگان) مذاکرات تا جایی پیش رفت که صهیونیست‌ها و شاید روس‌ها مذاکرات را بر هم زدند. به همین علت در راس دولت روحانی این باور جدی وجود دارد که روشن نبود هیلاری کلینتون خیلی بهتر از دونالد ترامپ باشد هرچند که باراک اوباما در تاریخ آمریکا یک پدیده جدید بود.»

***

گام اول سامانه اموال مسئولان اجرایی شد

به گزارش تسنیم، غلامحسین اسماعیلی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به فعال شدن سامانه ثبت اموال مسئولان اظهار کرد: همان‌گونه که در آغاز دوره مسئولیت جدید، ریاست قوه قضاییه وعده داده بود سازو‌کار اجرای قانون نحوه رسیدگی به اموال و دارایی‌های مقامات و مسئولان را عملیاتی و اجرایی کند، ابتدا آیین‌نامه این قانون تنظیم و در آن پیش بینی شد ظرف دو ماه، سامانه ثبت اموال و دارایی‌هایی مقامات و مسئولان از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه بارگذاری و آماده ثبت اطلاعات و اموال مشمولان قانون شود.

وی با بیان اینکه این سامانه از سوی مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه‌قضاییه مهیا و بارگذاری شده است گفت: فرآیند جامع این سامانه در چهار گام تعریف شده است. گام اول این سامانه امکان ثبت نام و درج اموال و دارایی‌های افراد است که گزارش آن در جلسه روز گذشته مسئولان عالی دستگاه قضایی ارائه شد.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: البته مقرر شده برای ارتقاء گام اول و اجرای گام‌های بعدی و و فراهم شدن امکان دسترسی بهتر مقامات ذی‌ربط به سامانه، مرکز آمار ‌و فناوری قوه‌قضاییه حسب دستور رئیس دستگاه قضا، اقدامات تکمیلی در این مورد انجام دهد و گزارش آن را به صورت مبسوط در جلسه بعدی شورای عالی قوه قضاییه ارائه کند.