درآمد مالیاتی چگونه ۴۵ درصد رشد کرد؟ پارسا: به تولید فشار نیاوردیم، جلوی فرار را گرفتیم

گروه اقتصادی الف،   3980612010 ۲۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان مالیاتی با بیان اینکه‌، وصول مالیات در پنج ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۵ درصد رشد کرده است، گفت: بخشی از این افزایش درامد از محل بدهی‌های معوق و بخشی از محل فرار مالیاتی با تاکید بر رصد تراکشنهای بانکی محقق شده است.

درآمد مالیاتی چگونه ۴۵ درصد رشد کرد؟ پارسا: به تولید فشار نیاوردیم، جلوی فرار را گرفتیم

امید علی پارسا در گفتگو با تسنیم، با اشاره به جزییات عملکرد سازمان مالیاتی برای تحقق درآمدهای مالیاتی در سال جاری تاکید کرد، با توجه به شرایط اقتصاد کشور سازمان مالیاتی نمی‌توانست برای جبران کسری بودجه فشار مالیاتی را به سمت واحدهای تولیدی ببرد و بر همین اساس تلاشهای جدی برای برای دریافت مالیات از مسیرهای جدید از جمله افزایش درآمد از محل مبارزه با فرار مالیاتی صورت گرفت.

وی با بیان اینکه، در 5ماهه امسال نسبت به 5 ماهه سال قبل درآمدهای مالیاتی حدود 45 درصد رشد کرده است، گفت: بر این اساس با وجود اینکه در  قانون بودجه مصوب مجلس که در سال جاری با توجه به کاهش درآمدهای نفتی میزان سقف درامدهای مالیاتی را افزایش یافته بود، حدود 89 درصد رقم مصوب محقق شده است. بر این اساس می‌توان گفت عملکرد سازمان در این برهه قابل قبول بوده است.

رئیس سازمان مالیاتی تاکید کرد، بخشی از این افزایش درآمد از محل بدهی‌های معوق، بخشی از محل منابع جدید، بخشی از محل فرار مالیاتی با تاکید بر رصد تراکشنهای بانکی بوده است.

به گفته این مقام مسئول در پایان مرداد ماه حدود 53 هزار میلیارد تومان درامد مالیاتی وصول شده که همانطور که اشاره شد بار این افزایش درآمد روی واحدهای تولیدی شناسنامه دار نبوده و در این مسیر رصد تراکنشهای بانکی کمک قابل توجهی به سازمان کرده است.

پارسا گفت: در شرایط رکود اقتصاد سازمان همکاری مناسبی با واحدهای تولیدی داشته است ولی تمام صنوف و حرف باید تحت پوشش سازمان مالیاتی قرار گیرند.

وی با بیان اینکه، میزان فرار مالیاتی  35 هزار میلیارد تومان است، گفت: تنها 8 درصد درآمدهای کشور در اختیار دولت قرار می‌گیرد. به عبارت دقیق تر نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی تنها 8 درصد است این درحالی است که در کشورهای توسعه یافته این رقم بین 25 تا 30 درصد است.