سازمان غذا و دارو؛ رصد بازار سیاه دارو وظیفه وزارت بهداشت نیست

گروه سلامت الف،   3980611235

مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، با اشاره به وجود بازار سیاه دارو در کشور، گفت: ما وظیفه نداریم بازار غیر رسمی دارو را رصد کنیم.

به گزارش مهر، غلامحسین مهرعلیان، دوشنبه شب در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، افزود: تصمیم دولت برای تأمین دارو، استفاده از ارز ۴۲۰۰ تومانی است که البته مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

وی بدون اشاره به افرادی که از بازار دارو سواستفاده می‌کنند، گفت: بازار ناصر خسرو، آن قدر کوچک است که نمی‌توان این مکان را عامل بروز بازار سیاه دارو در کشور دانست.

مهرعلیان، رصد بازار دوم دارویی که همان بازار سیاه دارو است را وظیفه وزارت بهداشت ندانست و افزود: شرکت‌های رسمی وارد کننده دارو نمی‌توانند در بازار ناصر خسرو ورود کنند و حداقل تا کنون، گزارشی از مراجع امنیتی و نظارتی در این ارتباط نداشته ایم.

وی با عنوان این مطلب که باید دنبال ریشه‌های بازار سیاه دارو باشیم، گفت: سیاست ما حمایت از تولید داخل است.

مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، ادامه داد: ما باید نسخه نویسی الکترونیک را که راه اندازی شده است، در کشور فراگیر کنیم تا بتوانیم از بروز تخلف در این حوزه جلوگیری کنیم.

مهرعلیان گفت: مردم باید به داروی تولید داخل اعتماد کنند و پزشکان نیز می‌بایست داروهایی را برای بیماران تجویز کنند که در لیست دارویی کشور قرار دارند.

وی تاکید کرد: وجود نسخه نویسی، نسخه پیچی و امضای الکترونیک، باعث خواهد شد که بازار غیر رسمی دارو در کشور از بین برود.

محمد جهانگیری معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی، گفت: هر روز سه الی چهار پزشک به ما گزارش می‌دهند که از مهر آنها سواستفاده شده است.

وی افزود: ما امضای الکترونیک را برای پزشکان فراهم کرده ایم تا بتوان از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرد.

پدرام اصلانی کارشناس سیاست گذاری سلامت، در واکنش به اظهارت مدیرکل دارویی سازمان غذا و دارو، گفت: بر اساس قوانین مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سازمان غذا و دارو وظیفه دارد بازار دوم دارو را رصد کند.

 
کد خبر 4709628