وقتی «وعده صادق» سید مقاومت محقق می‌شود

گروه جهان الف،   3980611082 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

عملیات موفقیت‌آمیز حزب‌الله لبنان علیه نظامیان رژیم صهیونیستی که با استقبال گسترده گروه‌های مقاومت صورت گرفت حاوی پیام‌های مهمی است.

وقتی «وعده صادق» سید مقاومت محقق می‌شود

به گزارش مهر، حزب الله لبنان روز گذشته در بیانیه‌ای از انهدام یک خودروی نظامی اسراییل در جاده پادگان افیفیم خبر داد. حزب الله در این بیانیه اعلام کرد، این عملیات توسط گروه شهید حسن زبیب و یاسر ضاهر انجام شده است و بر اثر آن شماری از نظامیان صهیونیست کشته و زخمی شده‌اند. رسانه‌های اسرائیلی هم تأیید کردند که یک موشک ضد زره از خاک لبنان به سمت اراضی اشغالی شلیک شده است.

واکنش نخست وزیر رژیم صهیونیستی به این عملیات در نوع خود جالب بود. نتانیاهو با لبخند و خطاب به دوربینها مدعی شد که هیچ نظامی صهیونیستی حتی یک خراش هم برنداشته است اما رسانه‌های اسرائیلی با انتشار تصاویر انتقال مجروحان صهیونیست به بیمارستانی در حیفا این ادعا را تکذیب کردند.

این عملیات بعد از گذشت چند روز از حمله ۲ پهپاد اسرائیلی به ضاحیه جنوبی بیروت صورت گرفت. حزب الله در آن زمان اعلام کرد که این پهپادها حامل مواد منفجره بودند. پیش از آن نیز جنگنده‌های اسرائیلی منزل دو رزمنده حزب‌الله را در نزدیکی دمشق هدف قرار داده بودند. عملیات اخیر نیروهای مقاومت لبنان علیه نظامیان رژیم صهیونیستی حاوی نکات مهمی است:

نخست آنکه در ابتدا باید بگوییم این حمله یک اقدام تلافی جویانه بوده و همان طور که ایران نیز اعلام کرد حمله نیروهای مقاومت لبنان در پاسخ به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی علیه لبنان صورت گرفت؛ بنابراین حزب الله لبنان آغازگر درگیری در این منطقه نبوده و تنها به تجاوزات صهیونیست‌ها پاسخ داده است. اینکه مسئولان حزب الله بارها با هشدار به رژیم صهیونیستی از تل آویو خواسته‌اند با آتش بازی نکنند و به تجاوزات خود پایان دهند به معنی آن نیست که هیچ قصدی برای واکنش نظامی به این حملات ندارند.

دوم آنکه بنا به گفته بسیاری از تحلیل گران و مسئولان احزاب عربی این حمله نیروهای مقاومت لبنان نشان داد که زمان عربده کشی رژیم صهیونیستی و کشتار و قتل و ویرانی توسط صهیونیست‌ها بدون آنکه هیچ پاسخی دریافت کنند تمام شده است و با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب اسلامی مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که دوره بزن در رو به پایان رسیده اما حزب الله لبنان به صورت عملی این سخنان را اجرایی کرده و عملیات روز گذشته این نیروها نمود کامل این مسأله بود.

سوم آنکه رژیم صهیونیستی با توجه به توان موشکی و نظامی نیروهای مقاومت لبنان و بنا به اذعان مقامات این رژیم به دنبال درگیری و آغاز یک جنگ فراگیر با حزب الله لبنان نیست و اینکه برخی افراد از احتمال وقوع درگیری بزرگ در این منطقه به دنبال پاسخگویی حزب الله به تجاوزات اسرائیل سخن می‌گویند کاملاً نادرست است. صهیونیست‌ها خود به خوبی می‌دانند که این عملیات یک اقدام تلافی جویانه در پاسخ به حملات پهپادی اسرائیل علیه ضاحیه بیروت بوده و دلیلی برای آغاز یک جنگ فراگیر به شمار نمی‌رود.

انتخابات پیش رو در رژیم صهیونیستی باعث می‌شود که مقام‌های این رژیم به ویژه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دنبال ایجاد درگیری در منطقه نباشند چرا که این مسأله بر روی آراء آنها و روند انتخابات تأثیر منفی خواهد گذاشت.

چهارم آنکه، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان وعده پاسخ بازدارنده به رژیم صهیونیستی را در برابر حملات پهپادی این رژیم به یک مرکز حزب الله در ضاحیه جنوبی بیروت داده بود. سید حسن نصرالله این وعده را بدون تعیین زمان مشخص داد که همین مسأله باعث شد دشمن صهیونیست دچار دستپاچگی شده و همواره در حالت آماده باش قرار گیرد؛ این مسأله از استقرار نظامیان صهیونیست در نزدیکی مرزهای لبنان و سوریه و برگزاری نشست‌های امنیتی پی در پی در اراضی اشغالی برای تعیین حدودی زمان این حمله مشخص بود. حالت سردرگمی و دستپاچگی میان مقام‌های صهیونیست باعث تحلیل رفتن توان فکری و به تبع آن درهم ریختگی نقشه‌های نظامی آنها به دلیل مبهم بودن زمان، مکان و حجم و اهداف عملیات آتی حزب الله لبنان شد.

همی نکه دشمن صهیونیستی وعده‌های سید حسن نصرالله را جدی گرفته و با یک جمله دبیر کل حزب الله در حالت آماده باش قرار گرفت نشان می‌دهد که وعده‌های وی صادق بوده و همواره عملیاتی می‌شود اما زمان آن مشخص نیست.

این وعده‌های صادق سید مقاومت را با سخنان بیهود و تهدیدات پوچ و پی در پی بنیامین نتانیاهو مقایسه کنید. نتانیاهو توسط مقام‌های اسرائیلی به ویژه آویگدور لیبرمن وزیر جنگ اسبق به سگی تشبیه شده که فقط پارس می‌کند و جرأت عملیاتی کردن تهدیدات خود را ندارد.

عملیات نیروهای حزب الله لبنان با استقبال گسترده محور مقاومت از ایران گرفته تا سوریه، یمن، لبنان و فلسطین مواجه شد. در این میان اقدام بحرین در حمایت از رژیم صهیونیستی و انتقاد از عملیات حزب الله باعث شد تا فعالان سیاسی و کاربران شبکه‌های اجتماعی موجی از انتقادات را علیه وزیر خارجه این کشور روانه کنند.

وزیر خارجه بحرین از رژیم صهیونیستی به عنوان یک کشور یاد کرد که باعث خشم کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. علاوه بر آن بی اعتنایی وی به تجاوزات پی در پی این رژیم علیه لبنان باعث شد تا فعالان سیاسی او را به جانبداری محض از اسرائیل و تبدیل شدن به یکی از سران آن توصیف کنند.

در نهایت باید گفت که نکته مهم در خصوص این عملیات تعداد کشته‌ها یا مجروحان نظامیان صهیونیست نیست چرا که هدف اصلی این عملیات، تحقق وعده سید حسن نصرالله به بهترین شکل ممکن بوده و نشان از یک نگرانی دارد؛ نگرانی مقام‌های صهیونیست از آغاز درگیری فراگیر در منطقه که برخواسته از دو مسأله است: نخست توان نظامی غیر قابل چشم پوشی حزب الله لبنان و دوم ناتوانی صهیونیست‌ها از پیروزی در هر جنگی که در آینده آغاز شود.

به نظر می‌رسد قواعد درگیری میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی به جایگاه اصلی خود یعنی دریافت پاسخ مناسب در برابر تجاوزات بازگشته است. استقبال فوری گروه‌های مقاومت در کشورهای مختلف منطقه از این عملیات بیانگر یک مسأله مهم است: تمام این گروه‌ها در یک جبهه یعنی جبهه مقاومت حضور دارند و سخنان مسئولان این گروه‌ها در تمجید عملیات مذکور نشان از محاصره رژیم صهیونیستی در میان محور مقاومت و واکنش تک تک آنها به هرگونه حمله اسرائیل در حمایت از این جبهه دارد.