آیا فقط انصارالله شورشی است؟

ناصر ایمانی،   3980611077 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا فقط انصارالله شورشی است؟

چهار سال پیش قطعنامه شماره ۲۲۱۶ شورای امنیت سازمان ملل متحد با پیشنهاد کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در مورد یمن صادر شد. قطعنامه‌ای که در آن ارسال سلاح به جنبش انصارالله یمن (‌حوثی‌ها) و نیروهای علی عبدالله صالح را ممنوع کرد و آنها را تحت تحریم‌های سازمان ملل متحد قرار داد.

همین قطعنامه دستاویزی شد که عربستان سعودی ائتلافی علیه حوثی‌ها تشکیل دهد و با چند کشور عربی، حملات گسترده‌ای را علیه مردم یمن راه بیندازند. جنگی که هنوز با شدت ادامه داشته و هزاران نفر از غیر نظامیان را به کام مرگ کشاند.

ائتلاف عربی در این جنگ ویرانگر، عملا دو کشور عربستان و امارات متحده عربی بودند که علیه جنبش انصارالله در مناطق شمالی یمن، وارد عمل شدند؛ نکته بسیار مهم این است که استدلال عربستان و همپیمانان او برای تصویب قطعنامه چهار سال قبل در شورای امنیت سازمان ملل این بود که شورشیان حوثی، علیه دولت مرکزی منصور هادی رئیس جمهور یمن، دست به کودتا زدند و دولت قانونی یمن مجبور به ترک صنعا پایتخت این کشور شد و کنترل پایتخت به دست شورشیان افتاد؛ در واقع توجیه سعودی‌ها برای حمله به یمن و انصارالله، دفاع از دولت قانونی یمن بود که این توجیه را هنوز تکرار می‌کنند و از انصارالله نیز به عنوان شورشی نام می‌برند.

اما جنگ خونین یمن، مطابق پیش‌بینی‌های عربی، رقم نخورد و به یک جنگ فرسایشی و طولانی مدت تبدیل شد که آینده‌ای نیز برای آن متصور نیست. حوثی‌ها نه تنها شکست نخوردند، بلکه تقویت نیز شدند و نیروهای مورد طرفدار ائتلاف عربی یعنی طرفداران منصور هادی در جنوب یمن و شهر عدن مستقر شدند.

اما ماجرا به همینجا خاتمه نیافت. به موازات قدرت یافتن انصارالله در شمال یمن، اختلافات در میان متحدین دولت به اصطلاح قانونی منصور هادی در جنوب این کشور بالا گرفت. این بار جنگ میان حوثی‌های انصارالله و عربستان و اماراتی‌ها نبود بلکه همزمان با آن، درگیری میان طرفداران دولت منصور هادی که مورد حمایت عربستان است، با طرفداران شورشی طرفدار امارات که خواهان جدایی جنوب یمن هستند، شدت گرفت و ائتلاف عربی عملا از هم فروپاشید.

طی یک‌ماه گذشته، چندبار شهر عدن میان طرفداران عربستان و امارات دست به دست شد و حالا رسما دولت منصور هادی، دولت امارات را به عنوان متجاوز و طرفداران آن کشور را به‌عنوان شورشی خطاب می‌کند. به تعبیر دیگر چهار سال پیش انصارالله شورشی بود و حالا از نظر دولت منصور هادی، طرفداران امارات شورشی هستند!

حالا نوبت شورای امنیت سازمان ملل متحد است! اگر دولت منصور هادی، دولت قانونی یمن است و قطعنامه چهارسال قبل آن سازمان، مجوز حمله به حوثی‌ها را به دلیل شورش علیه دولت قانونی یمن صادر کرد، چرا در حال حاضر قطعنامه دیگری در مورد شورشیان فعلی علیه آن دولت قانونی صادر نمی‌کند؟ آیا فقط انصارالله شورشی است؟