نظر لاوروف درباره ایجاد منطقه امن در سوریه

گروه جهان الف،   3980611073

وزیر خارجه روسیه منافع ترکیه در سوریه که در ایجاد "منطقه امن" نمود پیدا می‌کند، مساله‌ای قانونی دانست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، در بیانیه منتشر شده از سوی وزارت خارجه روسیه آمده است، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه این کشور در مصاحبه‌ای با تلویزیون روسیه اظهار کرد: مسکو منطقه‌ای را که ترکیه قصد دارد برای تامین منافع امنیتی خود در سوریه ایجاد کند، کاملاً قانونی می‌داند.

لاوروف در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا ایجاد منطقه امن مشترک آمریکا و ترکیه در سوریه نگران‌کننده است، گفت: پوتین (رئیس جمهور روسیه) تاکید کرد "ما این منافع را کاملا قانونی می‌دانیم و از توافقنامه‌ای حمایت می‌کنیم که در درجه اول به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه احترام بگذارد".

وزیر خارجه روسیه در ادامه تاکید کرد که موضوع مربوط به شمال شرق سوریه است.

در اوت گذشته ترکیه و آمریکا درباره ایجاد مرکز مدیریت منطقه امن در شمال سوریه که مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیان کرد را از مرزهای ترکیه جدا می‌کند، توافق کردند که این کار طی چند مرحله اجرا می‌شود.

روسای روسیه و ترکیه در سفر اخیر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به مسکو در تاریخ ۲۷ اوت مساله سوریه را مورد بحث و بررسی قرار دادند و اردوغان به همتای روس خود گفت، درگیری‌ها در ادلب میان ارتش سوریه و شبه‌نظامیان، امنیت ملی ترکیه را به خطر انداخته و به حل مسالمت‌آمیز درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه ضربه می‌زند.