آیا کاهش قیمت ارز، ارزانی اجناس را نوید می‌دهد؟

گروه اقتصادی الف،   3980608111 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

با کاهش نرخ ارز همیشه اولین سوالی که برای مردم بوجود می‌آید این است که آیا باید منتظر ارزان شدن اجناس باشیم؟ دو رئیس کمیسیون‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران پاسخشان به این سوال مثبت است، اما شروطی را برای ارزان شدن مد نظر دارند.

این روزها بازهم «کاهش قیمت دلار» و «ورود دلار به کانال ۱۰ هزار تومان» جزو پربازدیدترین اخبار رسانه‌ها قرار گرفته و همین نشان دهنده حساس بودن افکار عمومی نسبت به تغییر و تحولات ارزی در کشور است. «وقتی دلار ارزون بشه، قیمت‌ها هم پایین میاد؟» این سوال قریب به ۹۰ درصد مردم است وقتی که با خبر کاهشی شدن قیمت ارز مواجه می‌شوند.

اما سوال این است که انتظار کاهش قیمت اجناس در پی کاهش قیمت دلار چقدر منطقی است؟

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در این زمینه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: با مکانیزم افرایش قیمت همه آشنا هستند و بلافاصله با افزایش قیمت ارز، قیمت اکثر اجناس را فارغ از اینکه ارتباطی به قیمت ارز دارد یا نه، بالا می‌برند.

«محمدرضا زهره وندی» با بیان اینکه مردم به مکانیزم‌های کاهش قیمت ارز اطمینان ندارند، افزود: ممکن است در یک بازه زمانی قیمت ارز کاهش یابد اما دوباره رویه متفاوتی در پیش گیرد، به همین دلیل معمولا برای کاهش قیمت، مقاومت وجود دارد.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق تهران خاطرنشان کرد: طی یک سال گذشته سیر صعودی نرخ ارز آنچنان بی‌ضابطه بود که همه با ترس و گمان معاملات را انجام می دادند و یا برای فروش دست نگه می‌داشتند، اما پس از آن روند ارز، کاهشی شد و قیمت بسیاری از اجناس نیز به تبع آن پایین آمد.

وی با مثالی توضیح داد: مثلا قیمت موتور آسانسور، ریل آسانسور، در آسانسور و خود آسانسور نسبت به یک سال گذشته کاهش یافته؛ اما هنوز قیمت برخی اجناس نسبت به نرخ ارز حباب ۱۵ تا ۲۰ درصدی دارد. در حالی که این حباب حدود یک سال پیش شاید به ۳۰۰ درصد هم رسیده بود.

زهره‌وند با بیان اینکه اقتصاد هر کشور تابع سیاست‌ آن کشور است، به سفرهای  اخیر وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: این سفر بین مردم بازخورد خوبی داشته و آن‌ها را به تغییرات اقتصادی امیدوار کرده است، به همین دلیل مردم برای خرید دست نگه داشته‌اند و منتظر کاهش قیمت‌ها هستند.

وی معتقد است اگر قیمت ارز برای مدت زمان طولانی ثابت بماند، قطعا قیمت اجناس نیز کاهش یافته و به نرخ واقعی خود می‌رسد.

نیاز ۳ ماهه بازار برای کاهش قیمت کالاها

همچنین رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران نیز به خبرنگار ایرنا چنین توضیح می‌دهد: این قبیل انتظارات درست نیست، چرا که اجناس موجود در بازار با قیمت ارز قبلی تولید شده و نمی‌توان انتظار داشت تولیدکننده آن را ارزان‌تر بفروشد.

«فریال مستوفی» ادامه داد: کاهش یا افزایش قیمت ارز برای تاثیرگذاری روی قیمت نهایی محصولات به زمان حداقل سه ماهه نیاز دارد. مثلا اگر در همین بازه زمانی که قیمت ارز پایین است ثبت سفارش انجام دهیم، حداقل سه ماه بعد آن سفارش را تحویل می‌گیریم.

مستوفی با انتقاد از سودجویی برخی افراد از نوسانات قیمت ارز خاطرنشان کرد: در کشور ما متاسفانه برخی افراد مواد اولیه خود را با ارز ارزان تهیه کردند اما به محض افزایش قیمت ارز، قیمت اجناس را بالا بردند که این موضوع به اعتماد مصرف‌کنندگان لطمه وارد کرد.

این عضو هیات نمایندگان همچنین از قیمت‌گذاری دستوری اجناس انتقاد کرد و گفت: اگر قیمت‌ها مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته بر اساس عرضه و تقاضا تعیین شود، برخی از مشکلات حل خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: مردم برای دیدن نتایج ملموس تغییرات قیمت به بازار، زمان دهند.

منبع: ایرنا