حذف کنکور در مجلس کلید خورد

گروه اجتماعی الف،   3980607066

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: طرح هفت محوری جدایی سنجش از پذیرش دانشجو برای اجرا طرفداران زیادی دارد.

ایرنا: «علیرضا سلیمی» درباره آخرین وضعیت طرح جدایی سنجش از پذیرش که مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی آن را در هفت محور به کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد داده است، ‌اظهارداشت:‌ این طرح در مراحل اولیه قرار دارد و در این کمیسیون  مورد بررسی قرار گرفته است.

وی این طرح را در حد یک ایده دانست و افزود: هدف طرح جدایی سنجش از پذیرش به دنبال حذف کنکور و راه اندازی سازمان ملی سنجش و پذیرش است. نماینده مردم محلات در مجلس خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این سازمان به معنای حذف سازمان سنجش آموزش کشور نیست بلکه ماموریت های آن تغییر می کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: کنکور نیازمند تغییرات جدی است و سنجش و پذیرش باید به دانشگاه ها واگذار شود. میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: این طرح در نوبت ارائه برای صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

طرح جدایی سنجش از پذیرش دانشجو با هدف کاهش فشار اضطراب و نگرانی بر روی داوطلبان ورود به دانشگاه و انتقاد از برگزاری چند ساعته آزمون تهیه شده است. این طرح به دنبال ادامه حذف کنکور در سایر رشته ها و مقاطع تحصیلی بوده و تاکید دارد یک سازمان ملی سنجش و پذیرش باید راه اندازی شود.

جدایی نظام سنجش از پذیرش، برگزاری چند باره آزمون در طول سال، استناد به سوابق تحصیلی به ویژه در دوران متوسطه، محوریت دانشگاه‌ها برای پذیرش دانشجو، اولویت دادن به سنجش و پذیرش مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، اصلاح سهمیه‌ها با ساماندهی آن‌ و اولویت دادن به بومی گزینی، همچنین سرعت در اجرایی شدن این ایده از مباحث مد نظر پیش نویس طرح مرکز پژوهش های مجلس اسلامی شورای اسلامی است.

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی این طرح را خردادماه امسال به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ارائه کرد.

این طرح بیشتر بر جدایی سنجش از پذیرش تاکید دارد و در حالت عادی دانشگاه‌ها در فضایی که از آن بی‌اطلاع هستند یک سری دانشجو برای پذیرش دریافت می کنند.

اظهارات وزیر علوم

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیش از این درباره پیشنهاد هفت محوری مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی برای کنکور، اظهارداشت: بر اساس این طرح اگر کمرنگ شدن نقش سازمان سنجش آموزش کشور به هر شکلی مطرح شود باید جایگزینی در نظر گرفته شود. در این زمینه لازم است جایگزینی سازمانی شبیه به سازمان سنجش آموزش کشور یا افزایش استقلال دانشگاه ها صورت گیرد.

وی ادامه داد: طرح هفت محوری مرکز پژوهش های مجلس باید به استقلال دانشگاه ها در سنجش و پذیرش دانشجو توجه بیشتری نشان دهد و در صورت کمرنگ شدن نقش سازمان سنجش، سازمان دیگری جایگزین شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در مورد استقلال دانشگاه ها در سنجش و پذیرش دانشجو، خاطرنشان کرد: سال گذشته برای تعدادی از کد رشته محل ها امکان ثبت نام مستقیم دانشجو در سایت های دانشگاه ها فراهم شد اما داطلبان استقبال زیادی نکردند.