وساطت برای دو نماینده متهم/ لطفا کمی هم به فکر جایگاه مجلس باشید

گروه سیاسی الف،   3980606191 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

با بازداشت دو نماینده مجلس و قرار وثیقه 10 میلیارد تومانی، برخی از همکاران آنها تلاش داشتند تا با مطرح کردن مسائلی مانند مصونیت پارلمانی و انتقام گیری شخصی، قوه قضائیه را از بررسی اتهامات آنها منصرف کند. اما قوه قضائیه در دوره جدید تاکنون ثابت کرده در برخورد با فساد با هیچ فردی مماشات نمی کند.

وساطت برای دو نماینده متهم/ لطفا کمی هم به فکر جایگاه مجلس باشید

به گزارش الف، از زمان بازداشت دو نماینده مجلس شورای اسلامی بدلیل  اخلال در بازار خودرو، برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم و غم خود را صرف دفاع از دو نماینده همکار خود کرده‌ اند.

البته انجام چنین رفتارهایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره دهم مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز در اتفاقات دیگری این گونه رفتار شده بود. مثلاً در ماجرای درگیری محمدباسط درازهی با کارمند گمرک نمایندگان حتی پیگیر استیضاح وزیر اقتصاد، عزل رئیس گمرک، برخورد با فیلمبردار، برخورد با فردی که نماینده را از گمرک بیرون کرده بود و .... شده بودند.

در مورد اخیر، بعد از آنکه هیات نظارت مجلس شورای اسلامی محمد عزیزی و فریدون احمدی را تبرئه کرد و اعلام شد اقدام آن خارج از حیطه وظایف نمایندگی شان نبوده، همکاران آنها نیز به تکاپوی بسیار افتادند تا ثابت کنند اقداماتی که انجام داده اند مرتبط با وظایف نمایندگی بوده و امری رایج و مرسوم است. حتی عنوان شد برای پیگری موضوع، هیئت رئیسه مجلس با رئیس قوه قضائیه هم دیدار داشته و قرار شده فعلاً این افراد در جلسات مجلس و کمیسیون حضور پیدا کنند.

در این باره احمد امیرآبادی عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به جزئیاتی از جلسه اخیر تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس با رئیس قوه قضائیه گفت: چندی پیش مقرر شد با تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس، بنده، آقایان پزشکیان و یوسف‌نژاد به ریاست آقای پزشکیان نزد آقای رئیسی جلسه داشته باشیم که این جلسه در روزهای اخیر برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

جزئیات دیدار هیأت رئیسه مجلس با رئیسی درباره نمایندگان بازداشتی

توکلی: تبانی در خرید ۶ هزار خودرو و چند صد کیلو طلا وظیفه نمایندگی است؟/ علت دفاع از نمایندگان بازداشت شده چیست؟

امیرآبادی با بیان اینکه در این جلسه درباره دو نماینده بازداشتی نیز مباحثی مطرح شد، اظهار داشت: دادگاه به جرم دو نماینده متهم رسیدگی می‌کند و قرار شد که طبق قانون به وظایف نمایندگی‌شان ادامه دهند، این نمایندگان هنوز متهم هستند، باید از خودشان دفاع کنند، شاید اصلا تبرئه شوند، اگر چنانچه اینها مجرم شناخته شدند و رأی هم برایشان صادر شد، می‌‌توانند به دوره نمایندگی‌شان ادامه دهند و بعد از اتمام دوره نمایندگی‌شان به جرم‌شان رسیدگی می‌شود.

البته می توان این سوال را از آقای امیرآبادی مطرح کرد اگر این دو نماینده مجرم شناخته شدند چگونه می توانند به وظایف نمایندگی خود ادامه دهند؟! چرا که طبیعتاً صلاحیت و شایستگی خود را برای ماندن در مجلس از دست داده اند و باید مجازاتشان اجرا شود.

 موضع گیری عجیب نائب رئیس درباره بازداشت دو نماینده

البته موضع گیری هئیت رئیسه و نمایندگان مجلس صرفاً به احمد امیرآبادی خلاصه نمی شود و  نائب رئیس اول مجلس از این مسئله فراتر رفت و تلویحاً قوه قضائیه را به انتقام گیری از نماینده زنجان با صدور حکم سنگین برای وی متهم کرد.

مسعود پزشکیان در اظهاراتی عجیب  مدعی شد بدلیل این که قبلاً یکی از این نمایندگان علیه قوه قضائیه صحبت کرده «پدر او را درمی آورند».

نائب رئیس اول مجلس به تابناک گفت: به باور من، در حق این دو نفر ظلم شده است. قوه قضاییه به جای اینکه دستگیر کند و آبروی فرد را ببرد، یک محاکمه علنی تشکیل دهد و اتهامات را مطرح و بعد هم حکم را بر اساس عدالت صادر کند.

وی افزود: احمدی علیه قوه قضاییه سخنرانی داشته، شما بروید و کلیپ آن را پیدا کنید و ببینید. به نظر من، به خاطر همین نطق پدر او را درمی‌آورند.

پزشکیان مدعی شد «آخرش را هم خواهید دید که چیزی از آن درنخواهد آمد».

چنین رفتارهایی از نمایندگان بیش از آن که کمک کننده به جایگاه مجلس باشد تاثیر منفی بر افکار عمومی خواهد گذاشت. از آقای پزشکیان انتظار می رود بر اساس عدالت و انصاف و بررسی واقعیت و بدور از مسائل بخشی و محلی اظهارنظر کنند.

این موضع گیری ها در حالی اتخاذ می شود که حتی سخنگوی هیات نظارت روز یکشنبه با اشاره به پرونده دو نماینده، ماجرا را این گونه روایت می کند:  «حسب اظهارات متهمان فوق، آقایان نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن [ احمدی و عزیزی] مجلس از نفوذشان برای این انعقاد قرارداد بهره بردند و پس از پایان مدت قرارداد و عدم تمدید آن و استقرار تیم جدید در سایپا یکی از این نمایندگان با حضور در سایپا خواهان تمدید این قرارداد شده و حتی مدیرعامل را تهدید به استیضاح وزیر صنعت کردند»

قانون اساسی چه می گوید؟

نمایندگان در حالی تلاش دارند تا نمایندگان را تافته جدا بافته از مردم بدانند که صراحتا اصل ۸۶ قانون اساسی، که به مصونیت قضائی نمایندگان مجلس اشاره دارد آن را محدود به اظهارنظر و رای کرده است. در این اصل آمده است:« نمايندگان مجلس در مقام ايفاي وظايف نمايندگي در اظهارنظر و رأي خود كاملاً آزادند و نمي‌توان آنها را به سبب نظراتي كه در مجلس اظهار كرده‌اند يا آرايي كه در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود داده‌اند تعقيب يا توقيف كرد».

همچنین اصل نوزدهم و بیستم ذیل حقوق ملت هیچ نوعی تبعیض بین افراد جامعه را مورد پذیرش قرار نداده است. در اصل نوزدهم آمده است« ‎‎‎‎‎مردم‏ ایران‏ از هر قوم‏ و قبیله‏ که‏ باشند از حقوق‏ مساوی‏ برخوردارند و رنگ‏، نژاد، زبان‏ و مانند اینها سبب‏ امتیاز نخواهد بود».

در اصل بیستم هم اشاره شده« همه‏ افراد ملت‏ اعم‏ از زن‏ و مرد یکسان‏ در حمایت‏ قانون‏ قرار دارند و از همه‏ حقوق‏ انسانی‏، سیاسی‏، اقتصادی‏، اجتماعی‏ و فرهنگی‏ با رعایت‏ موازین‏ اسلام‏ برخوردارند».

بیشتر بخوانید:

نامه توکلی به لاریجانی: نمایندگان متهم به فساد را از ورود به مجلس منع کنید

نکته جالب آنجاست که دو روز قبل احمد توکلی در نامه ای به علی لاریجانی ، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرده بود در کشورهای غربی وقتی مسئولی متهم به فساد مالی می شود بلافاصله استعفا می‌دهد یا وادار به استعفا می‌شود سپس رسیدگی آغاز می‌گردد... چرا که احتمال دارد فردی که متهم به خیانت مالی است در موضع قدرت باشد برای از بین بردن اسناد مربوط یا جعل اسناد تازه یا لابی بین صاحبان قدرت تواناتر است و ممکن است سیر رسیدگی قضایی را مخدوش سازد.

لذا این که تلاش می شود فرایند بررسی به اتهامات نمایندگان جدای از کل جامعه عنوان شود قطعا مغایر با قانون اساسی است. بالطبع اگر هر کدام از نمایندگان مجلس مرتکب جرمی شوند با آنها نیز همانند مردم عادی برخورد می شود. حتی این جرم می تواند در اظهارنظر نماینده رخ دهد؛ چرا که ممکن است یکی از نمایندگان در سخنان خود مبادرت به توهین به یک شخصیت حقوقی نماید بالطبع آن حرف هرگز نمی تواند مصداق ایفای وظایف نمایندگی باشد.