روایت عباس عبدی از معضل بزرگ اصولگرایان/ دلیل انتقاد پناهیان از ظریف/ بهزاد نبوی: در مجالس قبلی هم رانت‌خواری اتفاق می‌افتاد

گروه سیاسی الف،   3980606142 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار مهمی در رسانه ها در حوزه های مختلف منتشر می شود. بعضاً این اخبار توسط خبرگزاری ها و رسانه ها مورد توجه قرار می گیرد و تحلیل می شود اما ممکن است برخی از اخبار چندان دیده نشود. الف در نظر دارد بسته خبری ویژه ای را منتشر نماید که اخبار مهم آن روز به صورت خلاصه جمع آوری شده و مخاطبان می توانند برای اطلاع کامل تر درباره آن موضوع به اصل خبر مراجعه کنند.

روایت عباس عبدی از معضل بزرگ اصولگرایان/ دلیل انتقاد پناهیان از ظریف/ بهزاد نبوی: در مجالس قبلی هم رانت‌خواری اتفاق می‌افتاد

روایت عباس عبدی از معضل بزرگ اصولگرایان

عباس عبدی در اعتماد نوشت: «اين روزها و در پي درخواست پناهندگي يك روزنامه‌نگار شاغل در رسانه‌هاي اصولگرا از كشور سوئد، سر و صداي زيادي در ايران پيش آمد و برخي اصلاح‌طلبان فرصت را غنيمت شمرده و براي حال‌گيري از طرف مقابل، او را اصولگرا معرفي كردند به ويژه اينكه مورد اعتماد برخي از اصولگرايان تندرو بود. يك روزنامه اصولگرا هم سعي كرد كه با ارايه شواهدي از گذشته ثابت كند كه او اصلاح‌طلب است!...

قطعا يك انسان با معيارهاي شناخته شده اصولگرايي نمي‌تواند چنين رفتاري را كند. حل نزاع در جاي ديگري است. اينكه چرا يك نفر كه اصولگرا نبوده و نمي‌توانسته اصولگرا هم باشد، به راحتي مي‌تواند نزد اين جماعت خود را اصولگرا جا بزند و به زندگي رياكارانه خود ادامه دهد؟ مساله مهم ظرفيت پذيرش دو‌رويي و رياكاري در يك جناح است! اين مساله خطرناك‌تر از اين است كه وي صادقانه اصولگرا بوده و حالا مرتكب خطايي شده است. اگر او اصولگرا بوده و اكنون پناهنده شده اين فقط يك انحراف فردي است ولي اگر او نفوذي بوده در اين صورت با يك انحراف نظام‌مند مواجهيم. اين نشان مي‌دهد كه آن جناح يا حداقل بخشي از آنان، اين ظرفيت را دارند كه افراد در آنان نفوذ كنند و با ظاهرسازي از نعمت‌هاي حضور در آنجا بهره‌مند شوند و در موقع مناسب نيز ماهيت خود را نشان دهند.»

عبدی در ادامه با ذکر مثال تفاوت حجاب برنده مسابقه عصر جدید در تلویزیون و خارج از آن نتیجه می‌گیرد: «مساله نهادهاي اصولگرا، وجود جاسوس يا پناهنده يا فاسد يا حتي منحرف در آنها نيست، بلكه مساله اصلي وجود ظرفيت زياد آنان براي حضور افراد غير‌اصولگرا در پوشش اصولگرايي است. چون گذاشتن ريش و سفت كردن روسري و بستن دگمه يقه و به‌ كار بردن كلماتي مجيزگونه براي پوشيده ماندن ماهيت واقعي آنان كافي است و البته اين رياكاري براي افراد منافع زياد و هزينه‌هاي كم به همراه دارد.»

***

بهزاد نبوی: در مجالس قبلی هم رانت‌خواری اتفاق می‌افتاد

بهزاد نبوی درباره سوءاستفاده نمایندگان مجلس به انصاف‌نیوز گفت: «در مجلس‌های قبلی هم معامله‌گر داشته‌ایم. نماینده‌ای در یکی از مجالس قبلی، ده‌ها بار وزیر صنایع و معادن را با سوال به مجلس کشاند و عمده سوالاتش هم راجع به شرکت ایران خودرو بود. مدیرعامل شرکت ایران خودرو در آن مقطع با من آشنا بود، یکبار که در این آمد و شدهای وزیر به مجلس همراه او آمده بود، پرسیدم که «فلان نماینده با تو چه مشکلی دارد که روزی یک سوال از وزیر در مورد ایران خودرو می‌کند؟»؛ گفت: «خدا شاهد است که تا بحال بیش از ۱۶۴ نفر را برای استخدام به من معرفی کرده و من نمی‌توانم این تعداد را استخدام کنم، مشکلش این است!»

فکر نکنید این مجلس، اولین مجلسی است که در آن رانت‌خواری و از این دست مسایل اتفاق می‌افتد؛ متاسفانه در مجالس قبلی هم داشتیم؛ البته در آن حد گسترده‌ای هم که حرفش را می‌زنند، نه در این مجلس داریم و نه در مجالس قبلی داشتیم.

یکی از این افراد که بعضا در VOA صحبت می‌کند خیلی زود در مجلس راه‌های رانتخواری و… را یاد گرفت، جزو اصلاح طلبان هم بود. اما کل مجلس که این نیست. تا وقتی در کشور ما دموکراسی نهادینه نشود، احزاب نیرومند واقعی ایجاد نشوند، وضع چنین است؛ درحال حاضر شاید چند صد حزب داریم که خیلی از آنها فقط خود شخص است و شاید اقوام نزدیکش! حزب فقط یک سکوی پرش و یک وسیله است برای اینکه بتواند مقام و امکاناتی در اختیار بگیرد.

شما باید ۱۰۰ سال دموکراسی مستمر را پشت سر بگذارید تا احزاب قابل قبولی ایجاد شوند و در سایه‌ی این احزاب نامزدهایی که فقط به دنبال منافع ملی هستند به مجلس بروند. بسیاری از نماینده‌ها و حتی سیاسی‌های‌مان دنبال منافع ملی نیستند؛ برایشان رسیدن به پست و مقام ارجحیت دارد و اینکه چه به‌روز ملت و کشور می‌آید اهمیتی ندارد؛ به این دلیل که ما هنوز تجربه‌ی دموکراسی و تحزب‌مان کم است. بنابراین باید زمان بگذرد تا بتوانیم این روند را طی کنیم. به شرط اینکه دموکراسی تداوم داشته باشد، اگر چهار روز بستند و خفه کردند و بعد دوباره باز کردند، این دوباره از صفر شروع کردن است و برای رسیدن به آن مرحله‌ای که اشاره کردم تداوم دموکراسی لازم است.»

***

مخالفت پزشکیان با شفافیت مجلس

مجلس در روز یکشنبه به فوریت طرحی برای شفافیت مجلس رای نداد. مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال ایرنا مبنی بر علت رای نیاوردن چندین باره طرح شفافیت عملکرد نمایندگان در مجلس شورای اسلامی گفت: بارها گفته ام، شفافیت در داده پولی هست، نه در رای و حرف. من حرفم این است که چرا کسی نسبت به پول‌هایی که اختلاس می‌شود، حساس نیست؟

نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی، هدف طرح کنندگان موضوع شفافیت آرای نمایندگان را سیاسی دانست و تاکید کرد: اگر این قوانین[قوانینی مثل قانون الزام کد پستی، کد ملی، کاداستر، شفافیت اطلاعات مالیاتی] اجرا شود، منجر به شفافیت در داده خواهد شد و با شفافیت در داده است که می‌توان جلوی دزدی را گرفت. نه این که نماینده را مجبور کنید جوری حرف بزند که شما خوشتان بیاید، اما در خفا کار دیگری کند!

پزشکیان افزود: برای چه می‌خواهند رای ها را بدانند؟ چرا می خواهند آرا شفاف شوند؟ آنها می‌خواهند بدانند کدام نمایندگان مثلا با برجام موافق یا مخالف است و بعد بروند در رسانه ملی برجام و FATF را آنگونه که خودشان دلشان می‌خواهند توجیه کنند، نه آن طور که هست و اینگونه ابزار فشاری بر مخالفان خود ایجاد کنند. اگر ما دراین ادعا که خواهان شفافیت هستیم صداقت داریم، پس اجازه دهیم همه نظرات و عقاید به صورت شفاف در رسانه‌ها، صدا و سیما و سایر تریبون‌ها آزادانه بحث شود. چرا جلوی این مسئله گرفته شده است؟

پزشکیان این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که دوشنبه نظر دیگری داشت. پزشکیان دوشنبه در پی بازداشت دو نماینده به تابناک گفته بود: تا زمانی که شفافیت در روند داده‌ها درست و اصلاح نشود، (منظور از شفافیت، شفافیت، مالی، سیاسی و جناحی است) می‌توان هر کسی را به جرم خودرو و بردن، متهم کرد و افرادی را هم که تخلف و اتفاقا اختلاس کلان کرده اند ـ اما چون روابط دوستانه با برخی افراد دارند ـ مصون نگاه داریم؛ نمونه آن پرونده‌های خصوصی‌سازی است که در آن افرادی را دستگیر کرده اند که غیر قابل انعطاف‌ترین مدیر بودند، ولی چون معامله نکرده، دستگیر شده و الان در زندان هستند و جالب‌تر آنکه محاکمه هم نشده اند!

به نظر می‌رسد همین دو مصاحبه بهترین دلیل برای ضرورت شفافیت است. اینکه یک نماینده پس از سه دوره، خودش هیچ فعالیتی برای بسط شفافیت انجام ندهد و با شفافیت هم به بهانه‌های سیاسی مخالفت کند و در عین حال شفافیت را راه‌حل مشکلات بداند، خود بهترین دلیل برای لزوم شفاف‌سازی فعالیت نمایندگان است.

مردم باید بدانند آقای پزشکیان در این دوازده سال به چه طرح‌ها و لوایحی رای داده‌اند و با چه طرح‌هایی مخالفت کرده‌اند که اکنون در مقام مدعی می‌نشینند. ایشان در برابر تخلفات و مهمتر از آن جلوگیری از بروز تخلف با قانونگذاری درست، تاکنون چه اقدامی انجام داده‌اند؟ اگر همه چیز شفاف باشد نماینده‌ای پس از دوازده سالمتوجه می‌شود باید پاسخگوی عملکردش باشد و به خود حق نمی‌دهد در مقام مدعی بنشیند.

***

انتقاد پناهیان از ظریف

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه دوم شهریورماه در جمع فعالان فرهنگی سیاسی دانشگاه‌های کشور در مشهد گفت: آقای ظریف مرد بسیار بزرگیست در نگفتن سخنان حقی که نمی‌شود نگفت؛ در کشور ما یک تظاهرات نمایشی با حمایت عوامل بیگانه راه می‌افتد فورا بیانیه می‌دهند و هیاهو می‌کنند ولی آقای ظریف به فرانسه می‌رود و یک جمله درباره اعتراضات واقعی مردم و عدم مقبولیت رئیس جمهور فرانسه که در تاریخ آن بی‌نظیر است حرفی نمی‌زند.

حجت‌الاسلام پناهیان پیشنهاد کرد: اگر قوه قضائیه بعد از مبارزه با فساد، کار خود را تمام شده نبیند و مدیرانی را که با تصمیم نگرفتن یا بد تصمیم گرفتن کشور را می‌خوابانند مواخذه کند، دیگر دعوای سیاسی نخواهیم داشت و بی‌عرضه‌ها روی کار نمی‌آیند، چرا که در چنین شرایطی هر کسی توان ورود به عرصه سیاست را نخواهد داشت و هر کس هم که وارد شد دربه در دنبال جوانان می‌گردد تا جوانان را به کار گیرد و قوی کار کند.

بیشتر بخوانید:

پناهیان: گام بعدی قوه قضائیه محاکمه مدیران ناکارآمد باشد

***

اخبار ضد و نقیض درباره استعفای رئیس جمعیت هلال احمر

تابناک نوشت: اکنون یک هفته از بازداشت «علی فرجی» مدیرعامل سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر می گذرد و این سازمان همچنان بدون رئیس اداره می شود. در ادامه برخورد با عوامل متخلف در سازمان تدارکات پزشکی هلال احمر، نامبرده توسط یکی از نهادهای ضابط قوه قضائیه بازداشت شد. «ح. ا.» که گفته می شود، یکی از سفرای افتخاری است طی سال های اخیر از طریق نفوذ و شبکه سازی توانسته بود اعتماد برخی مدیران هلال احمر را جلب و به عنوان وارد کننده دارو و تجهیزات پزشکی خود را مطرح نماید.

امروز همچنین خبرهایی در برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی مبنی بر استعفای «علی اصغر پیوندی» رئیس جمعیت هلال احمر منتشر شد که مورد تأیید قرار نگرفت. هرچند گفته می شود، احتمال دارد تا آخر هفته جاری این اتفاق بیفتد؛ در غیر این صورت نامه ای خطاب به رئیس جمهور در مورد تخلفات هلال احمر نوشته شده که منتشر خواهد شد.

اواخر سال گذشته، اخباری در خصوص فعالیت‌های غیر شفاف برخی نهادهای وابسته به جمعیت هلال احمر در رسانه ها منتشر شد. در همین راستا، شورای عالی هلال با ورود به این موضوعات محدودیت هایی را برای فعالیت های اقتصادی این سازمان ایجاد کرد.