خروج اروپایی‌ها از برجام همزمان با آمریکا، اما بدون هزینه !

ناصر ایمانی،   3980606098 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
خروج اروپایی‌ها از برجام همزمان با آمریکا، اما بدون هزینه !

اگر بخواهیم‌ قضاوتی در خصوص‌مواضع اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها درخصوص برجام داشته باشیم واقعیت این است که مواضع‌اروپایی ها به مراتب بدتر و خبیثانه تر از آمریکایی‌ها بوده است.

ترامپ یک سال پیش رسما از برجام خارج شد و آشکارا و شفاف تمامی تحریم‌های قبلی علیه ایران را مجدداً احیا کرد و خواستار عدم نفوذ ایران در منطقه و برچیدن صنایع موشکی دوربرد ایران شد علاوه بر آن رسما اعلام کرد که محدودیت های زمانی مطرح در برجام را قبول ندارد و باید مجدداً در خصوص برجام مذاکره با ایران را آغاز نماید.

ایالات متحده آمریکا با صراحت تمام امضای دولت قبلی آمریکا را پاره کرد و بر خلاف قطعنامه صریح شورای امنیت سازمان ملل متحد ، تمامی تعهدات خود را نقض کرد اما موضع اروپایی ها جالب توجه است.

آنان دقیقا تمامی تحریم های ترامپ علیه ایران را به طور کامل اجرا کردند و از هرگونه همکاری با ایران برای خرید نفت و مبادلات بانکی و غیره، خودداری نمودند حتی پروازهای هواپیماهای مسافری خود به ایران را نیز قطع کردند .

اروپایی‌ها به طور سریع تمامی مواضع غیرحقوقی آمریکایی‌ها علیه ایران در زمینه نقش منطقه‌ای ایران و محدودیت‌های صنایع موشکی ایران را نیز تکرار کردند، اما در برجام باقی ماندند!!

در واقع در صحنه عملی و سیاسی مواضع اروپایی ها کاملاً منطبق با آمریکا بود با این تفاوت که آمریکا به صراحت مواضع خود را اعلام کرد و هزینه آنان را هم پرداخت. اما اروپایی‌ها به بهانه اینکه نمی توانند جلوی آمریکا ایستادگی کنند همان اقدامات را انجام دادند اما هزینه آن را هم پرداخت نکردند زیرا از برجام خارج نشدند!

پرواضح است که این استدلال اروپایی‌ها که قادر به ایستادگی در مقابل آمریکا نیستند به دلایل متعدد غیر قابل قبول است.

در غیر این صورت باید بپذیریم که اروپا هیچ هویت سیاسی در صحنه بین الملل ندارد .واقعیت این است که اروپایی‌ها زیرکانه تصمیم گرفتند که با تمامی مواضع آمریکا علیه ایران همراهی نمایند بدون اینکه هزینه سیاسی آن را پرداخت کنند.