در گفت‌وگو با الف؛ لیلاز: دستاورد دولت افزایش قدرت خرید توده‌های فقیر جامعه بود/ روحانی باید برای مقابله با تحریم‌ها و اصلاح ساختار اقتصادی قاطعانه‌ عمل کند

  3980605109 ۳۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس اقتصادی شاخص‌ترین دستاورد دولت تدبیر و امید را افزایش قدرت خرید توده‌های فقیر جامعه می‌داند و می‌گوید: روحانی بایستی در حوزه تصمیم‌گیری‌های سخت اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها و در جهت اصلاح ساختار اقتصادی ایران قاطعانه‌تر و سریع‌تر عمل کند.

لیلاز: دستاورد دولت افزایش قدرت خرید توده‌های فقیر جامعه بود/ روحانی باید برای مقابله با تحریم‌ها و اصلاح ساختار اقتصادی قاطعانه‌ عمل کند

سعید لیلاز، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با الف، با ارزیابی عملکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید، گفت: عملکرد دولت آقای روحانی را باید به دو دوره قبل و بعد از دی ماه سال ۱۳۹۶ تقسیم کرد که در دوره قبل از دی ماه ۹۶ در پیشبرد اهدافش موفق بود زیرا توانست در مدت ۴سال در جهت بهبود قدرت خرید مردم اقدام کند؛ علاوه بر آن در حوزهای اقتصاد کلان موفق شد رشد منفی ۶.۸درصد در سال ۹۱ را مثبت کرده و نرخ تورم را از بالای ۳۵ درصد به حدود ۹درصد در سال۹۶ رساند؛ همچنین به‌طور متوسط سالانه بیش از ۵۰۰هزار شغل جدید ایجاد کرد.

افزایش ۳۰درصدی قدرت خرید/ تحریم‌ها ۶۰ میلیارد دلار درآمد ارزی کشور را کم کرد

وی با بیان اینکه در تمام ۶ سال گذشته افزایش حداقل دستمزد کارگران کمتر از نرخ تورم نبود، ادامه داد: شاخص‌ترین دستاورد روحانی افزایش قدرت خرید توده‌های فقیر جامعه که کاملا از دست رفته بود، است به طوری که بین سال‌های ۹۲ تا ۹۶ تقریبا ۲۵ تا ۳۰درصد به قدرت خرید کارگران، کشاورزان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اضافه شد.

لیلاز بیان کرد: بعد از اعتراضات و ناآرامی‌های دی ماه ۹۶ که ناشی از اختلافات درونی حاکمیت و درگیری جناح‌های مختلف بود، دولت آقای روحانی رویکرد متفاوتی در پیش گرفت و محافظه‌کارانه‌تر اقدام می‌کرد و این ناآرامی‌ها تا حدودی به سیاست‌های دولتی آسیب زد؛ بلافصله در پی این اعتراضات، تحریم‌های ایالات متحده بر ایران تحمیل شد که اقتصاد را از مدار خودش خارج کرد.

لیلاز در ادامه با اشاره به تحریم‌ها و سردرگمی اولیه دولت در مواجه با آن، گفت: دولت آقای روحانی در ابتدا حجم واقعی فشارهای آمریکا را دست کم گرفته بود در حالی که می‌توانست در برابر تحریم‌ها از اختیارات اقتصادی که دارد، بیشتر استفاده کند که نکرد و این انتقاد جدی به دولت وارد است. آقای روحانی بایستی در حوزه تصمیم‌گیری‌های سخت اقتصادی برای مقابله با تحریم‌ها و در جهت اصلاح ساختار اقتصادی ایران قاطعانه‌تر و سریع‌تر عمل کند، اقداماتی مثل اصلاح مصرف انرژی و یا توزیع یارانه غیرنقدی به مردم که اگر این تصمیات را می‌گرفت امروز موفق‌تر بود.

وی با اشار به مشکلات اقتصادی، تاکید کرد: امروز به اصلاحات ریشه‌ای‌تری نیاز داریم هر چند این اصلاح دردناک و حتی ممکن است خطرناک باشد ولی گزینه دیگری وجود ندارد و  انجام آن به استحکام ما در برابر آمریکا اضافه خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: شورش‌های دی ماه ۹۶ باعث شد آقای روحانی ۳۳هزار میلیارد تومان پول پرقدرت بابت بدهی موسسات مالی و اعتباری که به ارکان قدرت هم وصل بودند، به جامعه تزریق کند. این مبلغ معادل ۱۴درصد کل نقدینگی تاریخ ایران یعنی ۲۵۵ هزار میلیارد تومان ایجاد کرد و عامل اصلی ایجاد تورم لجام گسیخته سال ۹۷ شد؛ همچنین بازگشت تحریم‌ها که در تاریخ بی‌سابقه بوده ۵۰ الی ۶۰ میلیارد دلار از درآمدهای ارزی کشور، حاصل از صادرات نفت را کم کرد.


دروان سخت و گسست  اقتصادی را پشت سر گذاشتیم/ نرخ تورم رو به کاهش است

وی با اشاره به اینکه سیل فرودین ماه امسال باعث از بین رفتن دو درصد تولید ناخالص داخلی ایران شد، افزود: سیل امسال در کنار اعتراضات دی ماه ۹۶ و تحریم‌ها به‌تنهایی می‌توانست ساختار اقتصادی اجتماعی سیاسی هر کشوری را متلاطم کند که خوشبختانه سیاست‌های دولت و انسجام درونی نظام جمهوری اسلامی و نیروی انقلاب اسلامی ثبات سیاسی- اجتماعی ایران را حفظ کرد به گونه‌ای که امروز ادعا می‌کنم بخشی اصلی بحران اقتصادی ناشی از تحریم‌ها را پشت سرگذاشیتم یعنی تحریم‌ها دیگر نمی‌تواند زیان تعیین کننده‌ای بر اقتصاد ایران و ساختار اجتماعی وارد کند.

لیلاز بیان داشت: از اواخر بهار امسال دروان سخت و گسست و شکست وحشتناک اقتصادی را پشت سر گذاشتیم زیرا  اکنون نرخ تورم روبه کاهش است و پیش‌بینی می‌شود نرخ متوسط تورم از ۴۲درصد مرداد ماه، به کمتر از ۳۰ درصد در پایان سال برسد. همچنین سال گذشته سقوط رشد اقتصادی منفی ۴درصد را داشتیم که با رشد تولید امسال مقدار زیادی از آن جبران خواهد شد.