بازیچه شدن ۸ میلیون‌ کاربر در گوگل‌پلی

مهتاب جهاندار، گروه فناوری الف،   3980605042

حجم‌ انبوهی از نرم‌افزارها و بازی‌هایی که برای اندروید موجود هستند؛ در واقع نرم‌افزارهای ‌تبلیغاتی می‌باشند که در نقش‌های دیگر راهشان را در دستگاه هوشمند اندرویدی شما پیدا می‌کنند.

بازیچه شدن ۸ میلیون‌ کاربر در گوگل‌پلی

به گزارش الف، ده‌ها برنامه تبلیغاتی هستند که با پوشش نرم‌افزارهای ویرایش عکس در گوگل‌پلی حضور دارند و بسیاری از بازی‌ها در واقع طرح‌هایی هستند برای اینکه سازندگان بتوانند از طریقشان تبلیغات خود را به مصرف‌کنندگان برسانند و محصولاتشان را توسط برنامه‌های مختلف با این طرح‌ها رواج می‌دهند و از این روش پول زیادی کسب می‌کنند.

طبق‌ گفته‌های شرکت امنیتیTrend Micro، حدود ۸۵ میلیون نرم‌افزار بیش از ۸ میلیون بار در گوگل‌پلی دانلود شده‌اند که تا آن موقع توسط فروشگاه نرم‌افزاری App Store حذف شده بودند.

بیشتر اوقات این برنامه‌های تبلیغاتی به‌صورت مستقیم بر روی دستگاه‌های هوشمند کاربران اجرا نمی‌شوند، بلکه با سکوت در پشت پرده‌ی دیگر نرم افزارها به کار خود ادامه می‌دهند و بدون اطلاع کاربر برای سازندگان خود سرمایه انبار کرده و پول بدست می‌آورند.

طبق بررسی‌های صورت گرفته توسط محققان؛ یکی از مهندسان تهدیدات موبایل شرکت Trend Micro گفته است: "این دسته از برنامه‌ها جدا از اینکه از تبلیغاتشان نمی‌توان جلوگیری کرد؛ بلکه روش‌هایی دارند برای اینکه بدون اطلاع کاربر در مواقع لازم فعالیت خود را انجام دهند."

محققان دریافتند که این برنامه‌ها حدود نیم‌ساعت بعد از نصب خنثی بوده و در سکوت به‌سر می‌برند.

اما بعد از این تاخیر، آیکونشان مخفی شده و آیکون دیگری جایگزین آن خواهد شد.

و این امر موجب می‌شود که وقتی کاربر قصد حذف کردن آن‌ها را داشته باشد، توسط این آیکون ساخته شده، از نرم افزار محافظت خواهد شد و نمی‌توان از طریق صفحه‌نمایش اینگونه از برنامه‎ها را به جایگاهUninstall  برد و از شرشان خلاص شد.

Xu همچنین اضافه کرد: "این تبلیغات به‌صورت تمام‌صفحه به نمایش در می‌آیند."

"کاربران تا زمانی که تبلیغ مورد نظر به اتمام نرسیده و گزینه بستن آن فعال نشده است، مجبورند که تمام و کمال پای آن نشسته و منتظر بمانند و راه دیگری برای بستنشان وجود ندارد."

بر اساس گفته‌های محقق؛ وقتی قفل برنامه باز می‌شود، تبلیغات بر روی صفحه‌نمایش اصلی کاربر نشان داده می‌شوند. همچنین طوری طرح ریزی شده‌اند که یک تبلیغ مشابه را به‌صورت مکرر نشان نداده و از تکرار یک مورد جلوگیری خواهند کرد.

از همه بدتر این است که تنظیم کننده قادر است فواصل پنج دقیقه‌ای پخش تبلیغات را از راه دور دستکاری کند و می‌تواند موجب شود که کاربر در مدت زمان کوتاه‌تر با تبلیغات بیشتری روبه رو شود.

Trend Micro لیستی از این دسته از برنامه‌ها را ارائه داد که شامل؛ Super Selfie Camera،Coz Camera ، Pop Camera و One Stroke Line Puzzle می‌باشد که همگیشان میلیون‌ها بار توسط کاربران مختلف دانلود شده‌اند و افراد زیادی از آن‌ها استفاده کرده‌اند.

برای کاربرانی که قصد دانلود این نرم‌افزارها را داشتند یک راه شناخت خوبی وجود دارد: با اینکه این برنامه‌ها تعداد زیادی پنج ستاره و یک ستاره دارند، کاربر مورد نظر می‌تواند در بخش نقد و بررسی نرم‌افزار، کامنت‌هایی بسیاری راجع‌به تبلیغات زیاد مشاهده کند که خود روش مناسبی برای شناسایی این دسته از برنامه‌ها می‌باشد و در اکثر مواقع از نظرات ترسناک و شکایت‌آمیز کاربران می‌توان تشخیص داد که هدف اصلی این اپلیکیشن‌ها در واقع چیزی نیست که نشان می‌دهند.

گوگل نیز؛ جدا از حذف شدن این برنامه‌ها در گوگل‌پلی، در رابطه با پاکسازی کلی آن‌ها اظهار نظری نمی‌کند.