پیشنهادی درباره عناوین پول ملی در لایحه دولت

علی صمدی، گروه تعاملی الف،   3980605020
پیشنهادی درباره عناوین پول ملی در لایحه دولت

لایحه حذف چهار صفر از پول ملی کشور که از سوی دولت ارائه شده است مطابق تجاربی که از کشورهای دیگر خصوصا کشور همسایه ترکیه در این زمینه وجود دارد می‌تواند در تسهیل مبادلات اقتصادی و بازیابی نسبی و اسمی اعتبار پول ملی موثر باشد البته به شرط انکه مسئولان برنامه‌های معتبری برای حفظ ارزش پول ملی داشته باشند و مانند سالها و ادوار گذشته لحظه به لحظه از ارزش آن کاسته نشود.

دراین میان انتخاب نام«تومان» به عنوان واحد پول ملی اقدامی منطقی و قابل قبول است چه بنا به استدلال رئیس جمهور محترم این واژه از دیر باز در زبان مردم ایران عملا به عنوان واحد پول ملی به کار رفته و جا افتاده است اما اقدام قابل تامل انتخاب نام «پارسه» برای واحد پول خرد کشور است. این نام ناآشنا و غلطانداز به دلایل متعددی برای اطلاق به واحد پول خرد کشور نامناسب به نظر می‌رسد:

یک: درحالی که واحد آشنا و جا افتاده ای مانند ریال در تداول عام و فرهنگ اقتصادی کشور وجود دارد و مردم در طول سالیان دراز به صورت طبیعی آن را در جایگاه واحد پول خرد کشور استفاده کرده اند چه لزومی برای پیش کشیدن یک اسم عجیب و غریب وجود دارد؟ آیا عنوان ریال برای واحد پول خرد کشور اشکالی دارد؟

دو: واژه پارسه علاوه بر ساختار آوایی زمخت و غریب خود منتسب به یکی از اقوام ایرانی است و احتمال دارد انتخاب آن به عنوان واحد پول ملی موجب رنجش دیگر اقوام میهن اسلامی شود لذا کارکردی خلاف وحدت ملی خواهد داشت.

سه: حتی اگر پارسه را مانند آنچه در تداول بخشی از فرهنگ مردم مغرب زمین وجود دارد به کل سرزمین ایران نسبت دهیم باز نسبت دادن کل ایران به «پول خرد» ملی به نوعی وهن مفهوم کلان آن خواهد بود.

امیدواریم لایحه حذف چهار صفر از پول ملی در مجلس شورای اسلامی رای بیاورد و سرآغاز مبارکی برای تثبیت ارزش پول ملی به شمار آید و در نهایت با امعان نظر نمایندگان محترم «تومان» به عنوان واحد پول ملی و «ریال» به عنوان واحد پول خرد ملی تعیین شود.