فلاحت پیشه: مذاکرات وزیر خارجه در حاشیه گروه جی 7 شکستی برای دیپلماسی آمریکاست

گروه سیاسی الف،   3980605012

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حضور ظریف در حاشیه نشست گروه هفت را موفقیتی برای دیپلماسی جمهوری اسلامی و شکستی برای دیپلماسی آمریکا دانست و گفت که این حضور فراتر از برجام بوده است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر وزیر خارجه به فرانسه در حاشیه نشست گروه 7  گفت: دیپلماسی ایران در مقابل سیاست و راهبرد آمریکا درست است آمریکا به دنبال منزوی کردن ایران بود اما برای اولین بار دیپلماسی ایران تا کنار میز گروه هفت پیش رفت. این در تاریخ مناسبات بین المللی ایران بی سابقه است.

وی ادامه داد: ایران با دعوت و حرمت به فرانسه رفت. آمریکایی‌ها به رغم ابراز بی اطلاعی اولیه مجبور شدند بپذیرند که حضور ایران بدون نظر آنها نبوده است. این نخستین بار است چنین شرایطی می‌شود که یک سمت میز آمریکایی قرار دارد که فکر می‌کرد می‌تواند ایران را منزوی کند اما در سمت دیگر وزیر خارجه ایران است که به بزرگترین اجلاس قدرت‌ها می‌رود و مذاکرات تحت تاثیر قرار می‌گیرد. این موفقیتی است برای دیپلماسی جمهوری اسلامی  و شکستی برای دیپلماسی آمریکا لذا این حضور را فراتر از برجام می‌دانم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطر نشان کرد: ایران مناسبات تازه‌ای با دنیا ساماندهی کرده به ویژه دنیای که آمریکایی‌ها بیش از قبل در آن منزوی شده‌اند. این همان علت عصبانیت ترامپ است که به دنبالش موضع واحدی نگرفت بعد از اتخاذ چند موضع متفاوت اعلام کرد که مکرون نماینده آمریکا است. اینها همه به خاطر رفتارهای ایران است که باعث شده موضوع ایران در قالب یکجانبه گرایی آمریکا تعریض نشود. بازیگران دیگری در عرصه دیپلماسی وجود دارند که بخشی از آن مدیران شریف هستند لذا این موفقیتی برای جمهوری اسلامی است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه همچنین در مطلبی در صفحه توییتر خود نوشت: «هر گونه مذاکره هسته‌ای پیش از برداشتن گام سوم در ایران، نتیجه‌ای بهتر از بازی آمریکا با کره شمالی نخواهد داشت. ارزش مشوق‌های مکرون در حد یکسری پیش‌شرط‌های ناکافی است، نه نتیجه مذاکره احتمالی.»

یکشنبه گذشته وزیر خارجه در سفری از پیش اعلام‌نشده به فرانسه سفر کرد و در محل نشست گروه ۷ حضور یافت که سخنگوی وزارت خارجه این سفر را در راستای بررسی مجدد جزئیات بسته پیشنهادی فرانسه اعلام کرد.

به دنبال این سفر، مکرون رئیس‌ جمهوری فرانسه در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه روحانی و ترامپ طی هفته‌های آتی موفق به برگزاری نشست شوند، گفت: ما شرایط دیدار میان ترامپ و روحانی را مهیا کرده و حصول به توافقی احتمالی را ممکن ساختیم.