نرخ شاخص تن‌کیلومتر با قیمت هزار و ۴۰۰ ریال ابلاغ شد/ افزایش ۳۵ درصدی حمل بار با اجرای طرح تن‌کیلومتر

گروه اقتصادی الف،   3980604007

دبیر کانون سراسری کامیون‌داران گفت: نرخ شاخص حمل کالا در تن‌کیلومتر با قیمت هزار و ۴۰۰ ریال ابلاغ شده و بسیاری از استان‌ها برای اجرای آن اعلام آمادگی کردند.

احمد کریمی دبیر کانون سراسری کامیون‌داران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه جلسات بسیار زیادی با سازمان راهداری و دستگاه‌های مسئول در رابطه با تن‌کیلومتر برگزار شد، گفت: مطالعات در این بخش به صورت کامل و گسترده‌ای انجام شد و باتوجه به استعلامی که از مراکز مختلف گرفته شد، خوشبختانه به یک نرخ ثابتی درباره تن‌کیلومتر دست یافتیم.

او گفت: این نرخ بر اساس تورم و افزایش قیمت بوده و باتوجه به امکان اجرای آن ممکن است در برخی از مقاصد با نرخ‌های پایین‌تری ابلاغ شود؛ هم‌اکنون در حال بررسی استان‌ها هستیم که خوشبختانه بسیاری از آن‌ها اعلام آمادگی برای اجرایی کردن نرخ تن‌کیلومتر هستند.

کریمی با اشاره به اینکه در مرحله اول نرخ حمل کالا در تن‌کیلومتر با شاخص هزار و ۴۰۰ ریال ابلاغ شده، گفت: بسیاری از استان‌ها اعلام آمادگی کردند، اما به دلیل آنکه این طرح باید به صورت ملی و همزمان در کشور اجرا شود، باید تمامی استان‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کنند، زیرا در غیر این صورت این طرح با شکست مواجه می‌شود.

دبیر کانون سراسری کامیون‌داران با اشاره به اینکه در اجرای این طرح مقاومتی از سوی صاحبان کالا و شرکت‌های حمل‌ونقلی ایجاد خواهد شد، بیان کرد: به همین دلیل سعی کرده‌ایم در این طرح تمامی بخش‌ها را در حوزه عرضه کالا و تولید آن بررسی کنیم.

او با اشاره به اینکه با اجرای طرح تن‌کیلومتر افزایش قیمت حمل کالا با افزایش روبه‌رو خواهد شد، گفت: از مهرماه سال گذشته انواع خدمات در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای با افزایش چندین برابری روبه‌رو شده؛ این در حالی است که قیمت حمل کالا هیچ افزایشی نداشته است بنابراین با ضریب هزار و ۴۰۰ ریال، قیمت کرایه‌ها ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.

کریمی گفت: در طرح تن‌کیلومتر قیمت حمل کالا به استان‌ها و مسیر‌های مختلف متفاوت است و ما در بسیاری از مقاصد سعی خواهیم کرد قیمت‌ها را پایین‌تر از این نرخ عرضه کنیم، اما افزایش کرایه با اجرای این طرح به طور قطع صورت خواهد گرفت.

دبیر کانون سراسری کامیون‌داران اظهار کرد: همزمان با افزایش قیمت ارز و بسیاری از کالاها، قیمت کامیون از ۴۷۰ میلیون تومان به ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان افزایش یافت، این در حالی است که قیمت حمل کالا در چند سال گذشته هیچ افزایشی نیافته به همین دلیل با اجرای طرح تن‌کیلومتر به طور قطع قیمت حمل کالا‌ها با افزایش روبه‌رو خواهد شد.