ایران چگونه در لیست تولیدکنندگان مطرح موتورهای صنعتی قرار گرفت

گزارش بازرگانی،   3980603054

توسعه واحدهای صنعتی از امور مهمی است که در برنامه‌های توسعه‌ای دولت روی آن تاکید شده است؛ اما آنچه از اهمیت به‌سزایی برخوردار است، توجه به ارائه محصولات بادوام، با کیفیت و در کنار آن ارائه خدمات پس از فروش و پشتیبانی مطلوب در حوزه صنعت است.

در این زمینه تولیدکنندگان صنعتی تلاش‌ کرده‌اند که با تولید محصول باکیفیت، سهم خود را در توسعه صنعتی کشور بردارند؛ اما در حوزه خدمات پس از فروش برخی از تولیدکنندگان قدم‌های بزرگی برداشته‌اند. «فابا انرژی» به عنوان تولیدکننده موتورهای صنعتی و همچنین احداث‌کننده نیروگاه‌های مقیاس کوچک از دسته تولیدکنندگانی است که با تکیه بر دانش و تخصص نیروی جوان و متخصص، علاوه بر تولید محصولات صنعتی باکیفیت، بادوام و مستحکم، خدمات پس از فروش مطلوبی به خریداران ارائه می‌دهد.

محمدرضا زمردی، مدیر عامل فابا انرژی در گفت‌وگویی که با رادیو اقتصاد داشت از محصولات، خدمات پشتیبانی و همچنین برنامه‌های آتی و چالش‌هایی که در مسیر توسعه دارند گفته است. با ما همراه باشید و گفت‌وگو با این مدیر جوان را بخوانید.

  • فعالیت شما در چه بخش‌هایی متمرکز شده است؟

فابا موتور که در خراسان شمالی (بجنورد) واقع شده است در حوزه‌‌های تولید موتور ژنراتورهای گازسوز، موتورهای دیزلی، موتورهای دریایی، رادیاتورها و سیستم‌های خنک‌کننده، تابلوهای کنترل پنل و لوازم یدکی و احداث و راهبری نیروگاه‌های مقیاس کوچک فعالیت می‌کند و ما توانسته‌ایم در لیست محدود کشورهای سازنده موتورهای سنگین نیروگاهی و دریایی قرار بگیریم.

ویژگی بارز موتورهای سنگین نیروگاهی و دریایی فابا موتور، استحکام، دوام و کیفیت بالای آنها و همچنین کاهش هزینه سرویس‌های دوره‌ای به دلیل ارائه خدمات سرویس‌دهی طولانی مدت به مشتریان این موتورهاست.

 

  • با چه سرمایه‌ای فعالیت خود را آغاز کردید؟

فعالیت ما در سال 89 با 3 میلیون تومان سرمایه آغاز شد و ابتدا با بازاریابی کار خود را آغاز کردیم. ابتدای کار به موسسات و ادارات مراجعه می‌کردیم و برای کاهش مصرف و هزینه سوخت، پیشنهاد راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک را به سازمان‌ها می‌دادیم. پس از آن وارد فاز اجرای پروژه‌های مطالعاتی، پروژه‌های کوچک و... شدیم و پس از ایجاد درآمد، موفق به اجرای پروژه‌های نصب و راه‌اندازی نیروگاه‌های مقیاس کوچک شدیم. رفته رفته ما پروژه‌های بزرگ‌تری را اجرا کردیم که برخی از آنها صفر تا 100 پروژه به عهده فابا انرژی بود. به عبارتی هم تامین موتورهای خارجی و هم احداث و راه‌اندازی نیروگاه به عهده ما بود. پس از آن هم وارد بخش توسعه شدیم.

 

  • کمی در مورد نیروگاه‌های کوچک مقیاس و کاربرد آنها توضیح دهید.

نیروگاه‌های کوچک مقیاس، نیروگاه‌هایی تا ظرفیت 25 مگاوات از نظر وزارت نیروز تعریف شده‌اند که هدف از احداث این نیروگاه‌ها، کاهش تلفات و افزایش پایداری شبکه، افزایش مشخصه‌هایی چون ثابت ماندن فرکانس در ساعت‌های پیک و... است. در کنار این‌ها بحث پدافند غیرعامل نیز مطرح است؛ به عبارتی وقتی نیروگاه‌ها کوچک و پراکنده می‌شوند، شناسایی و هدف‌گیری آنها توسط دشمن بسیار مشکل‌‌تر است تا یک نیروگاه بزرگ یک هزار مگاواتی. قوانین احداث این نیروگاه‌ها بیش از 10 سال است که توسط وزارت نیرو تدوین شده است و مقرر شد که متناسب با توان بخش خصوصی در این حوزه، خصوصی‌سازی توسعه پیدا کند. تا به حال بیش از 700 مگاوات در کشور نیروگاه مقیاس کوچک احداث شده است.

دستگاه اصلی مورد نیاز در این زمینه هم مولد برق است که این مولدها معمولا آمریکایی، اروپایی، کره‌ای و ژاپنی هستند که به دلیل تحریم وارد کشور نمی‌شوند و اگر هم به هر دلیل وارد کشور شوند در زمینه خدمات پس از فروش هزینه بسیاری را به خریدار تحمیل می‌کنند. این موضوع موجب شد ما وارد فاز ساخت موتورهای مولد شویم و از ساخت قطعات شروع کردیم و با فرآیند مهندسی معکوس اولین قطعات را تولید کردیم. در جریان ساخت این قطعات، نتیجه تلاش خود را با برخی از تولیدکنندگان مطرح به اشتراک ‌گذاشتیم و بازخورد خوبی هم گرفتیم؛ تا جاییکه در حال حاضر قطعات و موتورهای تولیدی ما به نمونه‌های وارداتی از لحاظ کیفیت و دوام و... بسیار نزدیک هستند.

در حال حاضر ما در زمینه تولید موتورهای مولد خودکفا شده‌ایم و تولید این موتورها، دستاورد بزرگی برای ماست. این موتورها با 15 درصد تغییر به عنوان موتورهای صنعتی دریایی، ریلی، صنایع بالادستی نفت و.. مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

  • چه موانعی در مسیر شروع و توسعه فعالیت خود داشتید؟

موانع بسیاری وجود دارد و همچنین وجود دارد. به عنوان مثال شرایطی وجود داشت و دارد که واردات موتورهای صنعتی به مراتب پرسود و آسان‌تر از تولید در داخل کشور است؛ ولی با توجه به اهمیت موضوع تقویت و توسعه تولیدات داخلی، ما با چالش‌ها مقابله کرده و در مسیر توسعه پیش می‌رویم.

 

  • به عنوان یک کارآفرین، نقش نیروی انسانی در این توسعه و پیشرفت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

از نظر ما کارآفرین شخصی است که هم بستری را برای ایجاد شغل و محصولات داخلی ایجاد می‌کند و هم از کارکنان تقدیر می‌کند و آن را در مسیر توسعه و پیشرفت با خود همسو می‌کند. همین نیروهای قوی که شکوفا شده‌اند، سازمان و صنعت ما را هم قوی می‌کنند. اعتقاد ما این است که یک حرکت گروهی به موفقیت صنعت منجر می‌شود و افراد حرفه‌ای و متخصص می‌توانند در کنار یک مغز ایده‌پرداز و خلاق، حرکت بزرگی در صنعت و به صورت کلی کسب‌وکارها ایجاد کنند و ما این کار را انجام داده‌ایم و ادامه می‌دهیم  و جذب نیروهای باهوش و با استعداد از دانشگاه‌ها، مسیر و استراتژی ماست.

 

  • برای توسعه کار خود چه برنامه‌ای دارید؟

ما به واحد تحقیق و توسعه به عنوان رویکردی اصلی در تمام بخش‌های سازمان نگاه می‌کنیم؛ اما ما واحدی مجزا داریم که بحث‌های افزایش راندمان دستگاه‌ها را مطرح، بررسی و ارائه می‌دهد. هدف ما این است که راندمان دستگاه‌ها را افزایش و مصرف سوخت را کاهش بیشتری دهیم. یکی از اهداف ما این است که از حرارت‌های تلف شده موتور (حرارتی که از بدنه یا اگزوز موتور خارج می‌شود) مجددا برق تولید کنیم یا از این طریق تاسیسات آب‌شیرین کن بسازیم. به عنوان مثال یکی از فعالیت‌های مشترک ما با دانشگاه بوشهر، قراردادن مولدهایی کنار دریاست تا بتوانیم از حرارت تلف شده از این مولدها، آب شیرین تولید کنیم.

استفاده حداکثری از انرژی حاصل از سوخت موتور و مولدها یکی از برنامه‌های مهم ماست که به حفظ سرمایه ملی منجر می‌شود.