درخواست ارائه طرح جدید از انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا

گروه جهان الف،   3980603015

مقامات اتحادیه اروپا با درخواست ارائه طرح جدید از انگلیس، تلاش جانسون برای مقصر نشان دادن اتحادیه اروپا در خروج بدون توافق انگلیس از این اتحادیه را ناکام گذاشتند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، بوریس جانسون در نخستین سفر به عنوان نخست‌وزیر انگلیس به آلمان و فرانسه و همچنین حضور در نشست گروه ۷ تلاش کرد مقامات عالی این کشور‌ها را به پذیرش خواست لندن در روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا متقاعد کند تا تقصیر پیامد‌های ناشی از جدایی بدون توافق به گردن اتحادیه اروپا بیافتد، اما مقامات اتحادیه اروپا با درخواست ارائه طرح جدید از انگلیس، بار دیگر توپ برکسیت را به زمین این کشور انداختند.

برخی رسانه‌ها ابراز تمایل جانسون به خروج با توافق از اتحادیه اروپا را در حاشیه نشست سران گروه ۷ کشور صنعتی جهان به عنوان عقب نشینی وی از موضع قبلی در خروج بدون توافق یاد کرده اند، اما پشت پرده این ماجرا حکایت از ان دارد که بوریس جانسون با علم به این که خروج بدون توافق خسارت‌بارترین گزینه برای کشورش در ترک اتحادیه اروپاست تلاش کرده توپ شماتت‌های ناشی از ان را به زمین اتحادیه اروپا بیاندازد و آنان را مقصر خروج بدون توافق معرفی کند.

خروج بدون توافق گزینه‌ای است که علاوه بر نخست‌وزیر ان ادوار انگلیس، قریب به اتفاق مقامات اقتصادی و سیاسی این کشور همراه با کارشناسان حوزه‌های مختلف، آن را خسارتبارترین گزینه برای انگلیس ارزیابی کرده اند. شماری از هم حزبی‌های بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس هم مخالفت شدید خود را با جدایی بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا اعلام و تصریح کرده اند تلاش خواهند کرد جلوی اجرای این تصمیم گرفته شود.

بوریس جانسون چهره ضد اتحادیه اروپا که پس از ناکامی ترزا می‌در کسب توافقی برای خروج از اتحادیه اروپا با شعار جدایی از اتحادیه روی کار امده است بار‌ها اعلام کرده چنانچه اتحادیه اروپا به تغییرات مورد نظر انگلیس تن ندهد بدون توافق این اتحادیه را ترک خواهد کرد. مهلت تمدید شده اتحادیه اروپا برای انگلیس به منظور ترک این اتحادیه ۳۱ اکتبر برابر با نهم ابان ماه امسال پایان می‌یابد و بوریس جانسون تاکید کرده تا این زمان انگلیس را با توافق یا بی توافق از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

دونالد ترامپ بار‌ها از رویکرد خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا حمایت و حتی ترزا می‌نخست‌وزیر پیشین را برای نپذیرفتن ان شماتت کرد و او را در این باره نادان دانست که این توهین وی به نخست‌وزیر وقت انگلیس، واکنش‌های زیادی را در محافل سیاسی و رسانه‌ای انگلیس علیه ترامپ در پی داشت.

دونالد توسک در استانه نشست گروه ۷ گفت: تمایل ندارد بر سر خروج بدون توافق با مقامات انگلیس همکاری کند و به کنایه هم افزود: فکر نمی‌کند بوریس جانسون تمایل داشته باشد نامش به عنوان «مرد بدون توافق در تاریخ ثبت شود».
بوریس جانسون هم گفت: اگر توسک چنین نمی‌خواهد با ما در این باره همکاری کند. همکاری مورد نظر جانسون همانگونه که پیش‌تر گفته بود عقب نشینی اتحادیه اروپا و تغییر مفاد توافق موجود برای چگونگی جدایی از اتحادیه اروپا بنا به خواست انگلیس است.

انگلیس می‌خواهد «بک استاپ» یا سازوکاری که اتحادیه اروپا بر سر مرز دو ایرلند (تن‌ها راه زمینی انگلیس با اتحادیه اروپا) در توافق موجود تعریف کرده انگونه که انگلیس در نظر دارد تغییر کند، اما اتحادیه اروپا به ویژه جمهوری ایرلند به شدت با ان مخالفت کرده است. به همین علت، توسک ضمن درخواست راهکار انگلیس برای جلوگیری از خروج بدون توافق، سه شرط را نیز مطرح کرد «عملی بودن، واقع گرایانه بودن و موافقت داشتن همه ۲۷ کشور دیگر عضو اتحادیه اروپا با طرح جدید لندن» این تاکید توسک نشان می‌دهد اتحادیه اروپا تا کنون حاضر نشده است درباره این اختلاف با انگلیس، از مواضع خود عقب نشینی کند.

در نشست گروه ۷ همچنین بوریس جانسون به حمایت آمریکا نیز دل بسته است که فشار او نیز بتواند به کمک انگلیس امده و اتحادیه اروپا را حاضر به تمکین خواست انگلیس در کسب توافقی برای خروج از اتحادیه اروپا کند که در این صورت جانسون به موفقیت قابل توجه دست خواهد یافت.

نزدیک به ۵۲ درصد مردم انگلیس سوم تیر ماه سال ۱۳۹۵ در یک همه پرسی به جدایی کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند، اما با گذشت بیش از سه سال و تغییر سه نخست‌وزیر هنوز دولت انگلیس نتوانسته است به توافق قابل قبولی با اتحادیه اروپا در این باره دست پیدا کند.

ناظران معتقدند این شرایط موجب شده انگلیس با بزرگترین بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پس از جنگ جهانی دوم مواجه شود. یکی از اعضای کمیته سیاست پولی بانک مرکزی انگلیس پیش‌تر گفته بود بلاتکلیفی‌های ناشی از برکسیت هر ۷ ه به طور متوسط ۸۰۰ میلیون پوند به این کشور خسارت وارد کرده است.