پاسخ وزیر به مدعیان کمبود پزشک/چالش های پیش روی پزشکان

گروه سلامت الف،   3980601143 ۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مراسم روز پزشک، شامگاه جمعه با حضور مسئولان وزارت بهداشت، مدیران سازمان نظام پزشکی، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس و دست اندر کاران حوزه سلامت، در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش مهر، در ابتدای این مراسم، محمدرضا ظفرقندی رئیس کل سازمان نظام پزشکی، با انتقاد از تخریب جامعه پزشکی و هجمه هایی که پزشکان را نشانه گرفته است، گفت: متاسفانه گاهی جهت دار به سرمایه پزشکی کشور صدمه می‌زنند و این ثروت عظیم را از بین می‌برند.

وی با اشاره برنامه های رسانه ملی، افزود: یک روز در صداوسیما مشاهده می‌شود که کسی مناظره‌ای با ادبیات بسیار نامناسب انجام می‌دهد و درباره ظرفیت‌های پزشکی صحبت می‌کند و چند روز بعد در مجلس همین موارد مطرح می‌شود.

ظفرقندی تاکید کرد: افرادی که به دنبال ضربه‌ زدن  به ستون‌های سلامت مردم هستند، نمی دانند اگر حرمت‌ها شکست و بی اعتمادی حاکم شد، جایی برای تکیه کردن وجود نخواهد داشت.

در ادامه این مراسم، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، گفت: تمام تلاش دست اندر کاران حوزه سلامت این است که در تدوین برنامه ششم توسعه به مسائل اساسی و زیربنایی علم طب توجه شود.

وی افزود: یکی از مسائل چالش برانگیز در حوزه سلامت که تکلیف آن در قانون مشخص شده، توجه به پزشکی عمومی است تا بتوانیم بهتر، از این ظرفیت در علم طب بهره بگیریم.

در ادامه مراسم روز پزشک که در برج میلاد تهران برگزار شد، سعید نمکی وزیر بهداشت، با اشاره به دستاوردهای جامعه پزشکی در نظام سلامت کشور، گفت: برای اولین بار بین تعرفه بخش دولتی و خصوصی تفاوت گذاشتیم و باز هم تلاش می‌کنم برای سال ۱۳۹۹ تعرفه‌ها منطقی‌تری شود تا شرمنده جامعه پزشکی نشویم.

وی، به موضوع سهمیه‌های پزشکی اشاره کرد و افزود: هر سال ۷ هزار نفر دانشجوی پزشکی فارغ التحصیل می‌شوند که برای نقاط محروم 30 درصد ظرفیت ویژه در نظر گرفتیم.

نمکی ادامه داد: به عنوان وزیر بهداشت و کسی که چهار دهه از عمر خود را در این حوزه صرف کرده است، می‌گویم که ما با کمبود پزشک به شکلی که برخی مطرح می‌کنند، مواجه نیستیم.

وی افزود: ممکن است برخی جاها خدمات رسانی معیوب باشد، اما این موضوع به خاطر توزیع نامناسب پزشک است.

نمکی گفت: ما باید جاذبه لازم را برای ماندگاری پزشکان در نقاط محروم فراهم کنیم تا بتوانیم کمبود پزشک در این مناطق را مرتفع سازیم.

وزیر بهداشت افزود: افزایش دو برابری ظرفیت دانشجوی پزشکی به جز خیل عظیم پزشکان بیکار در آینده، حاصلی ندارد. پزشک بیکار به شدت شرایط دردمندتری نسبت به دیپلمه بیکار دارد و این دور ریختن سرمایه‌ های ملی است.