پزشک؛ سپید پوش آرامش‌بخش اضطرار و درماندگی

گروه سلامت الف،   3980601044 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز روز «پزشک» و پاسداشت سپید پوشان و منادیان سلامتی و تندرستی است؛ پزشکانی که در سخت‌ترین و التهاب‌آورترین لحظات بیماران با دستان گرم و روی گشاده‌شان، مرهمی بر آلام جسمی و روحی آنان هستند و تراوشات علمی‌شان تسکین‌دهنده رنج‌ها و دردهای بیماران است.

به گزارش فارس، انگار تمام درهای دنیا به رویش بسته شده است! سراسیمه کودک بی حال خود را در بغل گرفته و هراسان خود را به اورژانس بیمارستان می‌رساند؛ ضجه می‌زند، فریاد می‌کشد: «به دادم برسید، بچه‌ام از دستم رفت!»

اورژانس پر از مردان و زنان سپید پوشی است که هرکدامشان در قسمتی در حال درمان بیماران هستند؛ یکی دستور تزریق سُرم می دهد و آن یکی از پرستار می خواهد و آمپولی را به بیماری تزریق کند.

در همین گیرو دار که مادر این طرف و آن طرف می رود، مرد میان سالی با لبخند ملیح و رویی خوش به سویش می آید و می گوید: «لطفا آرام باشید!»

دستان کودک را می گیرد و بر روی تخت اورژانس او را می خواباند و پس از معاینه اولیه، سری به نشانه عدم نگرانی از وضعیت کودک تکان می دهد و خطاب به این خانم می گوید:«نگران نباشید، چیز خاصی نیست!»

مادر در حالی که روی صندلی کنار تخت نصفه و نیمه نشسته و به صورت فرزندش زُل زده است، نفس عمیقی می کشد و چند ثانیه ای سکوت می کند.

در همین لحظات دکتر چند قلم دارو در دفترچه کودک می نویسد و مادر نیز حالا کمی آرام گرفته و با اطمینان دکتر، فرزندش را در بغل می گیرد و به سمت داروخانه می رود و...

بله !این روایت کوتاه، داستان واقعی است که هر روز هزاران بار در مراکز درمانی و مطب پزشکان در اقصی نقاط کشور یا بهتر بگوییم در جهان تکرار می شود و چهره گشاده و دستان پر مهر زنان و مردان پزشک همچون مرهمی، تسکین دهنده آلام ودردهای جسمی و روحی بیماران و همراهان آنها هستند.

امروز  بیست و سوم اوت، مصادف با اول شهریور ماه که همزمان با زادروز تولد ابوعلی سیناست، به عنوان  روز «پزشک» نامگذاری شده است.

ابوعلی سینا از مشهورترین و تأثیرگذارترینِ فیلسوفان و دانشمندان ایران است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد.

وی در سوم ماه صفر سال 370 قمری در بلخ به دنیا آمد. از کودکی به یادگیری علوم زمان پرداخت و به طبیعت، گیاهان و حیوانات علاقه خاصی داشت و اوقات فراغت خود را در دشت و صحرا به جستجو و کسب تجربه می‌پرداخت.

ابوعلی سینا 450 کتاب در زمینه های گوناگون نوشته است که یکی از معروف ترین کتاب هایش، کتاب «شفا»، دانشنامه علمی و فلسفی جامع و کتاب «قانون» یکی از کتاب های معروف ابن سینا در زمینه علم پزشکی است.

ابن سینا از حیث نیروی جسمانی، مردی نیرومند بود و به همین خاطر از کار کردن احساس خستگی نمی کرد. وی همچنین از لحاظ نیروی ذهنی و تفکر نیز بسیار نیرومند بود؛ به گونه ای که در سن هجده سالگی توانست تمامی دانش های زمان خود را فرا گیرد.

هرگاه با مسأله سختی مواجه می‌شد با وضو به مسجد شهر می‏‌رفت و حل آن مسأله را از خداوند می‌‏خواست. ابوعلی سینا به سبب معالجه بیماری «امیر نوح بن منصور سامانی»، مقرب پادشاه شد. شیخ از این فرصت استفاده کرد و به کتابخانه دربار راه یافت.

در مدت عمر ابوعلی سینا، وقایع متعددی بر او گذشت که از وزارت تا زندان را در برداشت. سرانجام این دانشمند شهیر و فیلسوف کبیر در 58 سالگی در همدان درگذشت و در همان شهر مدفون شد.

روز پزشک، در کشورهای مختلف، در زمان های مختلف و براساس یادبود پزشکان نامدار هر کشور نام گذاری شده و پاس داشته می شود.

در آمریکا، 30 مارس برای بزرگداشت پزشکان و تقدیر از خدمات ارزنده آنها اختصاص داده شده است؛ به شکلی که در این تاریخ و در سال 1842 دکتر «لانگ» برای نخستین بار داروی بیهوشی "اتر" را در عمل جراحی به عنوان بیهوش کننده استفاده کرد.

در آن روز دکتر لانگ «اتر» را برای یک بیمار تجویز کرد و سپس وی را تحت عمل جراحی قرار داد. این در حالی است که بیمار پس از به هوش آمدن اقرار کرد که طی جراحی هیچ دردی احساس نکرده است.

به همین خاطر در 30 مارس سال 1958 مصوبه "بزرگداشت روز پزشکان" توسط مجلس نمایندگان ایالات متحده به تصویب رسید و در سال 1990 این قانون در مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز معرفی شد. از آن زمان تاکنون 30 مارس در تقویم رسمی این کشور به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است.

در کشور ویتنام، برای نخستین بار روز پزشک در تاریخ 27 فوریه سال 1955 جشن گرفته شد و از آن زمان تا کنون همین روز برای تجلیل از پزشکان در نظر گرفته شده است.


در کشور کوبا، روز 3 دسامبر که یادآور تولد «کارلوس جوان فینلی» است، به روز پزشک اختصاص داده شده است. وی که یک پزشک و دانشمند کوبایی تبار بود، به عنوان پیشگام تب زرد در جهان معروف است. فینلی برای نخستین بار در سال 1881 تئوری پشه ناقل تب زرد را عنوان کرد.


در کشور هند، روز پزشک مصادف با اول ژوئیه است که به دلیل تجلیل از دکتر «بیدهان چاندرا روی»، پزشک افسانه ای و دومین وزیر ایالت بنگال غربی نامگذاری شده است. وی پزشک برجسته و یکی از مهم ترین مبارزان آزادی هند است که در زندگی بسیار پرمخاطره آمیز خود، سرآمد و در حرفه اش بسیار ماهر بود.

 چاندرا روی در تاریخ 4 فوریه 1961 به دریافت بالاترین مدال غیرنظامی این کشور مفتخر شد. این در حالی است که هر سال روز اول ماه ژوئیه به مناسبت روز پزشک در هند تعطیل است.

پزشکان کشورمان به عنوان گروهی از نخبگان جامعه همواره از احترام و منزلت خاصی در همه زمانها در تاریخ چند هزارساله ایران زمین برخوردار بوده اند؛ از روزگاران کهنی که حکیم باشی و نسخه های خانگی و سنتی شان مرهم آلام بیماران در هر کوی و برزنی بود و تا امروز که علوم پزشکی هر لحظه پیشرفت های خیره کننده ای به خود می بیند و دیگر کمتر بیماری را می توان پیداکرد که تحت درمان قرار نگیرد و رشد شتابان علوم پزشکی همچنان ادامه دارد، طبیب از احترام خاصی برخور دار بوده و خواهد بود.

هنوز حضور فعال  پزشکان در سالهای دفاع مقدس دوشادوش دیگر اقشار جامعه در مناطق عملیاتی و تلاش خستگی ناپذیر آنها در درمان رزمندگان و مدافعان این مرزو بوم در یادها باقی است و بسیارند پزشکانی که در قالب حرکت های نوع دوستانه به صورت گروهی یا فردی با تمام وجود و بدون هیچ چشمداشت مادی درمانگر بیماران بی بضاعت در نقاط محروم کشور هستند یا در مطب خود،بسیاری از بیماران را رایگان درمان می کنند.