سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان: قانون درباره ادامه کار نمایندگان متخلّف سکوت کرده است

گروه سیاسی الف،   3980531204

جمالی نوبندگانی گفت: هیچ‌گونه موضوعی در قانون اساسی و یا در آیین‌نامه داخلی مجلس به صراحت درباره برکناری یا اخراج نمایندگان متخلّف نیامده است.

محمدجواد جمالی نوبندگانی سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  فارس، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه تاکنون پرونده‌ای مبنی بر شکایت از محمد عزیزی و فریدون احمدی نمایندگان ابهر و زنجان در مجلس به هیأت نظارت واصل شده است، یا خیر؟ اظهار داشت: پرونده‌ای دال بر این قضیه که اعلام شده است تاکنون به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیامده است.

وی افزود: هیچ شکایتی که مبنای آن بر همین موضوعی که اکنون در رسانه‌ها درباره بازداشت نمایندگان مذکور مطرح است، به هیأت نظارت واصل نشده است. 

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در پاسخ به این سؤال که چندی پیش نیز خبری مبنی بر بازداشت نماینده ابهر در رسانه‌ها منتشر شد، گفت: هر دوی این خبرها مربوط به یک موضوع است و هیچ گزارش در آن بازه زمانی نیز به دست ما نرسیده بود.

جمالی نوبندگانی همچنین تأکید کرد: تاکنون شکایتی دال بر موضوعی که اعلام شده که به خاطر آن بازداشت شده‌اند به هیأت نظارت نیامده است. 

وی در پاسخ به این سؤال که در صورت محرز شدن تخلف این 2 نماینده و ارائه گزارش از سوی قوه قضائیه به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان قانون در این باره چه می‌گوید؟ و تکلیف این نمایندگان چه می‌شود؟ اظهار داشت: اگر بازداشت شده باشند قضیه برعکس شده است، یعنی معمولاً اول قوه قضائیه برای ما گزارش را می‌فرستد و ما وقتی اعلام می‌کنیم که این در وظایف نمایندگی نبوده آن گاه محاکمه و مباحث بعدی شروع خواهد شد، اما این دفعه ما اصلاً در جریان نیستیم که محاکمه و دستگیری صورت گرفته است و هیأت نظارت تاکنون در جریان قرار نگرفته است، بنابراین وقتی این اتفاق می‌خواهد بیفتد این موضوع مربوط به هیأت رئیسه مجلس می‌شود.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان افزود: عرف تا به حال این چنین بوده است اگر قوه قضائیه نماینده‌ای را می‌خواسته احضار یا بازجویی و یا دستگیر کند حتماً به هیأت رئیسه مجلس اطلاع دهد.

نوبندگانی در پاسخ به این سؤال که در صورتی که یک نماینده مرتکب تخلفی شود و قوه قضائیه در صورت احراز تخلف، گزارش این تخلف را به هیأت رئیسه ارجاع دهد، پس از بازداشت شدن این نماینده تکلیف چه می‌شود؟ و آیا پس از سیر روال قانونی، این فرد همچنان نماینده مجلس خواهد بود یا برکنار می‌شود؟ گفت: اتفاقاً هم قانون اساسی و هم آیین‌نامه داخلی مجلس در این باره سکوت کرده‌اند.

وی ادامه داد: مجلس ایران جزو معدود مجالسی است که راهکار مشخصی برای این قبیل موضوعات ندارد.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان در پاسخ به این سؤال مجدد که اگر نماینده‌ای مرتکب تخلفی شود پس از سیر روال قانونی و قضایی مجدد نماینده خواهد بود یا نه؟ گفت: در حال حاضر برای اخراج و مسائل این چنینی از مجلس نه در آیین‌نامه داخلی و نه در قوه قضائیه چیزی نیامده است، مگر اینکه مثلاً به‌دلیل غیبت غیرمجاز بیش از حد، هیأت رئیسه بتواند اعلام اخراج کند. 

نوبندگانی اضافه کرد: هیچ‌گونه موضوعی در قانون اساسی و یا در آیین‌نامه داخلی مجلس که به صراحت درباره برای برکناری یا اخراج نماینده متخلف به صورت مصرح، نیامده است؛ حتی این جزو اختیارات هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان هم نیست که نماینده‌ای را ابقا یا اخراج کند.

سخنگوی هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خاتمه در پاسخ به این سؤال که در صورت عدم شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی، آیا نهایتاً در پرونده 2 نماینده مزبور در صورت احراز تخلف، این هیأت رئیسه مجلس است که تصمیم می‌گیرد؟ گفت: این موارد تخلف را قوه قضائیه بررسی کرده و گزارش آن را باید به مجلس ارائه کند، مگر اینکه تخلف آنها از سوی قوه قضائیه در هیأت‌رئیسه بررسی شود و نهایتاً این هیأت برای این اشخاص تصمیم خواهد گرفت.