فجایع اقتصادی و راهبردی جنگ با ایران از نگاه نشریه وابسته به کنگره آمریکا

گروه ترجمه الف،   3980530114 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه آمریکایی هیل می نویسد هرگونه جنگ آمریکا با ایران، برای منافع واشنگتن فجایع راهبردی و اقتصادی فراون خواهد داشت.

فجایع اقتصادی و راهبردی جنگ با ایران از نگاه نشریه وابسته به کنگره آمریکا

به گزارش الف این نشریه وابسته به کنگره آمریکا در بخش دیدگاه خود از مقامات سابق پنتاگون  از نمایندگان خواسته است تضمین دهند آمریکا با ایران وارد جنگ نخواهد شد.

متن این مطلب را به قلم "کلی ماگسامن" در ادامه  بخوانید:

« تنش با ایران در سطحی بسیار حساس قرار دارد و خطر محاسبات نادرست از جانب تمام طرف ها هم به صورت خطرناک بالا است. آمریکایی ها طرفدار جنگ با ایران نیستند. جنگ با ایران برای منافع آمریکا عواقب فاجعه بار استراتژیک، اقتصادی و امنیتی خواهد داشت لذا برای جلوگیری از آن باید هرکاری انجام داد. قانونگذاران در کنگره اکنون فرصتی واقعی دارند تا کشور را از این پرتگاه عقب کشیده و برای جلوگیری از فاجعه به دلیل سیاست خارجی فاجعه بار و بسیار غیرموثر دولت ترامپ در قبال ایران، اقدامات امنیتی مناسب انجام دهند.

امسال هنگام بررسی قانون اعمال دفاع ملی، اعضای دوحزبی اکثریت در هر دو مجلس کنگره رای دادند تا اختیارات رئیس جمهور برای آغاز جنگ با ایران بدون مجوز صریح کنگره محدود شود. مجلس نمایندگان هم مشخص کرد مجوزهای سال های 2001 و 2002 برای استفاده از قوای نظامی در افغانستان و عراق ، نمی تواند حمله به ایران را توجیه کند. این مساله را حتی "مارک اسپر" وزیر دفاع تایید کرد. اعضای سنا و مجلس نمایندگان هنگام نهایی کردن بندهای این قانون که در همین ماه صورت می گیرد، باید به توافق نمایندگان دوحزبی که اختیار جنگ را به کنگره می دهد، توجه کنند. آنها همچنین باید اصلاحیه دوحزبی را درباره این قانون که "رو خانا" و "مت گائتز" پیشنهاد کرده و از تصویب اکثریت مجلس گذشت، کاملا حفظ کنند.

هنگام بررسی ضرورت اقدام مجلس در جلوگیری از جنگ با ایران،  مهم است که بفهمیم چگونه به این نقطه خطرناک رسیده ایم. دونالد ترامپ سال گذشته و پس از خروج از برجام، آمریکا را در مسیر تشدید تنش قرار داد. برجام توافقی بود که حتی اعضای جامعه اطلاعاتی و فرماندهان نظامی ما هم می گفتند کارآمد است.

ایران یک سال پس از خروج آمریکا از این پیمان، به آن پایبند بود و به تعهدات خود براساس برجام عمل می کرد. در حالی که گام های آمریکا برای محروم کردن ایران از منافع ناشی از برجام، با جنگ اقتصادی برابر بود. دولت ترامپ که مجریان سیاست هایش طرفدار تغییر رژیم ایران هستند، با نادیده گرفتن خطرات امنیتی، سپاه پاسداران را به عنوان یک نهاد تروریستی خارجی معرفی و وزیر خارجه ایران را تحریم کرده است. به عبارت دیگر، دولت ترامپ استراتژی  منسجمی در قبال ایران ندارد. 

در همین چارچوب نیز باید رفتار اخیر ایران را ارزیابی کنیم که اقداماتی حساب شده انجام داده است تا به سایر اعضای باقی مانده برجام اعمال فشار کند به وعده هایشان براساس این پیمان عمل کنند. ایران با نادیده گرفتن سقف اورانیوم غنی شده و سطح غنی سازی، این پیام را منتقل کرده است که تا زمانی که از مزایای رفع تحریم ها بهره مند نشود، به محدودیت های برجام همچنان پایبند نخواهد بود. این گام ها قابل برگشت است و تهدید فوری درخصوص گسترش تسلیحات هسته ای محسوب نمی شود. در حقیقت، شواهدی که با آن آژانس بین المللی انرژی اتمی موارد نقض تعهدات را تایید می کند، اسناد معتبری هستند که نشان می دهد مکانیسم های کنترل و نظارت بر توافق اولیه برجام، همچنان کارآمد است.

این موارد نقض تعهدات گرچه تهدید فوری برای وقوع جنگ نیست، همراه با حملات ایران به کشتی ها، به میزانی چشمگیر خطر تنش زایی را افزایش می دهد. ایران با تلاش برای بهره گیری از سیاست های غیرمنسجم ترامپ، بازی خطرناکی را در پیش گرفته است. اگر این مساله از کنترل خارج شود، برای هیچ کس عاقبت خوشی نخواهد داشت. تمام طرف های درگیر می توانند از انگیزه ها، تفسیر اشتباه کرده و گام های نادرست بردارند.

در زمانهای حساس نظیر این، ارسال علایم استراتژیک اهمیت دارد. کنگره که نماینده  مردم آمریکا است، می تواند پیامی قوی از خویشتن داری، کاهش تنش، و حمایت از راه حل دیپلماتیک ارسال کند، راهکاری که اکثر مردم آمریکا از آن حمایت میکنند. در غیاب سیاست منسجم درباره ایران و نبودن  اهداف واقعی از جانب دولت ترامپ، رهبری کنگره حیاتی تر خواهد بود. مردم آمریکا به چند فرد بالغ نیاز دارند تا از بروز یک بحران بین المللی کاملا آشکار، جلوگیری کنند.

در حالی که نمایندگان سنا و مجلس تصمیم می گیرند که در قانون اعمال دفاع ملی چه بندهای مهمی گنجانده شود، بسیار مهم است که در آن الفاظی حفظ شود تا از جنگ غیرقانونی با ایران جلوگیری کند. این اصلاحات به کنگره اختیارات قانونی را درخصوص مسایل جنگ اعطا می کند. و در عین حال به هیچ وجه توانایی رئیس جمهور را در دفاع از کشور و یا کمک به متحدان آمریکا، محدود نمی کند. در هیچ چیز در اصلاحیه نمایندگان دوحزب کنگره، قدرت های ذاتی او را به عنوان فرمانده کل قوا محدود نمی کند. این صرفا یک حس مشترک و خواسته مردم آمریکا است.»