یک کارشناس اقتصادی در گفت‌گو با الف مطرح کرد شوی پوپولیستی دولت در برکناری مدیرعامل ایران خودرو/ مشکل خودروسازی با تغییر چند مدیر حل نمی‌شود

گروه اقتصادی الف،   3980530029 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

برخی مدیران خودروساز وطنی به دنبال تخلفات در فروش، افزایش قیمت، انتصابات و... برکنار و بازداشت شدند با این حال یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه با این اقدام مشکل صنعت خودرو حل نخواهد شد، می کوید: دولت خودش در خودورسازی ذی‌نفع است و نظارتی موثری بر دو خودروساز کشور نیست.

شوی پوپولیستی دولت در برکناری مدیرعامل ایران خودرو/ مشکل خودروسازی با تغییر چند مدیر حل نمی‌شود

به گزارش الف، صنعت خودروسازی بعد از انقلاب نتوانست انتظارات را برآورده کند و حدود چهار دهه است که همه از این صنعت ناراضی هستند. وضعیت این روزهای این صنعت مهم اقتصاد ایران، به دلیل حمایت‌های بی‌حد و ایجاد بازار انحصاری باعث شده که خروجی آن در کنار مونتاژ خودروهای بی‌کیفیت، فساد و رانت باشد که هزینه آن را مردم پرداخت می‌کنند. خودروسازان که با بدهی انباشته و زیان مواجه‌اند، بعد از نوسانات ارزی از ابتدای سال گذشته ساز افزایش قیمت را کوک کردند و در کنار عدم انجام تعهدات خود، باعث ایجاد بازار سیاه شدند.

این ماجرا ادامه داشت تا اینکه روز دوشنبه هفته جاری علی ربیعی سخنگوی دولت از برکنار مدیرعامل ایران خودرو خبرداد البته وی علت این برکناری را افزایش عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو اعلام کرد. ربیعی همچنین ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا را دلیل شکایت مشتریان تایید کرد.

براساس این گزارش، هاشم یکه زارع مدیرعامل سابق ایران خودرو بعد از ظهر همان روز برکناری از سوی دستگاه قضایی در دفتر کارش بازداشت شد. دستگاه قضائی همچنین یکی از معاونان ایران خودرو و یکی دیگر از مدیران این شرکت را طی روزهای گذشته بازداشت کرده بود.

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه‌قضائیه درباره بازداشت هاشم یکه زارع روز گذشته (سه‌شنبه) گفت: مدیر عامل سابق ایران خودرو براساس گزارش‌هایی که ضابطین به مرجع قضایی داده بودند تحت تعقیب قرار گرفت و اقدامات اولیه انجام شد. وی تحت نظر بوده البته دو نفر دیگر از این مجموعه هم در بازداشت هستند؛ ولی به لحاظ اینکه شب عید بود تحقیقات ناقص است‌.

بنابر سخنان اسماعیلی، رئیس قوه قضائیه به سازمان سازمان بازرسی کل کشور دستور بررسی مسائل خودروسازان، تاخیر و تعویض‌هایی که شده و خودروهای ناقص و افزایش قیمت و... را داده است و پس از این گزارش، نتایج اعلام خواهد شد.
 در روزهای گذشته برخی مدیران سایپا هم بازداشت شده بودند.

هنوز دستگاه قضائی جزئیات پرونده خودورسازان را اعلام نکرده است اما قطعا علت برکناری و بازداشت مدیران خودروسازی افزایش قیمت نیست. برخی کارشناسان از تخلفات گسترده در ایران خودرو گفته و می‌گویند اما باید منتظر گزارش‌های قضائی بود.




 مشکل ساختار است نه افراد

سید مرتضی مصطفوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار الف، در باره علت برکنار و بازداشت هاشم یکه زارع، گفت: سخنگوی دولت گفته بود که دلیل برکناری مدیرعامل ایران خودرو، افزایش قیمت بوده ولی هر عاقلی از این سخن تعجب خواهد کرد، زیرا هیچ زمانی سابقه نداشته که در جمهوری اسلامی مدیری به علت افزایش قیمت برکنار شود البته گزارش‌هایی از تخلفات اتفاق افتاده در ایران خودرو مطرح شده است.

وی تصریح کرد: در عملکرد هاشم یکه زارع در ۶ساله اخیر، تخلفات بسیاری در بخش‌های فروش، انتصابات، شرکت‌های زیرمجموعه و بنگاه‌داری، روابط با نهادهای خاص نظارتی وجود دارد که اگر این‌ها را کنار هم قرار دهیم قطعا بحث افزایش قیمت علت بازداشت و برکناری نخواهد بود و مطرح کردن آن صرفا یک شوی پوپولیستی از طرف دولت بوده است.

این کارشناس حوزه خودرو ادامه داد: نکته‌ای که در اظهارات سخنگوی دولت وجود دارد این است که او گفت قرار است وزیر صنعت مدیرعامل ایران‌خودرو را عوض کند، همین سخنان نشان می‌دهد که ساختار خودروسازی علی‌رغم ادعای آقایان مبنی بر خصوصی بودن، کاملا دولتی است یعنی دولت و وزارت صنعت افراد را تعیین می‌کنند. بنابرین اگر مدیرعامل ایران خودرو برکنار می شود آقایانی که ۶ سال قبل هاشم یکه زارع را منصوب کردند باید در خصوص آن پاسخگو باشند.

مصطفوی با اشاره به اینکه با برکناری یک فرد مشکل صنعت خودروسازی ایران حل نخواهد شد، اظهار کرد: بخش حاکمیت، وزارت صنعت، خودروساز و نهایتا قطعه سازی در ناکارآمدی صنعت خودرو موثر هستند البته مدیرعامل نقش اثرگذاری دارد تا این صنعت ناکارآمد بماند زیرا با عملکردش همین ساختار سیاسی-دولتی را حفظ می‌کند و حتی عمق می‌دهد اما با لزوما با برکنار مدیرعامل‌ها اتفاقی رخ نخواهد داد همانطور که مدیرعامل سایپا ۵بار تغییر کرد اما در عملکرد تاثیری نداشت؛ بنا براین مشکل، افراد نیستند بلکه ساختار خودروسازی است به طوری‌که حتی افراد وقتی مدیرعامل می‌شوند آلوده شرایط شده و  خود را با آن وقف می‌دهند.

خودروسازان وطنی حیات خلوت است نه صنعت/ خروج دولت از خودروسازی شرط لازم ولی کافی نیست

وی گفت: در دروان یکه زارع شاهد انتصابات سیاسی بودیم همان‌طور که در دروه‌های گذشته هم وجود داشت. متاسفانه صنعت خودرو به حیات خلوت برای رانت و فساد تبدیل شده که هر فردی مدیرعامل می‌شود برای بقای خود مجبور به انتصابات سیاسی و جذب آقازاده‌‌هایی است که هیچ سابقه‌ای ندارند.

این کارشناس اقتصادی اصلاح ساختار خودروسازی را راه‌حل مشکل این صنعت عنوان و بیان کرد: دولت در چهار دهه اخیر نشان داده که بنگاه‌دار خوبی نیست، زیرا منبع اصلی تمام شرکت‌های دولتی، نفت است. از سوی دیگر عملکرد غیرشفاف در کنار مدیران ناکارآمد در یک اقتصاد دولتی باعث ایجاد فساد در این شرکت‌ها شده و خبری هم از کارایی نیست که امروز در خودروسازی آن را مشاهده می‌کنیم. این‌ها نشان می‌دهد حضور دولت در این صنعت مهم کارآمد نبوده و برای صحت این موضوع می توانید روند تراز مالی خودروسازان را در سال‌های مختلف بررسی کنید.

مصطفوی ادامه داد: دولت در کنار واگذاری مالکیت حداقلی خود در خودروسازان، باید مدیریت را هم واگذار کند و دخالت نداشته باشد؛ حالا اسم آن را خصوصی سازی یا هر چیز دیگر می‌خواهند بگذارند زیرا نسبت به خصوصی سازی حساسیت ایجاد شده و همه می‌گویند بد است ولی ما بد اجرا کردیم در حالی که خصوصی سازی صحیح می‌تواند مفید باشد، البته خصوصی سازی شرط لازم است ولی کافی نیست و دولت باید نقش نظارتی خود را حفظ کند.

وی تاکید کرد: البته نظارت باید با مکانیزم‌های شفاف‌سازی انجام شود مانند اینکه کدام نمایندگی‌ها چه چیزی خریداری کرده و می‌فروشند یا اینکه قیمت خودرو براساس چه فرمول و مبنایی تعیین می‌شود یا اینکه خودروساز در هفته چه میزان تولید دارند.

نظارت موثر بر خودروسازان وجود ندارد

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: امروز نظارت موثر بر خودروسازان وجود دارد.، زیرا برخی از دولتی‌ها بخصوص وزارت صنعت، عضو هیئت مدیره خودروسازان بوده و هستند مثلاْ زمانی افرادی از سازمان حمایت عضو هیئت مدیره بودند و با این وضعیت دولت و وزارت صنعت نقش نظارتی نخواهند داشت در حالی که باید وظایف حاکمیتی داشته باشند نه اجرایی. از سوی دیگر وقتی دست دولت از خودروسازی کوتاه شود، نمایندگان مجلس نمی‌تواند لیست استخدام بدهند و افراد را منصوب کنند.

مصطفوی ادامه داد: اصلی ترین موضوعی که باعث کارآمدی در اقتصاد ایران بخصوص صنعت خودرو در کنار بحث خصوصی سازی خواهد شد بحث شفاف‌سازی و اجرای بُعد نظارتی است.  چرا سازمان بازرسی به عنوان دستگاه ناظر باید امروز وارد شود و بگذارد کار به اینجا برسد، چرا این سازمان که سال گذشته با خودروسازان در خصوص تخلفات نامه‌نگاری کرد، نتیجه آن را اعلام نمی‌کند.

وی علت برخورد و بازداشت مدیران خودروسازی را نتیجه مطالبه‌گری، شفاف سازی و افشاگری رسانه‌ها دانست که حاکمیت و دستگاه‌‌های نظارتی را وادار به برخورد کرد، گفت: برای بهبود صنعت خودرو نیاز به یک مدل توسعه‌ای داریم که در آن بحث خصوصی سازی قدم اول است البته خصوصی سازی نه به معنای امروز در کشور  بلکه منظور عدم مالکیت دولت در مدیریت و مالکیت است که باید قدم‌های دیگری هم مانند سیاست‌های نظارتی، تخصیص ارز، حمایت‌ها، واردات و..  برداشت شود تا شاهد رقابت، شافت سازی و کارآمدی در صنعت خودروسازی باشیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۰۶۱۶۰۶۰۰:۲۷:۵۰ ۱۳۹۸/۶/۲
احسن به این کارشناس تمام واقعیتهارا گفته است
ناشناس۱۰۶۱۷۰۳۰۵:۴۲:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲
اتفاقا حل می شود!
ناشناس۱۰۶۱۸۳۷۰۸:۵۷:۱۹ ۱۳۹۸/۶/۲
مشکل خودروسازی اینه که آه دل صاحبان اصلی اون ، کسانی مثل پدر کامیون سازی ایران که چند روز پیش فوت کرد و یا برادران خیامی پشت این صنعت قرار گرفته.
سعید۱۰۶۱۸۸۷۰۹:۳۷:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲
در قضیه حذف چهار صفر از واحد پولی هم به همین صورت است چون از عهده تقویت ریال بر نمبی آیند طرح دیگر سرکاری و تورم زای جدید مثل دلار 4200 جهانگیری را داده اند؟
تمشکال۱۰۶۲۴۸۳۱۵:۴۹:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲
بنگاه های بزرگ خرید و فروش خودرو با زد و بندهایی که با خودرو سازان دارند برای خود ( پول سازی ) می کنند . برای فروش خودرو راه های درست و سالمی وجود دارد ولی همین دست ها به خاطر پول و ثروت اندوزی چوب لای حرکت های فروش درست و سالم می گذارند . قوه قضاییه تنها می تواند این مشکل را حل کند . وقتی ما در کوران جنگ اقتصادی هستیم حضور پررنگ و ورود قوه قضاییه در همین (پول سازی ها ) از ولنگاری اقتصادی در این عرصه جلوگیری خواهد کرد /.
ناشناس۱۰۶۲۷۰۰۱۸:۳۲:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲
ایران خودرو و سایپا خودروهای تولیدی خودشان را تا دوبرابر گران کردند. اما خودروسازانی چون مدیران خودرو و خودروسازی کرمان و گروه بهمن خودروهای تولیدی خود را تا سه برابر گران کردند. به آن خودرو سازان هم بپردازید
ناشناس۱۰۶۲۸۴۳۲۱:۰۴:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۲
این همه پیش فروش....این همه گرانی و این همه تخلف مگر می شود بدون اجازه شخص وزیر و دولت....
ناشناس۱۰۶۱۶۱۷۰۰:۴۷:۰۷ ۱۳۹۸/۶/۲
آقای علی آبادی در مپنا موفق بود امیدوارم دولت دست از سر خودروسازی بردارد تا خودرو سازی را از وضع فلاکت بار نجات دهد . ا
ناشناس۱۰۶۱۶۴۴۰۱:۲۴:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲
اگر قوه قضاییه انجام بده پوپولیستی نیست اما اگر دولت انجام بده پوپولیستی هست؟
ناشناس۱۰۶۲۳۵۴۱۴:۲۳:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲
قوه قضاییه ذینع نیست ولی دولت سهمی از درامد خودروسازان نصیبش میشه
ناشناس۱۰۶۲۶۲۰۱۷:۲۶:۴۳ ۱۳۹۸/۶/۲
حالا دولت کدوموم کارو درست انجام داده نمیتونه دوکیلو گوشت توزیع کنه
ناشناس۱۰۶۲۸۴۷۲۱:۰۵:۲۶ ۱۳۹۸/۶/۲
دولت ثابت کرده همه چی به شب انتخابات ربط پیدا می کند....نمونش افتتاح خط تولید 2008 و دناپلاس...کجایند پس؟؟؟؟
محمد قاسمی۱۰۶۱۶۶۳۰۱:۴۶:۰۴ ۱۳۹۸/۶/۲
میشه گفت بازداشت اش هم...
ناشناس۱۰۶۱۶۹۵۰۳:۴۳:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲
به نظر من نه فقط در خودرو سازی، بلکه همه بگیر و ببند ها در بقیه جا ها هم شووی پوپولیستی است.
تبریزی۱۰۶۲۰۱۸۱۱:۰۴:۲۵ ۱۳۹۸/۶/۲
گوسفند دزد قطع ید می شه و اخلالگر اقتصادی با وثیقه 1 میلیارد تومنی آزاد می گرده. یک میلیاردی که براش پول خرد هم به حساب نمیاد. قیمت هر ویلای تاسبتانی برای تفریح چند روزه تو باستی هیلز 200 الی 400 میلیارده.
ناشناس۱۰۶۱۷۰۲۰۵:۰۹:۴۲ ۱۳۹۸/۶/۲
گزارش نشان میده که اتفاقا ایشان اصلا تو باغ نیست. ایشان میگه ساختار اشکال داره. افزایش بی رویه قیمت ها توطئه ای علیه اقتصاد این کشور بود که بوسیله مامورینی مثل یکه زارع دنبال میشد.پس افزایش بی رویه دلار ، سکه و .... هم بخاطر ساختار غلط بانک مرکزی ایست.بی ارزش کردن پول ملی ماموریتی بود که با افزایش بی رویه قیمت ها به وقوع پیوست.
ناشناس۱۰۶۲۱۰۵۱۱:۴۸:۲۹ ۱۳۹۸/۶/۲
همه اين ها يك جمله است كه در قيلم هيولا گفته شد؛ شما دلار از ٤ بشه ١٠ بيشتر خوشحال ميشي يا از ١٨ بشه ١٠ ؟؟
ناشناس۱۰۶۱۷۰۸۰۶:۴۲:۳۵ ۱۳۹۸/۶/۲
امیدوارم این مقاله برای این نباشد که خودرو سازی را هم به نظامیان بانکدار و پیمانکار بدهند
ناشناس۱۰۶۲۴۸۷۱۵:۵۲:۱۸ ۱۳۹۸/۶/۲
چرا وقتی بهترین موشکها و هواپیماهای بدون سرنشین رو میسازیم اجازه ندیم بهترین خودروهاساخته بشه تا مردممون لذت ببرن ازسوار شدن این خودروها
ناشناس۱۰۶۱۷۱۰۰۶:۴۵:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲
مدیرعامل بعدی 200 هزارتومن ارزون میکنه دولتم تو بوق و کرنا میکنه قیمت خودرو سقوط کرد!
ناشناس۱۰۶۲۰۲۳۱۱:۰۵:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲
به نظر من نه تنها ارزون نمیکنه بلکه گرونترم می‌کنه ،تجربه ثابت کرده که اینگونه بگیر و ببندها رو باید در چارچوب سهم خواهی افراد با نفوذ یا زدوخوردهای سیاسی طبقه بندی کرد ،مطمئنا هیچ ارتباطی به حل مشکلات مردم ندارد یا اصولاً در راستای منافع مردم نیست،اصلا عملکرد برخی حضرات نشون میده به هیچ وجه نباید فشار بر مردم کاهش پیدا کنه بلکه بصورت مدام در حال افزایش باشه تا مردم براساس میل آقایان شکل بگیرن
ناشناس۱۰۶۱۷۴۱۰۷:۵۳:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۲
خود وزارتخونه و دولت و حتی مجلسی که هر بار با دادن خودرو دهانشون رو بستن نقش دارن مدیر یه نوکر که دستورات آقایان رو اجرا کنه
علی۱۰۶۱۷۷۰۰۸:۲۳:۴۹ ۱۳۹۸/۶/۲
کارشناس عزیز مشکل نظارت نیست چون اینطور باید یه ناظر برای ناظرهای قبلی گذاشت و ..... مشکل انحصاره . مشکل خود دولته که حاظر نیست بازار رقابتی بشه . چون اون موقع پولی که از بابت عوارض خودروهای وارداتی الان به جیب میزنه خیلی کم میشه . از طرفی الانم حیاط خلوتشم از دست میده .
ناشناس۱۰۶۱۸۰۳۰۸:۴۱:۲۷ ۱۳۹۸/۶/۲
ما مردم گوشت قربانی هستیم
ناشناس۱۰۶۱۸۰۶۰۸:۴۲:۰۱ ۱۳۹۸/۶/۲
در دنیا همه شرکت ها به دنبال مشتری هستند، با انواع اقسام روش ها و ترفندها، اینجا هم به لطف دولتمردان و درصد بگیران و رانتخواران مشتری هم پولشو میده، هم اعصابشو میده دست خودرو سازها. وقتی که انحصار باشه، نتیجه ای بهتر از این به وجود نمیاید،
ناشناس۱۰۶۱۸۰۷۰۸:۴۲:۰۹ ۱۳۹۸/۶/۲
دولت دخالت میکند میگویید پوپولیستی نمی کند میگویید چرا دخالت نمی گند. بیکارید و میخواهید سرگرم باشید؟
مهران۱۰۶۱۸۸۴۰۹:۳۲:۵۸ ۱۳۹۸/۶/۲
میدونی حرکت پوپولیستی یعنی چی؟ یعنی اینکه یه روز قبل از دستگیری طرف برکنارش کردن یعنی دولت تا لحظه آخر ازش حمایت کرد وقتی فهمید قوه قضاییه در دستگیریش مصمم هست برای اینکه دستگیریش به دولت مربوط نشود روز قبل برکنارش کرد
ناشناس۱۰۶۲۰۷۴۱۱:۳۲:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲
فکر میکنی میفهمه؟!!!! کسی که خودشو به خواب زده نمیشه بیدارش کرد
تبریزی۱۰۶۲۰۳۹۱۱:۱۷:۱۰ ۱۳۹۸/۶/۲
دخالت بکنه ولی نه نمایشی. اعدام کنه خائنان کشور رو. هرچند اگه بخواد در این حد خوب عمل کنه اول باید از خودش و وزیر وزاری خودش شروع کنه.
ناشناس۱۰۶۱۸۳۵۰۸:۵۶:۴۸ ۱۳۹۸/۶/۲
باید مشخص بشه که سود این دو حلبی ساز به جیب چه کسانی میره و چه کسانی از این دو حلبی ساز حمایت میکنن تا منفع طلبان رو از اونجا سوزاند با این حرکات نمایشی وضعیت خودرو درست نمیشه تنها چیزی هم که برای سود بگیران این دو اهمیت ندارد جان انسانهاست
ناشناس۱۰۶۱۸۹۱۰۹:۳۹:۱۵ ۱۳۹۸/۶/۲
یکی از مشکلات اصلی صنعت خودرو عدم ارتقا و توسعه مناسب کیفیت آنست. از ساکنین حیاط خلوت موصوف حضور انحصاری یک شرکت بازرسی خصوصی شده است که ستاره کیفیت به خودرو سازها میفروشد.
ناشناس۱۰۶۱۹۰۰۰۹:۴۲:۵۷ ۱۳۹۸/۶/۲
انتقادات بدون راه حل سازنده هم پوپوليستی است. راه حل شما برای تغيير ساختار خودروسازی چيست؟ لطفا کلی گويی نکنيد.
ناشناس۱۰۶۱۹۰۴۰۹:۴۴:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲
الان که خودرو سازی دست دولت است با کمکهای مالی از بیت المال ووضع عوارض واردات۳۰۰٪درصدی به واردات وتخصیص ارز ارزان برای واردا قطعات ومواد برای خودرو سازان سپردن ریشو قیچی به انها در فروش وگارانتی وقرارداد های فروش کاملا یک طرفه بنفع خودروسازها از آنها حمایت میکنه و پایین نگهداشتن ارزش دلارویورو را که به ضرر تولید کنندگان داخلی هست رو پوشش میده !ولی اگر (روم به دیوار ) فردا خودرو سازی رو به بخش خصوصی واقعی واگذار بکنه! همه حمایتهای ذکر شده دربالا رو قطع وبا حمایت از واردات بی رویه از عده ای رانتخوار وصل به مدیران امضا طلایی اجداد تولید کننده بخش خصوصی رو جلوی چشمشان خواهد آورد!
سروش۱۰۶۱۹۱۵۰۹:۵۱:۲۸ ۱۳۹۸/۶/۲
لطف کنند آقازاده هارو از این دو خودروسازی اخراج کنند و مهندس های نخبه واقعی رو بیارند، همه چی درست میشه
ناشناس۱۰۶۱۹۴۰۱۰:۱۳:۲۲ ۱۳۹۸/۶/۲
خود کرده را تدبیر نیست
ناشناس۱۰۶۱۹۴۲۱۰:۱۴:۴۶ ۱۳۹۸/۶/۲
دانش مهندسی صنایع ما خیلی پایینه یکی بخاطر منابع و مراجع قدیمی و به روز نشده در دانشگاهامون و یکی هم بخاطر عدم تامین مالی مهندسین و نامطمئنی این قشر از جامعه به آتیه و جایگاه اجتماعی خودش و نتیجتا دل ندادن به کار سخت و سنگین طراحی مهندسی که نیاز به تمرکز و دقت بالائی داره
ناشناس۱۰۶۲۵۱۰۱۶:۰۳:۰۰ ۱۳۹۸/۶/۲
بخاطر سهمیه های کنکور است که دانش در دانشگاه ها افت کرده است
ناشناس۱۰۶۱۹۵۶۱۰:۲۲:۲۰ ۱۳۹۸/۶/۲
یک سوال فنی! مگر نه اینکه مدیر عامل قبلی به خاطر افزایش بی حساب و کتاب قیمت خودرو و اخلال در بازار بازداشت شده است؟! پس چرا حالا که رفته است، خودرو را به قیمت های سابق بر نمی گردانید؟!!
ناشناس۱۰۶۲۰۱۰۱۱:۰۰:۲۱ ۱۳۹۸/۶/۲
همان حياط خلوت گفتيد كار تمام است اين همه شركت اقماري در خودروسازي به چه منظوري ايجاد شده؟فقط براي مدير شدن وهيئت مديره شدن دوستان واشنايان دولتي ها بوده وكسب ثروتهاي باد اورده با افزايش اين همه نيرو در خودروسازي كي وچگونه اين افراد استخدام شدند در كدام اگهي وازمون بوده واقعا ساختار خراب است نه افراد امروز كساني كه پارتي واشنا ندارند هيچ سهمي از اين كشور ندارند
ناشناس۱۰۶۲۰۵۲۱۱:۲۲:۱۱ ۱۳۹۸/۶/۲
روحانی و اعضای هیئت دولت باید بازداشت شوند
ناشناس۱۰۶۲۰۹۵۱۱:۴۲:۳۳ ۱۳۹۸/۶/۲
دقیقا درست گفتید چون اصلا مشکل ایران خودرو ربطی به این دولت و بقیه دولتها نداره و گرنه با تغییر دولت ها تا الان حل شده بود.
ناشناس۱۰۶۲۱۳۵۱۲:۰۴:۳۰ ۱۳۹۸/۶/۲
فرهنگ پوپولیستی رو احمدی نژاد نهادینه کرد و در همه ارکان کشور در حال استفاده است و این دولت هم مستثنی نیست
ناشناس۱۰۶۲۱۴۸۱۲:۱۵:۱۲ ۱۳۹۸/۶/۲
تحلیلی کاملا جناحی و مبتنی بر انتخابات پیشرو بجای این حرفها پیشنهاد بدهید تا مشکل مردم حل شود و اینقدر بخاطر مقام و منصب همدیگر را بمباران نکنید
آرش از روستا۱۰۶۲۲۸۲۱۳:۴۷:۳۱ ۱۳۹۸/۶/۲
ایران خودرو غصبی است. قبل از انقلاب ایران خودرو خصوصی و متعلق به خانواده خیامی بود ولی بعد از انقلاب،زور مصادره اش کردن
ناشناس۱۰۶۲۳۳۴۱۴:۱۵:۴۵ ۱۳۹۸/۶/۲
هر صنعتي را انحصاري كنيد نتيجه همين است.دهانمان را شير سوزانده فوت به ماست ميكنيم/
ناشناس۱۰۶۲۳۷۳۱۴:۳۵:۲۴ ۱۳۹۸/۶/۲
وزير صنعت معدن تجارت در اداره اين وزارتخانه ناتوان است نتيجه رها كردن وزارتخانه و عدم نظارت بر زير مجموعه اين افتضاح است
ناشناس۱۰۶۲۴۱۵۱۵:۰۷:۵۳ ۱۳۹۸/۶/۲
هیچ اراده ای برای مبارزه با فساد وجود ندارد هدف نهایی فقط و فقط گرم کردن تنور انتخابات است بعد از گرم شدن تنور انتخابات همه چیز بدتر از قبل خواهد شد
ناشناس۱۰۶۲۷۸۶۱۹:۵۳:۵۱ ۱۳۹۸/۶/۲
مشکل عمده دولتها در ایران یک چیز است. دنبال حل یک مشکل بصورت فوری هستند.در حالیکه برای رفع مشکلات باید برنامه ریزی ۱۰ ساله داشت. دولت روحانی ابتدا تمام برنامه های دولت احمدی نژاد را به سطل اشغال ریخت مثل مسکن مهر، سپس هیچ برنامه منسجمی ارائه نکرد و بعد هم که ترامپ از برجام خارج شد نمی دانست چه کند و طرحهای دلار ۴۲۰۰ تومانی یا واردات گوشت ارائه داد و بدتر شد. باید برنامه ایی گذاشت و منابع آن را هم دید: مثلا ساخت سالی ۱۰،۰۰۰ واحد مسکن ارزان قیمت، یا سالانه ۵% کاهش وابستگی به بودجه نفت ، یا سالانه ۵% افزایش کشاورزی، یا سالانه واگذاری ۵% از زیر مجموعه ایران خودرو به بخش خصوصی.
ناشناس۱۰۶۲۹۳۸۲۳:۰۰:۳۷ ۱۳۹۸/۶/۲
دولتمردان آبرویشان را فدای خودروسازی نکنند.واقعا دولتی که برای جان مردمش ارزشی قائل نباشد چگونه میتواند پشتوانه مردمی داشته باشد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. این صدای اقتدار ایران است ...

  5. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  6. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  7. وحدت ملی با وعده صادق

  8. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  9. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  10. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  11. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  12. کمی دیر نیست؟

  13. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  14. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  15. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  16. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  17. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  18. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  19. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  20. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  21. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  22. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

  23. تصاویری از نمازجمعه تهران به امامت حجت‌الاسلام کاظم صدیقی | کدام چهره‌های سیاسی و نظامی به نمازجمعه رفتند؟

  24. اسراییل چه باید بکند؟ 

  25. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

آخرین عناوین